InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stap 7 van het twaalfstappenprogramma

Stap 7 van het twaalfstappenprogramma

Stap 7 van het twaalfstappenprogramma De zevende stap van het Minnesotamodel is een actie-stap en het is tijd om God om hulp en ondersteuning te vragen. We moeten begrijpen dat onze manier van denken niet de enige manier is; andere mensen kunnen ons aanwijzingen geven. In deze stap draait alles om actie, nederigheid en acceptatie. De trots die nog in de weg staat moet aangepakt worden. Stap zeven leert dat vernieuwing van denken ons helpt om geestelijk te groeien. Nederigheid word vaak als iets negatiefs gezien maar het is juist een deugd van kracht.

Stap 7

Wij vroegen God nederig onze tekortkomingen weg te nemen

Karakterfouten

Karakterfouten of tekortkomingen zijn dingen die ons hele leven al pijn en ellende kunnen veroorzaken. Als ze bijgedragen hadden aan onze gezondheid en ons geluk, dan waren we niet in een situatie van wanhoop terecht gekomen. We moesten bereid worden om God deze fouten te laten wegnemen. Met het besluit dat we willen dat God ons bevrijdt van de nutteloze of destructieve aspecten van onze persoonlijkheid, zijn we bij de zevende stap aangekomen. We konden de ellende van het leven niet in ons eentje aan. Pas toen we een echte puinhoop van ons leven hadden gemaakt, realiseerden we ons dat we het niet alleen konden. Door dit toe te geven, verwierven we een heel klein beetje nederigheid. Dit is het hoofdbestanddeel van stap zeven.

Nederigheid als kern van de zevende stap

Nederigheid is een resultaat van eerlijk worden tegenover onszelf. We hebben ons geoefend in eerlijk zijn sinds Stap 1. We accepteerden onze verslaving en machteloosheid. We vonden God en leerden daarop te vertrouwen. We onderzochten ons leven en ontdekten wie we echt zijn. Werkelijk nederig zijn betekent onszelf accepteren en eerlijk proberen te zijn. Niemand van ons is volmaakt goed of volmaakt slecht. We zijn mensen met goede en slechte eigenschappen. Bovenal zijn we menselijk. Nederigheid is voor clean blijven net zo belangrijk als voedsel en water voor het in leven blijven. Naarmate onze verslaving door ging, besteedden we onze energie aan het voorzien in onze materiële verlangens. Alle andere behoeften lagen buiten ons bereik. We wilden altijd bevrediging van onze basisbehoeften.

Actie

Wanneer iemand ons op een tekortkoming wijst, kan onze eerste reactie afwijzend zijn. We moeten ons realiseren dat we niet perfect zijn. Er zal altijd ruimte zijn voor groei. Als we echt vrij willen zijn, zullen we goed moeten kijken naar de inbreng van medeverslaafden. Als de tekortkomingen die we ontdekken echt zijn en we een kans hebben ze kwijt te raken, zullen we zeker een goed gevoel van ‘geluk’ ervaren. Sommigen zullen op hun knieën willen gaan voor deze stap. Sommigen zullen heel stil zijn en anderen zullen zich emotioneel erg inspannen.

Actie en Gebed

Het woord ‘nederig’ is van toepassing omdat we God benaderen met de vraag om te leven in vrijheid, zonder de beperkingen. Velen van ons zijn bereid zonder voorbehoud aan deze stap te werken, in puur blind vertrouwen, omdat we ziek zijn van dat waar we mee bezig waren en van hoe we ons voelen. Wat het ook is dat werkt, we gaan er helemaal voor. Dit is onze weg naar geestelijke groei. We veranderen iedere dag. Geleidelijk en voorzichtig trekken we onszelf terug uit de afzondering en eenzaamheid van verslaving en begeven ons in het volle leven. Deze groei is niet het resultaat van wensen, maar van actie en gebed.

Accepteren van de fouten

Het hoofddoel van stap zeven is uit onszelf gekomen en streven naar het volbrengen van de wil van God. Als we onverschillig zijn en niet de geestelijke betekenis van deze stap vatten, kunnen we moeilijkheden ondervinden en oude problemen oprakelen. Een gevaar is dat we te hard voor onszelf zijn. Het delen van onze ervaringen met andere herstellende verslaafden zal helpen voorkomen dat we onszelf dodelijk serieus nemen. Het accepteren van de fouten van anderen kan ons helpen nederig te worden en kan voor ons de weg vrij maken om van onze eigen tekortkomingen verlost te worden. God werkt vaak door diegenen die zich genoeg om herstel bekommeren om ons te helpen ons bewust te worden van onze tekortkomingen.

Nederigheid voor God

We hebben gemerkt dat nederigheid een grote rol speelt in dit programma en in onze nieuwe manier van leven. We maken onze inventaris op, we worden bereid om God de fouten in ons karakter te laten wegnemen en we vragen Hem nederig om onze tekortkomingen weg te nemen. Dit is de weg naar geestelijke groei, en we zullen doorgaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay (bewerkt)
  • Handleiding Step Working Guide Narcotic Anonymous
  • Minnesota Model

Reageer op het artikel "Stap 7 van het twaalfstappenprogramma"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 28-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!