InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapie

Kankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapie

Kankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapie De meest courante manieren om kanker te bestrijden zijn radiotherapie, chemotherapie en chirurgie. Bij radiotherapie worden kankercellen bestraald, terwijl bij chemotherapie de ziekte via medicijnen wordt bestreden. Beide therapieën kunnen ook gezonde lichaamscellen aantasten, waardoor er vervelende bijwerkingen kunnen ontstaan. Braken, misselijkheid, hoofdpijn en haaruitval behoren tot de meest bekende bijwerkingen van een kankerbehandeling. Wat zijn de meest voorkomende neveneffecten van kankertherapie?

Kans op genezing

Kanker is een verschrikkelijke ziekte die wereldwijd jaarlijks voor miljoenen overlijdens zorgt. De manieren om kanker te bestrijden hangen in de eerste plaats af van de patiënt zelf, en ook van de diagnose van de arts. Als algemene regel geldt dat hoe vroeger de kanker wordt vastgesteld, hoe groter de kans op genezing is.

Soorten therapieën bij kanker

Kanker kan op drie manieren bestreden worden: via radiotherapie (bestraling), via chemotherapie (medicijnenbehandeling), of via chirurgie (operatieve behandeling). Therapieën worden in sommige gevallen ook gecombineerd. Afhankelijk van de ernst van de tumor zal de arts kiezen voor een startbehandeling, die bij gebrek aan voldoende resultaat vervolgens kan aangevuld worden met een tweede (of derde) therapie.

Radiotherapie of bestraling

Bestraling is een manier om het DNA van kankercellen te vernietigen. Hierdoor zal de kankercel zich niet kunnen delen en sterft deze af. Op die manier kan kanker effectief bestreden worden, maar het probleem is dat ook gezonde cellen die in de buurt van het bestraalde gebied liggen kunnen beschadigd worden. Hierdoor kunnen neveneffecten nog maanden- of jarenlang na de bestraling optreden.

Chemokuur

De bestrijding van kanker met chemotherapie is een louter medicinale behandeling. De patiënt neemt in dat geval geneesmiddelen tegen de kanker, meer bepaald cytostatica. Cytostatica zijn medicijnen die de kankercellen doden of hun celdeling afremmen. Chemo wordt op verschillende manieren toegediend: per injectie, per tablet, of per infuus. Chemo kan naast een vernietiging van de kanker ook negatieve gevolgen hebben voor je lichaam. Als enkele van de typische bijwerkingen van chemo gelden braken en haaruitval.

Immuunsysteem verzwakt

De behandeling van kanker met chemotherapie en/of radiotherapie kan heelwat bijwerkingen veroorzaken. Naast kankercellen kunnen door de behandeling ook gezonde lichaamscellen gedood worden. Het immuunsysteem wordt op die manier verzwakt waardoor je sneller vatbaar wordt voor andere aandoeningen. Bovendien kunnen op meerdere plaatsen in het lichaam de slijmvliezen aangetast worden, waardoor makkelijk zweertjes en ontstekingen kunnen ontstaan. Deze fragiliteit van het immuunsysteem maakt op die manier de kans op bijkomende gezondheidsproblemen groter. De aard van de bijwerkingen is afhankelijk van de patiënt, de intensiteit van de behandeling en de duur ervan.

Bijwerkingen kankertherapie

Kettingreactie van neveneffecten

Afhankelijk van de ernst van de toestand van de kankerpatiënt, de grootte van het kankergezwel, het gevorderde stadium en de toegepaste medicijnen zullen neveneffecten van de therapie kunnen optreden. Bij sommige patiënten komen bijwerkingen die te maken hebben met de spijsvertering tot uiting in een uitgebreide keten van oorzaak en gevolg: als je moet braken van medicijnen, gaat je eetlust eronder lijden, en zal je allicht ook opvallend veel gewicht verliezen. Doordat je minder energie hebt zal je je snel vermoeid voelen, wat ook weer kan leiden tot hoofdpijn, concentratieproblemen en algemene zwakte. Hierdoor kan je slaappatroon verstoord geraken en kan je op lange termijn slaapproblemen gaan ontwikkelen. Vaak brengt de ene bijwerking dus een andere met zich mee. De volgende neveneffecten zijn onder andere te verwachten in het geval van een kankerbehandeling:

Bijwerkingen spijsvertering

  • braken
  • verlies eetlust
  • gewichtsverlies
  • misselijkheid
  • maagklachten
  • buikkrampen
  • diarree

Andere neveneffecten

  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • haaruitval
  • zweertjes
  • aften in de mond
  • slaapproblemen
  • onvruchtbaarheid
  • nierbeschadiging
  • snelle vermoeidheid
  • beschadiging van het beenmerg

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemobommen of chemo-bommetjes. Het is een nieuwe methode van chemotherapie om kanker te behandelen. Chemobommen behande…
Chemokuur als behandelingChemokuur als behandelingChemotherapie is de behandeling van een ziekte met chemische medicijnen. Een chemokuur, spreek uit als gemokuur, is een…
Chemokuur of chemotherapieChemokuur of chemotherapieChemokuur: voor de een de kans op genezing, voor de ander zicht op een langer en minder pijnlijk leven. Chemokuur is voo…
Chemo-embolisatie: overlevingsduur verlengen bij kankerChemo-embolisatie: overlevingsduur verlengen bij kankerNiet alle kankersoorten kunnen succesvol via traditionele methoden worden behandeld. Denk aan inoperabele leverkanker of…
Neulasta bij chemotherapie: wondermiddel bij chemoNeulasta bij chemotherapie: wondermiddel bij chemoNeulasta bij chemotherapie is een soort wondermiddel bij chemo. Maar ook een heel duur wondermiddel. Wie chemotherapie o…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2881
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=12918 (bronnen geraadpleegd op 21/07/2015).

Reageer op het artikel "Kankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!