InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Transvetten zijn dodelijk

Transvetten zijn dodelijk

Transvetten zijn dodelijk Transvetten komen voornamelijk in bewerkte vetten voor, zoals margarine en halvarine. |Met name soja-olie bevatten schadelijke transvetten. Jarenlang werd ons voorgehouden dat transvetten gezond waren. Tegenwoordig weten we wel beter. Sinds de opkomst van de transvetten rijzen de sterfgevallen aan hart-en vaatziekten de pan uit. Gemiddeld sterft 1/3 van de bevolking aan hart-en vaatziekten, waarvan een groot deel veroorzaakt wordt door transvetten.

Wat zijn transvetten?

Over transvetten valt veel te zeggen, maar wat is het eigenlijk? Er zijn drie soorten vetten, waaronder transvetten er één van is.
Soort vetDierlijk/plantaardigVerhoogd ‘slechte’ LDL-cholesterolVerlaagd ‘slechte’ LDL-cholesterolVerhoogd ‘goede’ HDL-cholesterolVerlaagd ‘goede’ HDL-cholesterol
Verzadigde vettenMeestal dierlijk√√√ √√√
Onverzadigde vettenMeestal plantaardig √√√√√√
TransvettenOnverzadigde vetten met een transstructuur√√√ √√√

In volgorde van meest gezonde vetten komen we dan uit op:
  1. Onverzadigde vetten
  2. Verzadigde vetten
  3. Transvetten
Transvetten zijn dus de meest slechte vetten die je tot je kan nemen. Transvetten worden kunstmatig gemaakt en toegevoegd aan allerlei producten, met name aan margarine. In de fabriek worden plantaardige oliën zoals zonnebloemolie gehard, zodat ze lang houdbaar zijn en bruikbaar als margarine en bak-en braadproducten. Tijdens het hardingsproces ontstaan de transvetten. In de jaren tachtig van de 20e eeuw bedroeg het gehalte transvetten soms wel tot 50 procent. Tegenwoordig bedraagt dit meestal minder dan 1 gram per 100 gram product. In frituurolie zit meer: gemiddeld 5 tot 10 gram per 100 gram frituurvet.

Overigens vinden we natuurlijke transvetten ook terug in herkauwers: deze worden in de maag van het dier geproduceerd. Melk en vlees van herkauwers bevat daarom een kleine hoeveelheid transvetten. Dit is veel minder dan in margarines te vinden is.

De geschiedenis van transvetten

Vroeger waren er geen slechte transvetten. Iedereen gebruikte natuurlijke boter, tegenwoordig ook wel roomboter genoemd. Maar boter werd steeds duurder. Men kwam op het idee om plantaardige olie gedeeltelijk te harden. Transvet is een verbinding van plantaardige olie en waterstof.

Transvetten maken een product langer houdbaar, smakelijker en de producten worden goedkoper voor de consument. Daarnaast werken transvetten ook nog eens verslavend, wat goed is voor de verkoopcijfers.

Veilige hoeveelheid

In eerste instantie dacht de bevolking dat transvetten gezonder waren dan verzadigde vetten. Transvetten werden dan ook massaal in margarines en bak-en braadproducten gestopt. Gelukkig weet men al enige tijd dat dit niet het geval is. Transvetten slibben de aderen dicht met ernstige hart-en vaatziekten als gevolg. Transvetten vinden we terug in alle producten waarbij gedeeltelijk geharde olie is gebruikt. Denk hierbij aan snacks, chips, koekjes, gebak, saucijzenbroodjes etc.

Er is geen veilige hoeveelheid transvet. Het beste is om helemaal geen transvet binnen te krijgen. Toch ontkomen we er niet aan: vlees en melk van herkauwers bevatten nou eenmaal een kleine hoeveelheid natuurlijke transvetten. Aangeraden wordt om nooit meer dan 2 gram transvetten per dag binnen te krijgen. Gemiddeld nemen we 6 gram per dag tot ons: dit is drie keer zoveel dan wordt geadviseerd. Het lichaam kan zelf moeilijk transvetten kwijtraken. Het verteringsproces gaat zeer langzaam. Daarom hopen deze vetten zich op in het lichaam. Transvetten verlagen het goede HDL-cholesterol en verhogen het slechte LDL-cholesterol in ons lichaam. Daarnaast hebben transvetten een zeer ongunstige werking op de elasticiteit van de vaatwanden.

Een wetenschapper vertelde ooit eens dat transvetten het grootste wetenschappelijk onderzoek op de mens was, zonder dat de mens hier vanaf wist. Heel lang is men in de veronderstelling geweest dat transvetten gezonde vetten waren, met als gevolg dat het massaal gebruikt en genuttigd werd. Een kwalijke zaak, want pas sinds kort weten mensen dat het helemaal niet zo gezond is en kan men zelf de keuze maken om deze schadelijke vetten naar binnen te werken. Jaarlijks sterft ruim1/3e deel van de bevolking aan hart-en vaatziekten. Het grootste gedeelte wordt veroorzaakt door de gevolgen van transvetten.

In Nederland is het overigens veel slechter gesteld met de transvetten dan in Amerika. In Amerika is men al heel lang bezig om de transvetten te bannen uit restaurants, fastfoodketens en andere eetgelegenheden. Hoewel het in Nederland wel steeds beter wordt, zijn er nog steeds teveel snackbars die hun producten in geharde olie frituren.

Roomboter

De meest veilige boter om mee te bakken (voor taarten etc.) is roomboter. Deze boter is onbewerkt. Het bevat alleen een kleine hoeveelheid natuurlijke transvetten. Het is overigens onbekend of de natuurlijke transvetten net zo schadelijk zijn als de gefabriceerde transvetten. Hoe dan ook, roomboter bevat veel minder transvetten dan gewone margarine. Het is overigens wel duurder dan de bewerkte margarine. Om die reden laten een hoop mensen de roomboter staan.

Olijfolie wordt aanbevolen om in te braden, maar olijfolie is onstabiel en kan bij een temperatuur boven de 160 graden omzetten in transvetten. Ook plantaardige oliën om in te frituren kennen die eigenschap. Kokosvet blijft op hoge temperatuur stabiel. Kokosvet bevat veel verzadigde vetten, maar bevat geen transvetten en er komen door verhitting ook geen transvetten vrij.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen margarine en boterVerschil tussen margarine en boterBoter gebruik je om te bakken en te braden, margarine om op je brood te smeren. Toch denken veel mensen dat boter en mar…
Is margarine gezond of ongezond ten opzichte van roomboter?Is margarine gezond of ongezond ten opzichte van roomboter?Het smeren van roomboter of margarine op brood zorgt ervoor dat we diverse vitaminen en mineralen binnenkrijgen, zoals o…
Is vloeibare boter gezond of ongezondIs vloeibare boter gezond of ongezondEr zijn verschillende soorten boter te krijgen die geschikt zijn om in te koken. Uiteraard is er de ouderwets lekkere ro…
Transvetten – schadelijke vettenTransvetten – schadelijke vettenTransvetten zijn schadelijke vetten. Heel veel mensen weten zo langzamerhand wel dat bepaalde vetten heel slecht voor ze…
Wat is gezonder, margarine of roomboter?Wat is gezonder, margarine of roomboter?Dank zij de agressieve reclamecampagnes van de voedingsindustrie zijn wij allemaal geneigd om margarine als gezondste pr…

Reageer op het artikel "Transvetten zijn dodelijk"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 29-03-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!