InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bloedsuikerspiegel, bloedglucoseniveau, of glykemie, wat is,

Bloedsuikerspiegel, bloedglucoseniveau, of glykemie, wat is,

Bloedsuikerspiegel, bloedglucoseniveau, of glykemie, wat is, Het bloedsuikerniveau is de waarde van de aanwezige hoeveelheid suiker in het bloed. Dit wordt ook bloedglucoseniveau, glykemie of bloedsuiker genoemd. De waarde van het bloedglucoseniveau wordt uitgedrukt in millimol per liter(mmol/L). Voor het bepalen of iemand suikerziekte heeft wordt uitgegaan van de nuchtere waarden en hun relatieve verandering ten opzichte van de niet-nuchtere waarden. De gemiddelde en gezonde waarden voor mensen ligt tussen de 4 en 8 mmol. Wanneer iemand nuchter een waarde heeft van 6 mmol en niet-nuchter een waarde van 11 mmol, dan wordt de diagnose diabetes mellitus gegeven.

Inhoud:

Normale waarden bloedsuiker

De bloedsuikerwaarden zijn relatief erg laag in vergelijking tot het totale lichaamsgewicht van de mens. Iemand van 75 kilo met een bloedsuikerwaarde van 5.5 mmol heeft ongeveer 5 gram glucose in zijn bloed. Er is wel een regelmatige doorstroming. Glucose wordt gebruikt en het lichaam voert nieuwe glucose aan de bloedbaan toe. Zo blijft het bloedsuikerniveau stabiel. Toch verandert de bloedglucosespiegel in de loop van de dag. Maaltijden veroorzaken de grootste verandering. Voor het eten zit er
Een diabetespatiënt moet etiketten goed leren lezen / Bron: Riza Caparros / Wikimedia CommonsEen diabetespatiënt moet etiketten goed leren lezen / Bron: Riza Caparros / Wikimedia Commons
relatief minder glucose in het bloed omdat alle cellen al glucose tot zich hebben genomen en anderhalf uur na het eten bevinden er zich grote hoeveelheden glucose in het bloed omdat het eten verteerd wordt en de glucose aan het bloed wordt afgegeven.

Wat doet insuline?

De cellen nemen niet automatisch glucose op; deze worden gestimuleerd door het hormoon insuline. Hoe meer glucose in het bloed zit, hoe meer dit hormoon in de bloedbaan komt. Insuline wordt geproduceerd in de alvleesklier en wel in het gedeelte dat de eilandjes van Langerhans wordt genoemd. Een andere functie van de eilandjes van Langerhans is dat een teveel aan glucose wordt omgezet in glycoceen, wat in de cellen wordt opgeslagen om op een later moment weer te worden omgezet in glucose. Op deze manier is de fluctuatie van het bloedglucoseniveau zo klein mogelijk; de pieken en dalen in het niveau worden zo laag mogelijk gehouden.

Brandnetel is een naturrlijk medicijn om de bleodsuikerspiegel te verbeteren / Bron: Trish Steel / Wikimedia CommonsBrandnetel is een naturrlijk medicijn om de bleodsuikerspiegel te verbeteren / Bron: Trish Steel / Wikimedia Commons

Hyperglykemie en hypoglykemie

Bij mensen met suikerziekte of diabetes mellitus is de werking van de alvleesklier verstoord. Hierdoor hebben diabetesmellituspatiënten of een te hoog bloedsuikerniveau, of een te laag bloedsuikerniveau. Te hoge bloedglucoseniveaus wordt hyperglykemie genoemd en te lage niveaus hypoglykemie. Vooral tijdens het doen van zware inspanningen, zoals sporten of andere fysieke inspanningen kan een tekort aan bloedsuiker gevaar opleveren. Naast deze fysieke stress kan psychische stress bijdragen aan een te laag bloedglucoseniveau. Verder hebben infecties een negatieve uitwerking op het reguleren van bloedsuikerniveaus.

De hersens

Bloed transporteert voedingsstoffen door het lichaam. Suikers worden naar cellen getransporteerd zodat cellen energie hebben om te leven. Wanneer er te weinig energie is voor cellen dan is dat het eerste merkbaar in de hersenen. De hersenfuncties worden verzwakt.

Verloop van het bloedsuikerniveau op een dag / Bron: Jakob Suckale / Wikimedia CommonsVerloop van het bloedsuikerniveau op een dag / Bron: Jakob Suckale / Wikimedia Commons

Hoe wordt het bloedsuikerniveau gemeten?

Er zijn verschillende manier om het bloedglucoseniveau te meten. Dat kan door een urinetest te doen en te meten of er glucose in de urine zit, daarnaast is er een bloedtest mogelijk waarbij gemeten wordt hoeveel bloedsuiker er in het bloed zit. Veel diabetespatiënten hebben een apparaatje dat een druppel bloed uit de vinger onttrekt waarna het bloedsuikerniveau gemeten wordt. Een derde manier is om een spectraalanalyse te maken. Een optische spectraalanalyse kan het bloedsuikergehalte zeer precies meten. Sommige mensen hebben een sensorchip achter hun ogen zodat de waarden nog beter kunnen worden gelezen. Het is ook mogelijk om het bloedglucoseniveau te meten met een laser met breed spectrum die op de huid wordt gericht.

Chemische insuline of alvleesklier stimuleren?

De reguliere geneeskundigen in de wereld adviseren alom de methode van het insuline inspuiten om de bloedsuikerniveaus te controleren. Hiermee wordt niets gedaan aan de oorzaak van te hoge of te lage bloedsuikerwaarden; een verstoorde werking van de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier. De fytotherapie wil juist de werking van de alvleesklier herstellen. Wanneer diabetes in een vroege fase wordt geconstateerd, stelt de fytotherapie dat genezing heel goed mogelijk is. De reguliere geneeskunde heeft zich op het standpunt gesteld dat je van diabetes nooit meer afkomt.

Dierlijke insuline en genetisch gemanipuleerde insuline

Tot ver in de jaren 80 van de vorige eeuw kregen mensen dierlijke insuline ingespoten wat afkomstig was van paarden, koeien of varkens.
Persoon met een laag bloedsuikergehalte door extreme fysieke inspanning / Bron: NRJ / Wikimedia CommonsPersoon met een laag bloedsuikergehalte door extreme fysieke inspanning / Bron: NRJ / Wikimedia Commons
Tegenwoordig gebeurt dat niet meer. Insuline wordt nu gemaakt volgens de recombinant DNA technologie. Er wordt in een e-colibacterie menselijk DNA gespoten waarna de bacterie menselijk insuline gaat aanmaken. Feitelijk is het zo dat tegenwoordig nog steeds door dieren geproduceerd DNA inspuiten, al zijn het geen viervoeters meer maar een kolonie aan bacteriën. Dit worden ook wel insuline-analogen genoemd in plaats van insuline. De recombinant DNA-techniek die wordt gebruikt voor het maken van insuline-analogen is een vorm van genetische manipulatie. Er zijn verschillende soorten insuline op de markt die allemaal andere stoffen omzetten.
  • Insuline aspart zet proline om in asparaginezuur.
  • Insuline determir zet lysine om in myristinezuur.
  • Insuline glargine zet glycine om in asparagine.
  • Insuline glulisine zet asparaginezuur in lysine en lysine in glutaminezuur.
  • Insuline lispro verandert lysine naar [proline en omgekeerd.
Gerelateerde artikelen
Ziektebeeld Diabetes-MellitusDiabetes-Mellitus is een verlaagde insuline-productie in de alvleesklier. Insuline is noodzakelijk om glucose uit het bl…
Suikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Hypoglykemie (Hypoglycemie)Hypoglykemie (Hypoglycemie)Hypoglykemie (Hypoglycemie) - een schommelende of een te lage Bloedsuikerspiegel. Hypoglykemie is eigenlijk het tegenove…
Diabetes en dementieDat diabetes - suikerziekte in de volksmond - verschillende organen beschadigt, is al lang geweten. Maar de ziekte zou o…
Te laag suikergehalte, hypoglykemieTe laag suikergehalte, hypoglykemieWie diabetes of suikerziekte heeft, weet dat het suikergehalte te hoog of te laag kan zijn. Een te laag suikergehalte no…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bloedsuikerspiegel, bloedglucoseniveau, of glykemie, wat is,"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-12-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!