InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Verslaafd aan suiker: tips bij suikerverslaving

Verslaafd aan suiker: tips bij suikerverslaving

Verslaafd aan suiker: tips bij suikerverslaving Suiker is een vast bestanddeel van onze voeding, dat we vaak gebruiken zonder het te beseffen. Daarnaast nemen we ook veel zoetstoffen tot ons in de vorm van frisdranken, chocoladerepen en andere snacks. Suiker geeft een energieboost en en een goed gevoel, maar als we er misbruik van maken dreigt het gevaar van suikerverslaving. Dankzij het eten van suiker komt het hormoon serotonine vrij, wat je een gelukkig en goed gevoel geeft. Hoe meer suiker je eet, hoe groter de kans dat je hieraan verslaafd zal geraken. Een goede tip bij de behandeling van suikerverslaving is om de zoetstof xylitol te gebruiken in plaats van suiker. Welke tips kunnen nog zoal nuttig zijn om suikerverslaving te vermijden?

Suiker in voeding

Suiker is een vast onderdeel geworden van ons dagelijks voedingspatroon. De meesten onder ons doen wel een klontje suiker (of twee) in hun koffie of thee. Ook het drinken van frisdranken, die veel suiker bevatten, is een gewoonte geworden onder de bevolking. Bovendien bevat het voedsel dat we eten bevat vaak suiker of zoete bestanddelen zonder dat we het beseffen. Suiker is ook een voedingsbestanddeel dat het lichaam energie bezorgt en krachten geeft.

Verslaafd aan suiker

We hebben suiker dus nodig om te kunnen overleven: iedereen die moe was na een fysieke inspanning herinnert zich wel hoe zijn of haar lichaam verlangde naar energie om weer op krachten te komen. Suiker of een suikerhoudende drank is dan ideaal om een energieboost te geven aan je lichaam. Suiker zorgt ook voor het vrijkomen van serotonine: dat is een hormoon dat het brein een goed, gelukkig gevoel geeft. Problematisch wordt het wanneer we dermate veel suiker tot ons nemen dat we afhankelijk worden van dat "goed gevoel". Dan loop je het risico om aan suiker verslaafd te geraken zodat je altijd weer op zoek gaat naar die heerlijke "suikerboost".

Behandeling suikerverslaving

Het probleem met het verbruik van suiker is dat het tot een afhankelijkheid of verslaving kan uitgroeien als we er teveel van nemen. We gaan dan verlangen naar het "shot" van een lekkere chocoladereep of een frisdrank om ons dat "feel good"-gevoel te geven. Bij de behandeling van suikerverslaving kan je rekening houden met enkele tips.

Afhankelijkheidstest

Om te beseffen hoeveel suiker je lichaam gewoon is op te nemen, is het interessant om volgende test te doen: zet je gewoonten om suiker te eten even aan de kant en drink een week geen frisdrank en doe geen suikerklontjes in je koffie of thee. Je zal voelen hoezeer je lichaam zal snakken naar die frisdrank na een maaltijd of dat zoete smaakje in je thee.

"Gezonde" suiker

Als je suiker tot je wilt nemen, gebruik dan vooral gezonde producten zoals een vers geperst vruchtensap of een stuk fruit. Je kan ook je gebruik van suiker beperken tot suikerklontjes in je koffie of thee. Maar vermijd typische suikersnacks zoals Mars, Snickers of andere chocoladerepen.

Maximaal één frisdrank

De meeste mensen zijn het gewoon om meerdere frisdranken per dag te drinken. Je bent op het werk en je wilt bijvoorbeeld wat extra energie om de dag door te komen. Dan is het vanzelfsprekend om even een cola uit de drankautomaat te halen en bij te tanken. Probeer dit te vermijden en beperk je frisdrank tot maximaal één per dag. Geef de voorkeur aan mineraalwater of een spa rood.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is goed om het verlangen naar suiker even de kop in te drukken. Door te bewegen of te sporten zal je je drang naar suiker even vergeten en het verlangen ernaar zal wegebben. Tegelijk is het goed om de overtollige door suiker opgestapelde energie weg te zweten.

Lightproducten

Mensen die hun suikerverbruik willen verminderen, proberen het vaak met suikervrije lightproducten zoals bijvoorbeeld Cola Light. Op zich is daar niets mis mee, alleen loop je de kans op een mentale compensatie: dit betekent dat je geneigd zal zijn om meer lightproducten te consumeren, "omdat ze toch light zijn". Op die manier kan het gebeuren dat het niveau van je suikergebruik toch op hetzelfde neerkomt als wanneer je alleen reguliere suikerproducten gebruikt.

Tip: zoetstof i.p.v. suiker

Xylitol is een zoetstof die onder meer voorkomt in kauwgom. Deze stof bevat dezelfde zoete smaak als suiker maar levert veertig procent minder calorieën op. Ook is xylitol minder schadelijk voor de tanden doordat er geen zuren omgezet worden. Sommige diabetici nemen dit product als vervanging van suiker doordat het de bloedsuikerspiegel niet verhoogt. De behoefte aan suiker wordt met xylitol in toom gehouden, wat de kans op suikerverslaving verlaagt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Verslaafd aan suikerVerslaafd aan suikerHeb jij ook iedere dag zoveel trek in zoetigheid? Denk je er steeds aan en kan je er echt niet vanaf blijven? Grote kans…
Koffiedesserts met xylitolKoffiedesserts met xylitolEr zijn maar weinig mensen die geen zwak hebben voor een heerlijk koffiedessert. Het goede nieuws is dat ze gemakkelijk…
Kauwgom met xylitol beter voor de tandenKauwgom met xylitol beter voor de tandenKies je de Hubba Bubba of toch liever de gebitsverzorgende kauwgom waarvan je bij je tandarts een zakje hebt meegekregen…
Zelf sorbet makenSorbets zijn op ijsjes lijkende versnaperingen die de vertering bevorderen. Ze worden idealiter tussen het voor- en het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Humusak, Pixabay
  • http://www.optimalegezondheid.com/suikerverslaving-deel-2-wat-kun-je-er-aan-doen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Xylitol (bronnen geraadpleegd op 10/08/2015).

Reageer op het artikel "Verslaafd aan suiker: tips bij suikerverslaving"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-04-2018
Subrubriek: Verslaving
Special: Suikerziekte
Medische informatie…
Schrijf mee!