InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholverslaving: stadia, schade en herstel van verslaving

Alcoholverslaving: stadia, schade en herstel van verslaving

Alcoholverslaving: stadia, schade en herstel van verslaving Een alcoholverslaving kan iedereen overkomen en is vaak lastig te herkennen in het begin stadium. Het drinken van alcohol is sociaal geaccepteerd in de maatschappij en overal vrij verkrijgbaar. Dit maakt het zeer makkelijk en goedkoop om verslaafd aan te raken met alle gevolgen van dien.

Wat is alcohol?

Alcohol is de verslavende stof aanwezig in dranken zoals bier of whisky. Er bestaan twee soorten alcohol namelijk, Methanol en Ethanol. De stof Methanol is dodelijk bij consumptie en is bijvoorbeeld een onderdeel van spiritus en Polypropeen(stof in plastic)

Als er over alcohol in drank wordt gesproken hebben we het over Ethanol dit is een vorm van alcohol die drinkbaar is mits het percentage niet te hoog wordt. Daarnaast zit de Ethanol stof in schoonmaakmiddelen en is een oplosmiddel.

Symptomen van alcoholverslaving

Een alcoholverslaving is een verslaving die langzaam over een langere periode kan ontstaan. Vaak ontstaat een alcoholverslaving door het gebruik van drank als een uitlaatklep voor dagelijkse problemen. Gemiddeld raken er 1 op de 12 mensen die dagelijks drinken verslaafd aan alcohol dat is omgerekend ongeveer 1,5 miljoen mensen in Nederland zijn.

Het drinken van alcohol is sociaal geaccepteerd in de maatschappij en gebeurd op een steeds jongere leeftijd. Hierdoor is het zeer belangrijk dat het duidelijk is wat de gevolgen zijn van alcohol op jonge én oude leeftijd. Veel mensen weet niet goed wat alcohol precies doet in een menselijk lichaam en wat de symptomen zijn van een verslaving.

Symptomen van alcoholverslaving

De volgende symptomen horen bij een alcoholverslaving:
  1. Alcohol tolerantie, er is steeds meer nodig om dronken te worden.
  2. Afkick verschijnselen tijdens het niet innemen van alcohol.
  3. Er wordt veel tijd gestoken in het krijgen van alcohol.
  4. Sociale en hobby bezigheden worden vervangen door het gebruik van alcohol.
  5. Constante mislukte pogingen om minder te gaan drinken.
  6. Meer gebruik van alcohol dan vooraf gepland.
  7. Gebruik terwijl de schadelijke gevolgen bekend zijn en het weten dat er gevaar is in de hoeveelheid van consumptie

Als er voor een periode van 12 maanden aan 3 of meer van deze symptomen worden voldaan wordt er medisch gesproken over een alcoholverslaving. Een alcoholverslaving ontstaat vaak over een langere periode en is opgebouwd uit meerdere stadia.

Stadia van alcoholverslaving

Sociale drinker: Dit is een persoon die drinkt op gelegenheid zoals bijvoorbeeld een feestje. Het drinken van drank is niet het belangrijkste maar een bijzaak. De interactie met andere mensen of het eten op een feest zijn belangrijker. Een sociale drinker heeft zijn drank gebruik onder controle.

Stadium 1: Dit is het beginnende stadium van een alcoholist. Er wordt steeds meer gedronken en de eerste problemen door het alcoholgebruik zullen verschijnen. In het eerste stadium is er vaak een schuldgevoel en neemt het denken aan alcohol en de problemen daarbij het grootste deel van de dag in beslag. Een alcoholtolerantie wordt opgebouwd en er is dus steeds meer drank nodig om dronken te worden. Tijdens dit stadium wordt vaak gezelschap van andere vaak zwaardere drinkers gezocht en het ondernemen van activiteiten zonder alcohol neemt sterk af.

Stadium 2: In dit stadium beheerst het alcoholgebruik vaak de volledige levenssituatie. Er wordt steeds meer gedronken maar er wordt ontkend dat er een probleem is. Er zal gedronken worden om het probleem van de verslaving te laten verdwijnen en er ontstaat dus een vicieuze cirkel die niet stopt. In dit stadium wordt er vaak geprobeerd te stoppen maar meestal zonder succes. Ook zullen er lichamelijke klachten ontstaan door de alcohol consumptie.

Stadium 3: Dit is het laatste stadium van een alcoholverslaving en heeft de verslaving het hele leven in beslag genomen. In dit stadium treed er ernstige lichamelijke schade op zoals leveraantasting, zenuwschade, pancreatitis, hoge bloeddruk of interne bloedingen. Daarnaast worden het hart en de hersenen aangetast met blijvend letsel en een mogelijke hartaanval of beroerte als gevolg. Veel alcoholisten ontwikkelen in dit stadium de ziekte Korsakov ook wel alcohol dementie genaamd. Een groot probleem met stoppen voor Korsakov patiënten is het vergeten dat er geen bier meer gedronken mag worden en dit alsnog onwetend doen. Als de verslaving in dit stadium niet wordt gestopt zal het de dood als gevolg hebben.

Schade door alcoholverslaving

Een alcoholverslaving kan zowel lichamelijke als psychische schade aanbrengen. Hieronder staat een lijst van mogelijke schade door een alcoholverslaving:
  • Pancreatitis dit is een ontsteking van de alvleesklier.
  • Hart en nier falen met een hartaanval als mogelijk gevolg.
  • Zenuw en spier aantasting, trillen en geen controle meer hebben over bijvoorbeeld de handen.
  • Interne bloedingen met mogelijke hersenbloeding tot gevolg.
  • Korsakov, hersenbeschadiging en dementie tot gevolg en het niet meer functioneren van lichamelijke functies.
  • Depressie waardoor de zin in het leven verdwijnt met mogelijk zelfdoding tot gevolg.
  • Achtervolgingswaan en denken overal bekeken te worden.

Vaak veroorzaakt een alcoholverslaving ook sociale schade zoals het verbreken van familie en vrienden contact, het verliezen van een baan of huis. Deze gebeurtenissen versterken vaak de verslaving omdat de depressie groter wordt.

Herstellen van een alcoholverslaving

Het herstellen van een een alcoholverslaving is een langdurig traject en vergt zeer veel inzet. Vaak zijn er meerdere pogingen nodig om volledig van de verslaving af te komen. Een zeer zware alcoholist kan medisch ook niet in één keer stoppen, als dat toch gedaan wordt treden er veel lichamelijke klachten op zelfs tot een of meerdere epileptische aanvallen.

Om hulp te kunnen bieden bij het stoppen van een alcoholverslaving is in 1935 de A.A. (Anonieme Alcoholisten) opgericht in New York (V.S.). De A.A. is een zelfhulp groep die alcoholisten bij elkaar brengt en samen aan de afbouw van hun verslaving laten werken. De Nederlandse A.A. is in 1948 opgericht en bestaat nog steeds.

Er zijn geen verplichtingen om aan de A.A. te kunnen deelnemen en het is volledig vrijblijvend zolang het doel is om te streven naar nuchterheid en onthouding van drankgebruik. Er wordt gebruik gemaakt van een 12 stappen plan, elk lid zal dit stappenplan door lopen. Als er tijdens een stappenplan een nieuw lid bijkomt zal iedereen van de zelfde groep bij stap 1 beginnen. Hierdoor zullen "oud" leden steeds herinnerd worden aan hoe ze waren tijdens hun verslaving door de nieuwe leden. "oud" leden kunnen ook extra steun bieden aan beginnende A.A. leden.

Het 12 stappenplan

  1. Wij erkenden dat wij machteloos stonden tegenover de alcohol dat ons leven stuurloos was geworden.
  2. We kwamen ertoe te geloven dat een Macht groter dan wijzelf ons weer geestelijk gezond kon maken.
  3. Wij besloten onze wil en ons leven over te geven in de hoede van God, zoals ieder van ons "Hem persoonlijk aanvaardt".
  4. We maakten een diepgaande en onbevreesde morele balans op van ons leven.
  5. Wij bekenden tegenover God, tegenover onszelf en tegenover een ander mens de juiste aard van onze misstappen.
  6. We waren volkomen bereid om God al onze karakterfouten te laten wegnemen.
  7. We vroegen Hem nederig onze tekortkomingen weg te nemen.
  8. We maakten een lijst met de namen van allen die door ons schade en leed hadden ondervonden en verklaarden ons bereid om dit bij hen allen goed te maken.
  9. Wij hebben waar het mogelijk was dit rechtstreeks weer met zulke mensen goedgemaakt, behalve wanneer dit hen of anderen zou kwetsen.
  10. We maakten er een gewoonte van onszelf te onderzoeken en erkenden direct de fouten die we hadden gemaakt.
  11. Wij trachten door gebed en overdenking ons contact met God, hoe ook ieder van ons Hem persoonlijk aanvaardt, te verdiepen, en baden Hem enkel ons zijn wil te doen kennen en om de kracht die te volbrengen.
  12. Nu deze Stappen ons tot geestelijke bewustwording hebben geleid, hebben wij geprobeerd deze boodschap aan alcoholisten door te geven en deze principes bij al ons doen en laten na te streven.

De referentie naar god is geen verplichting en er wordt aangemoedigd dat A.A. leden zelf een bepaling voor de "hogere macht" invullen. Elke stap heeft andere activiteit zoals het toegeven van de verslaving, het goedmaken van kapot gemaakte relatie etc.

Voor meer informatie over de A.A. kijk op: A.A. Nederland
© 2011 - 2019 Jayc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen van een alcoholverslavingGevolgen van een alcoholverslavingEr bestaat een algemeen beeld over iemand die een alcoholverslaving heeft. Vaak wordt gesproken over een alcoholist en d…
Wanneer ben je een alcoholist?Wanneer ben je een alcoholist?Alcoholist ben je niet van de een op de andere dag, dat is een proces van jarenlang alcohol drinken. Een alcoholist is i…
Christelijke visie op medicatie bij ernstig alcoholgebruikChristelijke visie op medicatie bij ernstig alcoholgebruikMensen met een alcoholverslaving willen meestal zo snel mogelijk van hun verslaving af zijn. Voor het afkicken van alcoh…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alcoholverslaving: stadia, schade en herstel van verslaving"

Infoteur: Jayc
Gepubliceerd: 20-09-2011
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!