InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bedorven maag: rotte eieren smaak

Bedorven maag: rotte eieren smaak

Bedorven maag: rotte eieren smaak Een bedorven maag heeft bijna iedereen al eens gehad: er komt een vieze stinkende lucht uit de mond. Vaak moet men boeren laten die aan rotte eieren doen denken: een zwavellucht. Dit kan soms enkele dagen aan blijven houden. Soms gaat dit gepaard met diarree. Gelukkig zijn de meesten er na twee tot drie dagen vanaf. Hoe ontstaat een bedorven maag en hoe kom je er snel weer vanaf?

Wat is een bedorven maag?

Wanneer de maag bedorven is, betekent dit eigenlijk dat de inhoud van de maag bedorven is. In de maag komt voedsel terecht dat we gegeten hebben. Gemiddeld blijft voedsel 3 tot 4 uur in de maag zitten. Vet voedsel kan wel 7 tot 8 uur in de maag blijven zitten, omdat de maag meer werk heeft om het te verteren. Vloeibaar voedsel is na 1 tot 2 uur uit de maag verdwenen.

Een bedorven maag heeft voedsel in zich (gehad) met daarin bacteriën, schimmels, gisten of virussen. Een kleine hoeveelheid van deze micro-organismen zit altijd wel in voedsel en kan meestal geen kwaad. Wanneer het om een groot aantal micro-organismen gaat, ontstaat een bedorven maag.

Het ontstaan van een maag die bedorven is

Voedsel kan besmet zijn met micro-organismen. Deze komen via verschillende wegen het voedsel in: de lucht, het water, de grond (aarde) of via vieze handen. Veel van deze micro-organismen zijn slecht bestand tegen grote hitte en sterven af wanneer het voedsel goed verhit wordt. Voedsel dat onvoldoende verhit wordt bevat vaak een grotere hoeveelheid micro-organismen. Meestal wordt een bedorven maag veroorzaakt door bacteriën of de producten die bacteriën afscheiden zoals E.coli en salmonella. De bacteriën die in de maag terecht komen nestelen zich in het slijmvlies en veroorzaken daar ontstekingen. Het lichaam reageert hierop door de bacteriën uit het lichaam te gaan verdrijven. Dit gebeurt middels braken. Diarree ontstaat vaak wanneer de bacteriën de maag al gepasseerd hebben. Bij gelijktijdige braken en diarree zitten de bacteriën zowel in de maag als in de darmen.

Boeren die naar eieren smaken

Niet altijd ontstaat er braken of diarree. Bij een lichte ontsteking zal het braakcentrum in de hersenen onvoldoende geprikkeld worden, waardoor braken uitblijft. Wel kan er misselijkheid ontstaan. Boeren laten die zeer vies smaken komt ook voor. Deze boeren smaken naar rotte eieren oftewel een zwavellucht. De boeren proef je zelf goed, maar is soms ook door andere te ruiken. Daarnaast kan men scheten oftewel winden laten die naar dezelfde rotte eieren ruiken.

Hoe ontstaan die vieze boeren en scheten? De bacteriën in de maag produceren gassen. Dit is een normaal proces, iedere bacterie die zich voedt produceert een bepaald gas. Die gassen worden ook wel de scheten van de bacterie genoemd, net zoals dit bij de mens ook het geval is. Een grote hoeveelheid bacteriën produceert ook een flinke hoeveelheid gas. Het lichaam wil van dat gas af, en raakt het kwijt middels boeren of scheten. De vieze zwavellucht die hierbij vrijkomt is de geur van de scheten van de bacteriën. Eigenlijk wil je hier niet bij stilstaan, voordat je nog misselijker wordt.

Hoe dood je de bacteriën?

Vertrouw op het eigen lichaam: deze is goed in staat de bedorven maag volledig te herstellen. De bacteriën worden aangevallen en opgeruimd door het lichaam. Antibiotica worden eigenlijk zelden toegediend bij een bedorven maag. Opname in het ziekenhuis is alleen nodig wanneer het om ernstige gevallen van voedselvergiftiging gaat, waarbij de maag leeggepompt moet worden of indien er sprake is van uitdroging.

Het beste is om zelf veel water te drinken, dit spoelt de maag schoon. Wie veel water drinkt zal vaak veel minder last hebben van die vieze boeren. Verder is het gewoon een kwestie van geduld hebben. Houd er ook rekening mee dat anderen de boeren en/of scheten vaak kunnen ruiken.

Om herbesmetting of nieuwe besmetting te voorkomen, is het belangrijk om de handen voor het eten en voordat er eten wordt bereid, goed te wassen. Ook na toiletbezoek moeten de handen gewassen worden. Groente moet goed gewassen worden wanneer het rauw wordt gegeten. Vlees moet goed verhit worden, op minimaal 75 graden. Eieren kunnen beter niet rauw gegeten worden. Rauwe kaas en rauw vlees vormt een risico. Sommige bacteriën vormen sporen die hittebestendig zijn. Deze sporen groeien weer opnieuw uit onder gunstige omstandigheden. Vooral rijst bevat veel van deze bacteriën.
Gerelateerde artikelen
Boeren laten: eiersmaak in de mondBoeren laten: eiersmaak in de mondSommigen hebben het wel eens: een boer laten die naar rotte eieren smaakt en ruikt. Kan je je iets viezers voorstellen?…
Boeren laten na het etenBoeren laten na het etenEen boer laten na het eten wordt in China als een positief teken gezien: het eten heeft gesmaakt,. In veel andere landen…
Oorzaak van een slechte ademOorzaak van een slechte ademEen slechte adem is niet altijd zelf merkbaar. Vaak wijzen anderen je hierop. Het blazen in de hand en dan ruiken werkt…
Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Nederlanders zijn in de loop der jaren steeds meer eieren gaan consumeren. In 2015 at men in Nederland gemiddeld 202 eie…

Reageer op het artikel "Bedorven maag: rotte eieren smaak"

Reacties

Beau ter Ham, 29-10-2018 22:15 #12
Ik heb sinds gister hier ook weer last van. Ik voel me er helemaal niet goed bij, maar gelukkig heb ik het tegenwoordig wel stukken minder. In het verleden had ik hier heel vaak last van maar sinds ik veel ben afgevallen toch stukken minder gelukkig. Vooral de rotte-eierensmaak bij het boeren maakt het vaak ondragelijk. ik heb helaas geen tips om het te verhelpen maar ik vermoed dat het er gewoon uit moet.

Sophie, 20-02-2017 14:41 #11
Ik zelf heb er nu ook last van, maar al een tijdje. 6 dagen en ik weet niet of het wat met de griepepidemie te maken heeft of dat er iets niet oké is. Ik heb nog nooit een vuile/bedorven maag gehad. Ik weet niet wat de oorzaak is, want ik was mijn handen voor het eten, ik was mijn handen na een toiletbezoek en ik eet best gezond. Mijn eten qua bacteriën als salmonella enzo. zou kunnen maar ik denk van niet. Want mijn vlees is altijd goed gebraden, ik kijk het altijd goed na. Dus wat zou een reden zijn voor mijn bedorven maag?
Sophie (12)

Sandrs, 20-02-2017 07:30 #10
Ik heb ook vaak een bedorven maag, maar dat komt omdat mijn lichaam er langer over doen vet voedsel te verteren. Dus als ik teveel in een korte tijd aan vet eet raakt m'n maag overstuur en krijg ik dus een bedorven maag. Misschien een tip voor iemand om naar uit te kijken.

Lins, 25-11-2016 17:18 #9
Veel last van een bedorven maag, wat de oorzaak is kan ik niet achterhalen. Ik heb lang op internet gespeurd naar oplossingen om van die vieze lucht uit je maag af te komen, soms is dat de enige klacht met gevolg dat je zo misselijk wordt dat je moet braken. Een echte aanrader zijn reistabletjes, die kalmeren de maag. 'S avonds komt de lucht vaak helaas weer terug maar bij het innemen van de reistabletjes verdwijnt deze weer. Na drie dagen ben je van de klachten af.

Fred, 05-10-2016 14:52 #8
Ik heb het vaker gehad dat ik dagenlang last had van een vieze bedorven lucht bij het boeren. In mijn geval kwam dat denk ik doordat de Omeprazol die ik noodgedwongen slik er voor zorgt dat het maagzuur minder is, echter zodanig dat die bacteriën niet door het maagzuur worden gedood. Je probeert wat en zo heb ik de omeprazol een dag laten staan en ziedaar ik had weer last van maagzuur, maar nadat ik weer snel de omeprazol innam, was ook de vieze smaak verdwenen. Met andere woorden komt het door te weinig maagzuur. Als je dit tijdelijk kunt aanvullen door tijdelijk gaan maagzuurremmer in te nemen ben je gered. Als je al geen maagzuurremmer gebruikt weet ik niet hoe de productie tijdelijk kan worden verhoogd.
Een vorige keer had het effect door de inhoud er inderdaad uit te kotsen. Maar dat lukt mij niet spontaan.
En Hans 12-02-2015 snapt niet dat dat niet komt door slecht poetsen oid. maar dat is echt zo. De lucht die uit je maag ontsnapt (de boer) zorgt voor die vieze lucht.

Dick, 04-02-2016 10:53 #7
Je zou wat kamillethee kunnen drinken, werkt direct kalmerend.

Duifje, 27-12-2015 16:53 #6
Heb nu al 2 dagen last van opboeren met inderdaad rotte eieren reuk/smaak en daarbij diaree. Op die 2 dagen heeft me dat al 2 kilo gekost. Heb eigenlijk niet veel trek in eten als ik er aan denk word ik al misselijk. Maar t ergste ik moet mijn medi nemen en als ik daar al aan denk krijg ik kotsneigingen. Dit is geen pretje

Mirjan, 13-08-2015 12:38 #5
Helaas al vaker gehad, en met een vies gebit heeft het niets te maken. Ik heb een zeer schoon en goed verzorgd gebit! Boeren is niks minder dan lucht uit je maag wat via je slokdarm naar je keelholte gaat en via je mond naar buiten komt! Het gaat wel weer over na een paar dagen. Zeer vervelend vooral die smerige stinkende boeren. Ik ben bekend met een overgevoelig maag/ darm stelsel. Zelf heb ik het idee dat veel suiker producten er in vloed op hebben. Als ik een grote zak m&m 's op eet heb ik hier gegarandeerd last van!

Hans, 12-02-2015 14:41 #4
Hoe kan er nu een vieze lucht uit je mond komen bij een bedorven of vieze maag. In je maag is constant een proces aan de gang wat je niet wilt ruiken. Dit ruik je alleen wanneer je moet boeren! Een vieze lucht lucht uit je mond ( waar dit artikel mee begint) komt doordat je mondholte en of je tanden niet schoon zijn of de lucht komt uit je longen omdat bepaalde voeding en drank wordt opgenomen in je bloed en dit weer wordt uitgeademd. ( denk aan knoflook of alcohol. je kan dan poetsen wat je wilt…)

M., 07-09-2014 11:01 #3
Gisterenavond dessertrijst gekookt met water en in de koelkast gezet. Ik wou het vanochtend in bakjes invriezen als onderdeel van babyhapjes voor onze kinderen. Het ruikt echter behoorlijk naar rotte eieren, dus ik gooi het toch maar weg…

Maria, 29-05-2014 22:55 #2
Voor het eerst in mijn leven stinken mijn boeren zwaar naar zwavel stinken. Een echte rotte eiergeur. Dit begon ongeveer een half uur nadat ik biologische yoghurt ophad, die al wel erg lang Open was en drie dagen over de uiterste houdbaarheidsdatum. Dat proefde ik ook wel, maar dacht dat het vast geen kwaad kpn en heb alles opgegeten. Hopelijk blijft het bij die boeren en krijg ik er niet nog meer klachten bij straks!

B., 03-06-2013 09:13 #1
Sinds woensdag heb ik veel last van diarree & zaterdag nadat wij thuis zijn gekomen van een etentje (lopend buffet) werd het van kwaad tot erger. Ook laat ik sinds deze dag boeren, doe doen denken aan rotte eieren: een zwavellucht. Ook last van buikkrampen (het geluid alsof er een kraan door mijn buik loopt). Ook begin ik nu last te krijgen van mijn liezen, ik drink genoeg water. Paracetamols helpen niet, want ik moet daarvan direct weer naar de toilet, maak me toch een beetje zorgen. Huisarts gebeld alleen die geeft aan, dat alles eruit moet, een ander antwoord krijg ik helaas niet, wij kan mij van informatie voorzien?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 31-01-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!