InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is een beroerte?

Wat is een beroerte?

Wat is een beroerte? Een beroerte is een doorbloedingsstoornis in de hersens. Ons orgaan waarmee gedachten gevormd worden kan geen minuut zonder bloed. Wanneer een bloedvat is verstopt dan spreekt men van een herseninfarct. Als een bloedvat is gescheurd dan is er sprake van een hersenbloeding. In beide gevallen wordt een deel van de hersenen niet van bloed voorzien. Daardoor sterft er een deel van de hersens direct af. De gevolgen kunnen blijvend of tijdelijk zijn. Wanneer er sprake is van tijdelijke gevolgen dan is het mogelijk dat na 24 uur het gewone leven weer hervat kan worden.

Inhoud

Appelflauwte

Doktoren noemen eem beroerte een CVA wat staat voor Cerebro-Vasculair Accident. In de volksmond heet dit een appelflauwte. Wanneer de hersenen niet van bloed worden voorzien dan krijgen ze geen voedingsstoffen meer. Na een paar seconden vinden er hierdoor veranderingen in de hersenen plaats en na drie minuten beginnen de hersenen af te sterven. Omdat de hersenen verschillende lichaamsfuncties besturen is een hersenberoerte van invloed op het hele lichaam.

De hersenhelften

Een beroerte kan tot verlammingsverschijnselen leiden van lichaamsdelen. De infarct of de bloeding plaats in de linker of de rechter hersenhelft. Wanneer de verlammingsverschijnselen links optreden dan is er een beroerte in de rechterhersenhelft en andersom. Dat komt omdat de linkerhersenhelft de rechterkant van het lichaam aanstuurt en de rechterhelft van de hersenen de linkerkant van het lichaam.

Afasie na beroerte

In de linkerhersenhelft zit het het taalcentrum wat de woordenschat regelt. Door een bloeding in de linkerhelft kan er afasie ontstaan. Dat is het niet op een woord kunnen komen. Men weet wel wat hij of zij wilt zeggen maar men kan niet meer bij de woorden komen. Wanneer het taalcentrum ernstig beschadigd is dan neemt een ander deel van de hersenen dit over. Maar dan kan het wel enige weken tot maanden duren voordat men weer normaal kan spreken. Sommige gevallen van afasie zijn blijvend. Dan kan bijvoorbeeld omdat een patiënt op hoge leeftijd een beroerte krijgt waardoor de hersenen zich niet goed meer kunnen herstellen.

Symptomen van een hersenberoerte

Het zien kan verstoord worden door een beroerte. Behalve het zicht is het oriëntatievermogen vaak verminderd na een beroerte. Mensen kunnen afstanden en tijd niet goed meer inschatten. Een algemeen verschijnsel bij beroerte is geheugen- en concentratiestoornissen. Vlak na het krijgen van een beroerte is de patiënt incontinent. In sommige gevallen is dit blijvend.

De huisarts

Wanneer een beroerte heeft plaatsgevonden dan is er hopelijk iemand in de buurt die de huisarts waarschuwt. Soms kan de patiënt niet meer opstaan om zelf een dokter te bellen. Door de tijdelijke verlammingsverschijnselen is men gedwongen te blijven liggen. Een huisarts kan meestal een beroerte zelf vaststellen en stuurt vervolgens een patiënt door naar een neuroloog om te onderzoeken of het om een herseninfarct of hersenbloeding gaat. Een beroerte is meestal het gevolg van een andere ziekte zoals een hersentumor, een hartafwijking of bloedvatvernauwing.

Herseninfarct: bloedstollingremmers

In het geval van een herseninfarct zal men bloedstollingremmers voorschrijven. Een voorbeeld van een bloedstollingremmer is aspirine. Volgens onderzoek zorgt het innemen van een aspirine per dag voor 25% minder kans op een herseninfarct. Bij een hersenbloeding is het juist gevaarlijk om een bloedstollingremmer te gebruiken.

Blijvende gevolgen

Als iemand een hersenberoerte heeft gehad is er een zeer grote kans van 1 op 3 dat er nog een infarct komt. Deze kans kan verkleint worden door te stoppen met roken, mocht daar sprake van zijn geweest. Zeer gezond eten heeft ook een positief effect. 25% Van de gevallen van hersenberoerte overlijdt binnen een maand. 25% van de patiënten zijn na een jaar nog sterk afhankelijk van medische zorg. Meestal worden mensen met een hersenberoerte tijdelijk opgenomen in een verpleeghuis, en komen ze als ze thuis zijn in aanmerking voor thuiszorg. Deze zorg kan het hele verdere leven duren. Bij sommige mensen is een beroerte zeer licht waardoor er vrijwel geen hersenbeschadiging optreedt en men gewoon het oude leven direct weer kan oppakken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De beste behandeling bij 56 ernstige ziekten, Johan van Everdingen

Reageer op het artikel "Wat is een beroerte?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-07-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!