InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Chronisch ziek? Hulp zoeken bij psycholoog of therapeut

Chronisch ziek? Hulp zoeken bij psycholoog of therapeut

Chronisch ziek? Hulp zoeken bij psycholoog of therapeut Voor wie de diagnose van een chronische ziekte van de dokter te horen krijgt, zal het leven danig veranderen. Het aanvaarden van die diagnose is emotioneel een erg moeilijke taak, net als het dagelijks omgaan met chronische pijn, sociaal onbegrip en het beperken van je ambities. Voortdurend in een spiraal van negatieve emoties zitten kan leiden tot onderhuidse stress, voortdurende triestheid en uiteindelijk zelfs depressie. Daarom kan het geschikt zijn om psychologische hulp te zoeken bij een therapeut als je chronisch ziek bent. Een psycholoog kan je helpen je gevoelens te plaatsen en de sterkte te vinden om tegen de chronische ziekte te strijden.

Chronisch ziek

Geen pijn hebben, een sociaal leven hebben, normaal kunnen functioneren in de maatschappij: het lijken allemaal vanzelfsprekende dingen zolang je gezond bent. Dit alles verandert drastisch als je dokter je diagnosticeert met een chronische ziekte. Een chronische ziekte betekent dat je moet leren omgaan met pijn en ongemak en dat je je persoonlijke ambities moet aanpassen. Je leven zal er vanaf dan anders gaan uitzien.

Omgaan met een chronische ziekte

Als chronisch zieke krijg je met zoveel dingen te maken dat het erg stresserend kan zijn om dit psychologisch te verwerken. Je wordt gedwongen om veel met jezelf en je lichaam bezig te zijn, met het nemen van medicijnen en pijnstillers, en met het luisteren naar je lichaam. Alleen al hierdoor houd je minder energie over voor je normale activiteiten, je hobbies en voor de buitenwereld. Die buitenwereld zal het soms moeilijk hebben om daar mee om te gaan, ook al omdat bij veel chronisch zieken er niet echt uiterlijke ziekteverschijnselen merkbaar zijn.

Accepteren én strijden

Aanvaarden

Na het stellen van de diagnose van een chronische ziekte, treden er verschillende gevoelens op de voorgrond. Zo kan er eerst teleurstelling, ontkenning en ongeloof ontstaan. Daarna kan er een begin van aanvaarding optreden bij de zieke, die gaat beseffen dat hij moeilijk anders kan dan de diagnose te accepteren. Deze periode kan een hele tijd in beslag nemen, waarna de patiënt mogelijk positiever wordt en een strijdlustige houding van opstand kan gaan ontwikkelen.

Optimisme

Deze laatste houding is van cruciaal belang om op een min of meer positieve manier met je ziekte te leren omgaan. Toch is het niet zo makkelijk om over te schakelen naar een optimistische houding om tegen de ziekte te vechten. Heelwat chronisch zieken hebben het moeilijk om deze overschakeling te maken. Op lange termijn kan chronische stress aanhouden en andere gevaren met zich meebrengen, namelijk gevoelens van uitzichtloosheid, zinloosheid en uiteindelijk zelfs depressie.

Therapeut

In dat geval kan het geschikt zijn om hulp te gaan zoeken bij een psycholoog. Een psycholoog zal een goed klankbord zijn om alle emoties eens los te laten. Als chronisch zieke krijg je met zoveel nieuwe situaties en emoties te maken dat het moeilijk is om deze te duiden. Een therapeut kan je helpen om deze emoties te formuleren en te begrijpen zonder in een depressie af te glijden. De kosten van psychologische hulp kunnen hoog oplopen maar zijn sinds 2014 onderdeel van het basispakket van de zorgverzekering. Je kan de kosten van een psychologische behandeling laten vergoeden, mits je een verwijsbrief van de huisarts hebt.

Professionele psychologische hulp

Het voordeel van een psycholoog of therapeut is dat je je hart kan luchten bij iemand die professioneel is onderlegd om naar mensen te luisteren en hen proberen te begrijpen. De therapeut kan je ook helpen om de moed niet te blijven verliezen en te blijven strijden tegen je ziekte. Maar het hoeft niet altijd te gaan om een professioneel therapeut; ook mensen uit je familie of je vriendenkring kunnen een grote steun voor je betekenen. Zolang ze emotioneel intelligent genoeg zijn om je gevoelens te plaatsen en te begrijpen, kan je er veel aan hebben.

Kracht zoeken in jezelf

Een psycholoog kan je veel leren over de emoties die je hebt en hoe je hier psychologisch mee om kan gaan. Dit is vooral een hulp en een aanmoediging voor je, en kan een grote mentale steun betekenen. Toch moet je als chronisch zieke steeds beseffen dat het initiatief om je beter te gaan voelen altijd bij jezelf ligt. Een therapeut kan een aangever en een hulp zijn, maar uiteindelijk moet je steeds de psychologische sterkte zoeken in jezelf, want jij bent de enige die voor de volledige honderd procent kan heersen over je emoties. Alleen jijzelf kan beslissen om de armen te laten hangen of om tegen de ziekte te blijven strijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chronisch ziek en op zoek naar een partner: relatietipsChronisch ziek en op zoek naar een partner: relatietipsAls je chronisch ziek bent is het niet zo makkelijk om een relatie te hebben. Je leven verandert helemaal en er komen he…
Hoe een chronisch zieke mentaal steunenHoe een chronisch zieke mentaal steunenWanneer je geconfronteerd wordt met een chronisch ziek familielid, kennis of vriend kan dit een heuse impact hebben op j…
Kanker: psychologische hulp voor kankerpatiëntenKanker: psychologische hulp voor kankerpatiëntenWie met kanker te maken krijgt wordt meteen geconfronteerd met een heleboel veranderingen in het leven van alledag. Ten…
Veroorzaakt stress het chronisch vermoeidheidssyndroom?In het midden van de negentiende eeuw leed een snelgroeiend aantal patiënten aan een energietekort, aan verschillende vo…
Onbegrip chronische ziekte: hoe ga je er mee om?Onbegrip chronische ziekte: hoe ga je er mee om?Als je chronisch ziek bent, wat betekent dat je langer ziek bent dan drie maanden, kun je te maken krijgen met vooroorde…
Bronnen en referenties
  • http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Hoe-ga-ik-om-met-mijn-chronische-ziekte.html
  • http://www.vindeentherapeut.be/nl/zoeken.html?k=chronische-ziekte (bronnen geraadpleegd op 11/08/2015).

Reageer op het artikel "Chronisch ziek? Hulp zoeken bij psycholoog of therapeut"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Chronische ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!