InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Chronische pijn door ziekte? Tips om depressie te vermijden

Chronische pijn door ziekte? Tips om depressie te vermijden

Chronische pijn door ziekte? Tips om depressie te vermijden Chronisch ziek zijn kan erg vervelende gevolgen hebben: je hebt te kampen met chronische pijn, je sociaal leven gaat erop achteruit en je humeur wordt steeds minder. Samen met een twijfelachtig toekomstperspectief kan dit leiden tot gevoelens van depressie. De pijn die je moet verdragen, de voortdurende vermoeidheid, de medicijnen die je neemt: het beïnvloedt allemaal je lichaam en je weerstand. Supplementen met L-Tryptofaan kunnen een extra steun zijn in je strijd tegen depressie. Wat kan je als chronisch zieke doen om niet depressief te worden, en welke tips kunnen je daarbij helpen?

Chronische pijn

Zowel voor jonge als oudere mensen is het hebben van een chronische ziekte een erg zware belasting. Het langdurige karakter van de ziekte maakt dat zowat alles in je leven er rond gaat draaien. Je humeur gaat eronder lijden, je persoonlijkheid kan veranderingen ondergaan en je kan sociaal geïsoleerd geraken. Bovendien vergt chronische pijn veel energie van je lichaam en geest, zodat het moeilijker wordt om je te concentreren en om inspanningen te doen.

Depressief door chronische ziekte

Het probleem bij chronische ziektes is dat het vaak gaat om een ziektepatroon dat na een periode van genezing altijd weer terugkeert, bijvoorbeeld bij verminderde weerstand en stress. Als chronisch zieke is het een zware dobber om altijd weer opnieuw te hervallen, net nu je dacht er definitief bovenop te zijn gekomen. Het kan zelfs zijn dat je positieve periodes gaat wantrouwen, precies omdat je toch weer rekening houdt met een terugkeer van de ziekte. Dit is erg frustrerend en kan leiden tot gevoelens van uitzichtloosheid, moedeloosheid, en uiteindelijk depressie.

Tips tegen depressie

Je lichaam dat niet mee wil, je sociaal leven dat stilstaat, en weinig (of geen) mensen die je écht begrijpen: het zijn allemaal factoren die maken dat je mentale toestand er niet beter van wordt. Chronisch ziek zijn is psychologisch dan ook heel zwaar, terwijl je sowieso al veel kracht nodig hebt om de ziekte zelf te verdragen. Met deze tips kan je de kans verkleinen om depressief te worden.

Hoop

Positief denken wordt vaak onderschat als het aankomt op het overwinnen van een ziekte. Een patiënt die hoopt op een snelle of een definitieve genezing zal mentaal sterker staan en meer gemotiveerd zijn om terug te vechten. Dus hoe moeilijk het ook is, laat je niet gaan en blijf hopen op verbetering.

Sociaal netwerk

Veel gezonde mensen kunnen niet zo goed overweg met de situatie van een chronisch zieke. Ze hebben het moeilijk om deze te begrijpen en weten niet altijd hoe ze de zieke kunnen steunen. Dit kan leiden tot sociale isolatie waardoor er nog minder mogelijkheden zijn voor de zieke om zijn hart eens te luchten. Weet dat dit des mensen is, en laat je hier niet door ontmoedigen. Pik er enkele vrienden of vertrouwelingen uit waar op je kan rekenen om eens te praten en behoud regelmatig contact met hen.

Arts

Het lijdzaam ondergaan van een ziekte en de behandeling ertegen maakt je tot een passief wezen. Beter is het om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen over het probleem dat je leven zo verzuurt. Vraag je arts wat hij met je van plan is en vraag zo veel mogelijk details over diagnose, behandeling en toekomstvooruitzichten. Het kan ook geen kwaad om te weten hoe de ziekte functioneert in je lichaam.

Lotgenoten

Vaak lees je op het internet beschrijvingen van ervaringen van mensen die met dezelfde ziekte kampen als jij. Dit kan voor sommigen een hele opluchting zijn en hen helpen om alles beter te verdragen. Ook het zelf reageren op een forum kan positief zijn als je je frustraties en ontgoochelingen even aan een lotgenoot kwijt kan.

Toekomst

Wat als ik ooit genezen ben? Of als ik beter word? Dit zijn vragen die je zeker kan blijven stellen. Ze zijn goed om jezelf een toekomstperspectief te geven en te blijven geloven in betere tijden. Bovendien is het prikkelend voor je verbeelding waardoor je je moeilijke situatie even kan vergeten.

Supplementen tegen depressie

Depressie is een aandoening die te maken heeft met de meest uiteenlopende factoren, die met elkaar in een wisselwerking staan. Fysieke pijn, koorts, bloedverlies, gebrek aan energie, de medicijnen die je moet nemen..: het heeft allemaal invloed op je metabolisme en je weerstand. Ook je stemming kan hieronder te lijden hebben. Daarom kan het nuttig zijn om je mentaal een zetje te geven door het nemen van voedingssupplementen. Supplementen zoals L-Tryptofaan hebben een positieve werking op de hoeveelheid serotonine in je hersenen, wat goed is voor je gemoed en stemming. Op die manier kan L-Tryptofaan je extra bestand maken tegen een mogelijke depressie tijdens je ziekte. Als je medicijnen neemt is het aangeraden om advies te vragen aan je arts in verband met het specifieke voedingssupplement dat je wil nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Probleem of stoornis: PijnstoornisPijn is een heel gewone reden waarom mensen zich voor hulp bij een arts vervoegen. Volgens sommige schattingen heeft tot…
Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenStress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenSoms zijn natuurrampen zo buitengewoon dat ze voor de menselijke geest heel erg moeilijk te vatten zijn. Wie een gebeurt…
Fibromyalgie: Wanneer je altijd en overal pijn hebtWanneer je fibromyalgie hebt, voel je je waarschijnlijk vaak onbegrepen. Mensen met deze aandoening hebben namelijk alti…
Chronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remediesChronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remediesCVS of het chronischevermoeidheidssyndroom is een diagnose die pas gesteld wordt na uitsluiting van andere aandoeningen…
Bronnen en referenties
  • http://www.natural-energy.org/nl/l-tryptofaan (geraadpleegd op 02/06/2016).

Reageer op het artikel "Chronische pijn door ziekte? Tips om depressie te vermijden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Chronische ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!