nieuws uitgelicht

Schizofrenie: NewMeds-Israël leidt onderzoek antipsychotica

NewMeds (Novel Methods Leading to New Medication in Depression and Schizophrenia) is een internationaal consortium van wetenschappers die, m.b.v. geld van de EU, nieuwe methoden tracht te vinden voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen tegen schizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie) en depressie. NewMeds wordt geleid door de Israëlische professor Jonathan Rabinowitz van de Bar Ilan Universiteit (Joods religieuze universiteit) in Ramat Gan - Israël. Als onderdeel van het project heeft NewMeds toegang tot gegevens van medicijn testen bij meer dan 45.000 patiënten bij meer dan 100 experimenten in 25 landen.

Wat is NewMeds?

In 2009 werd NewMeds (Novel Methods Leading to New Medications in Depression and Schizophrenia) opgericht. Hierbij werden zeven academische onderzoeksinstanties, negen grote farmaceutische bedrijven en drie kleine tot middelgrote ondernemingen in één consortium gebracht om drie grote bottlenecks in het ontwikkelen van modellen en methoden voor het ontwikkelen van medicijnen tegen depressie en schizofrenie.

Deze bottlenecks zijn:
  1. een gebrek aan accurate proefdieren om een medicijn te ontwikkelen;
  2. gebrek aan instrumenten en het testen van gezonde vrijwilligers die een vroege indicatie van werkzaamheid kunnen verschaffen;
  3. betrouwbaarheid van klinische onderzoeksmethoden die 50 jaar lang onveranderd bleven.

Door gebruik te maken van een grote databank kunnen gegevens gedeeld worden en nieuwe manieren ontworpen worden voor het voorspellen van de juiste behandeling voor een individuele patiënt i.p.v. een standaard behandeling voor alle patiënten.

Professor Jonathan Rabinowitz (Bar Ilan Universiteit – Israël)

Professor Jonathan Rabinowitz (54) groeide op in de VS (Cleveland, Ohio). Op zijn 30ste verhuisde hij naar Israël. Hij heeft een uitgebreide ervaring in het bestuderen van de efficiëntie en veiligheid van psychiatrische medicatie gebaseerd op gegevens uit experimenten en nationale case registers. Hij heeft meer dan 150 wetenschappelijke artikelen geschreven. Hij is door Israel21c (Viva Sarah Press) geïnterviewd en zegt over het idee van de databank: “Als je gegevens van één onderzoek naar een medicijn kan je iets leren over dit ene onderzoek. Maar als je honderd onderzoeken hebt kan je ze met elkaar vergelijken en leer je veel meer”.....”Het is een belangrijk aandachtsgebied vanwege het besef hoe veel goeds je kan doen door gegevens met elkaar te delen.”

Maar niet iedereen deelt deze visie. Zo zijn farmaceutische bedrijven, die per onderzoek tussen de 35-50 miljoen dollar geïnvesteerd hebben, minder enthousiast om gegevens te delen. Maar toch zullen ze dat moeten doen, zo meent Rabinowitz.

De European Medicines Agency (EMA) is nu bezig met een beleid om er zeker van te zijn dat farmaceutische bedrijven toegang verlenen tot hun onderzoekgegevens. De EMA heeft Rabinowitz aangesteld voor de adviesgroepen voor het promoten van goede analyse uitoefening en klinische onderzoekgegevens formats. Volgens Rabinowitz kan zo maximaal gebruik gemaakt worden van gegevens die verzameld zijn. Toch zegt hij dat het nog jaren al duren voordat de voordelen van zijn werk omgezet kunnen worden in medicijnen voor schizofrenie en depressieve patiënten. Het voordeel is wel dat farmaceutische bedrijven niet meer met elkaar zullen gaan concurreren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • NewMeds
  • Israel21c
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 10-06-2021
Subrubriek: Ziekten