InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslaving

Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslaving

Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslaving Alcohol wordt door sommigen beschouwd als een maatschappelijk aanvaarde drug. Bij een overdreven gebruik van alcohol kan er een kater ontstaan, wat neerkomt op hoofdpijn, braakneigingen en duizeligheid. Als het misbruik van drank regelmatig wordt kan de situatie problematisch worden. In dat geval ontwikkelt zich het risico op alcoholverslaving of afhankelijkheid van alcohol, waardoor het sociaal functioneren van de drinker belemmerd kan worden. Ontwennen in een afkickcentrum is dan een optie. Bij die ontwenning wordt vaak het gebruik van vitamine B1 aangeraden om het organisme van de chronische alcoholverslaafde te ondersteunen. Wat zijn de mogelijke stappen in het ontwikkelen van een alcoholverslaving en op welke manier kan je er iets aan doen?

Teveel alcohol drinken

Het drinken van alcohol wordt in onze maatschappij traditioneel aanvaard. Het gebruik van alcohol maakt deel uit van een cultuur van feestjes, recepties, cafés en discotheken. Niet alleen buitenshuis wordt er alcohol gedronken, maar ook in huis is het de normaalste zaak van de wereld dat je een biertje drinkt als je op de bank naar tv kijkt. Dit alles schept geen problemen zolang het binnen de perken blijft. Als de hoeveelheid alcohol overdreven is, wordt de situatie moeilijker.

Kater: eenmalig alcoholmisbruik

Teveel drank

Een eerste complicatie van een teveel aan alcohol is de klassieke kater. Een kater ontstaat de dag nadat je teveel drank tot je genomen hebt. Je bent een avondje gaan stappen en je hebt wat veel biertjes gedronken. Of je hebt een feestje gebouwd en teveel sterke drank tot je genomen. Dan is de kans groot dat je bij het opstaan een kater hebt: dit is een benaming voor hoofdpijn gecombineerd met een gevoel van algemeen ongemak, braakneigingen en duizeligheid.

Paracetamol

Door een teveel aan alcohol droogt het lichaam uit en is er te weinig vocht in de hersenen: dit is de oorzaak van je stekende hoofdpijn. Om die hoofdpijn 's ochtends te verdrijven is het klassieke middel een pijnstiller zoals paracetamol of aspirine. Ook een anti-katerpil kan soelaas bieden tegen de ochtendkater, waarbij ook braakneigingen en misselijkheid stilaan kunnen verdwijnen.

Regelmatig alcoholmisbruik

Bij een kater gaat het om een eenmalig overdreven gebruik van alcohol. Als dat misbruik bij regelmaat voorkomt en terugkeert, dan kan men gaan spreken van alcoholmisbruik. Alcoholmisbruik kan je beschouwen als een behoefte om op geregelde tijdstippen een overdreven hoeveelheid alcoholische dranken tot je te nemen om dronken te worden. De behoefte om dronken te worden maakt hier kans om over te gaan in een afhankelijkheid aan alcohol.

Alcoholverslaving

Alcoholverslaving is letterlijk het verslaafd zijn aan alcohol, het afhankelijk zijn van dit verslavend product om enige voldoening uit het dagelijks leven te halen. Alcohol is zodanig belangrijk geworden in het leven van de drinker dat hij er niet meer zonder kan. In dit geval is het misbruik zo ernstig geworden dat het sociaal en persoonlijk functioneren van de verslaafde in het gedrang komt. De verslaafde richt zijn hele leven in rekening houdend met het gebruik van alcohol en stelt zich typische "alcoholicus"-vragen als:
  • heb ik wel voldoende alcohol in huis?
  • waar is de dichtstbijzijnde winkel om alcohol te kopen?
  • zijn er manieren waardoor ik op het werk alcohol kan drinken?
  • bij sociale ontmoetingen: hoe kan ik mijn verslaving verbergen?

Afkicken in een afkickcentrum

Ontwenning

Bij sommige verslaafden zal de behandelende arts oordelen dat het aangeraden is om te gaan ontwennen in een afkickcentrum of ontwenningskliniek. In dergelijke gevallen zal de verslaving erg problematisch zijn en de gezondheid van de verslaafde in gevaar brengen. Afkicken of ontwennen is geen eenvoudige zaak en gaat daarom gepaard met medische begeleiding van specialisten. Een voorbeeld van een bekend afkickcentrum is de Jellinek ontwenningskliniek.

Vitamine B1

Doordat chronische alcoholdrinkers het doorgaans moeilijk hebben om voldoende vitaminen B op te nemen wordt bij het afkicken de inname van vitamine B1 aangeraden. Door jarenlang veel alcohol te drinken heeft het organisme immers minder goed energie kunnen aanleveren voor een gezond functioneren van lichaam en geest. Een onvoldoende opname van vitamine B1 kan leiden leiden tot concentratieproblemen, geheugenstoornissen en beschadiging van het centrale zenuwstelsel. Extra vitamine B1 kan helpen om deze verschijnselen tegen te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholverslaving begint met een katerAlcoholverslaving begint met een katerJe hebt het vast wel eens gehad. Na een gezellig avondje stappen of een feestje, waarbij je de nodige alcohol hebt gedro…
Alcoholverslaving behandeling: verslavingskliniekAlcoholverslaving behandeling: verslavingskliniekWanneer je verslaafd aan alcohol bent en af wilt kicken, is een alcoholverslaving behandeling in een van de vele ontwenn…
Alcohol detox en de slaap en dromenHet is al langer bekend dat alcoholverslaafden problemen met de slaap ervaren, zoals slapeloosheid. In de periode direct…
Alcohol detox: afkicken met sodium oxybateWanneer je je alcoholverslaving aan wilt pakken en wilt stoppen met drinken, ga je door een vervelende periode van alcoh…
Bronnen en referenties
  • http://www.alcoholhulp.be/alcohol-geheugenstoornissen
  • https://www.jellinek.nl/ (bronnen geraadpleegd op 17/03/2016).

Reageer op het artikel "Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslaving"

Reactie

Marcel, 26-01-2013 18:53 #1
Hallo ik ben marcel.ik heb mijn hele leven al last van allerlei verslavingen.de meeste ben ik wel van af gekomen.maar alcohol is toch wel de moeilijkste om van af te blijven.ik probeer het wel maar het lukt gewoon niet.ik hoop door er veel over te lezen mijn probleem te begrijpen en er zo van af te komen.groetjes marcel

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-03-2017
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholverslaving stoppen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!