InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Prijsopbouw sigaretten en shag in 2011

Prijsopbouw sigaretten en shag in 2011

Het ministerie van financien bekijkt elk jaar de tabaksprijzen in Nederland, zij doen dit op basis van de prijsklasse die het meest verkocht is. Voor deze meest verkochte prijsklasse wordt bepaald of er een accijnsverhoging doorgevoerd wordt. Volgens de accijnswet geldt deze meest verkochte prijsklasse als referentie voor het vaststellen van de prijzen voor alle overige verpakkingen.

Prijsopbouw sigaretten prijs

Prijsopbouw pakje sigaretten en shagPrijsopbouw pakje sigaretten en shag
De prijs van sigaretten kan onderverdeeld worden in drie verschillende componenten, deze zullen hieronder verder uitgelegd worden. In de grafiek ziet u eerst een grafische weergave van de prijsopbouw van een pakje sigaretten van 19 stuks welke € 5,20 kost en de prijsopbouw van een pakje shag van 42,5 gram welke € 5,45 kost. Deze twee prijsklassen zijn momenteel de meest verkochte prijsklassen voor sigaretten en shag in Nederland. Zoals te zien in de grafiek wordt de prijs grotendeels bepaald door de heffing van accijns en BTW.

Accijns

De accijns is een vorm van belasting met als doel inkomsten te genereren voor de staat. Een tweede doel, welke zeker ook geldt in het geval van sigaretten en tabak is het ontmoedigen van het gebruik van bepaalde producten. In Nederland wordt er onder andere accijns geheven op sigaretten, alcohol en brandstoffen. Het grootste kenmerk van accijns is dat het geheven wordt over de hoeveelheid van het product, bijvoorbeeld per kg of liter en niet over de prijs van dit product zoals het geval is bij BTW.

BTW

BTW staat voor belasting over de toegevoegde waarde en wordt ook wel omzetbelasting genoemd. Deze belasting wordt door de overheid geheven over de verkoop van producten of diensten. De BTW wordt geheven over de marktwaarde van een product of dienst in elke stap van het productieproces en wordt uiteindelijk door de eindgebruiker betaald.

Handel

De handel moet natuurlijk ook wat verdienen. In het geval van een pakje sigaretten van 19 stuks van € 5,20 wordt er totaal € 3,79 aan BTW en accijns geheven, er blijft dus € 1,41 over voor "de handel". Die € 1,41 zal dus verdeeld worden door iedereen die bij het productie- en verkoopproces betrokken is, denk daarbij aan de producent, de distributeur en bijvoorbeeld het benzinestation waar het uiteindelijke pakje sigaretten verkocht wordt. Voor de eindverkoper blijft er slechts een winstmarge over van 4-7%.

Prijsverhoging sigaretten

In het geval van een accijnsverhoging hoeft het niet te betekenen dat de prijs van een pakje sigaretten ook omhoog gaat. De prijs van een pakje sigaretten bevind zich momenteel rondom een psychologische grens, afhankelijk van de grootte van het pakje 5 of 6 euro. Er wordt vaak gekozen om in plaats van de prijs van het pakje te verhogen de inhoud van het pakje sigaretten te verlagen. Zo kan de prijs gelijk blijven maar stijgt de prijs per sigaret dus wel voor de eindgebruiker.

Verwachting prijs sigaret

De verwachting is dat de prijs per sigaret in de toekomst verder zal stijgen. De overheid kiest er voor om het ontmoedigingsbeleid verder door te zetten door de accijns te blijven verhogen, door deze accijnsverhoging zal er ook meer BTW geheven worden per sigaret. Uiteraard is de accijns en BTW op sigaretten natuurlijk ook een goede inkomstenbron voor de overheid. Welke prijs de toekomst ons zal brengen en wanneer is uiteraard moeilijk aan te geven, maar het is onvermijdelijk dat de rokers in Nederland in de toekomst meer zullen gaan betalen voor hun verslaving.

Historie accijnsverhogingen

Zoals eerder aangegeven wordt de prijs van sigaretten steeds hoger, dit wordt (grotendeels) veroorzaakt door de verhoging van de accijns op tabak. De historie van accijnshogingen is hieronder weergegeven:
  • In 2004 een accijnsverhoging van € 9,20 per 1000 gram shag en € 18,40 per 1000 sigaretten.
© 2011 - 2019 Obama, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kosten van het rokenKosten van het rokenDoor steeds hogere belastingen wordt het roken steeds duurder. De overheid probeert het roken te ontmoedigen door stijge…
De elektrische sigaretDe elektrische sigaretDe elektrische sigaret wordt ook wel als een slim alternatief gezien voor het ‘echte’ roken van sigaretten. Het voordeel…
De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenDe E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenTot nu toe werd aangenomen dat de E-sigaret of elektronische sigaret een goed hulpmiddel zou kunnen zijn bij het minder…
Sigaret: algemene informatieSigaret: algemene informatieDe sigaret kunnen we omschrijven als een hoopje tabak dat d.m.v. een rolletje papier als een kokertje bijeengehouden wor…
Goedkoop sigaretten rokenStoppen met roken is natuurlijk het allerbeste wat je kunt doen, maar helaas lukt dit lang niet iedereen. Als je nog ste…
Bronnen en referenties
  • Nedlerandse accijnswet

Reageer op het artikel "Prijsopbouw sigaretten en shag in 2011"

Reactie

Dennis, 21-07-2014 22:22 #1
Vraagje, mag een winkel winst maken op accijns? voorbeeld 1 pakje camel kost 5,50, maar ik moet voor dat zelfde pakje 5,75 betalen.
Mag dat… Reactie infoteur, 11-08-2014
De hoogte van de prijs wordt bepaald door de prijs die de fabrikant vaststelt voor zijn product. Dit is ook de prijs die op de banderol staat. Hoofdregel voor de prijs van tabak is dat het de winkelier verboden is om boven of onder de vastgestelde banderolprijs te verkopen. De prijs voor de consument is dus altijd de prijs die op de banderol vermeld staat. (bron: http://www.tabaksdetailhandel.nl/assortimenten/tabak/tabaksaccijns).

Infoteur: Obama
Laatste update: 01-08-2011
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!