InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Controverse over stamceltherapie

Controverse over stamceltherapie

Controverse over stamceltherapie Er bestaat een grote controverse over het gebruik van stamcellen om bepaalde beschadigingen ongedaan te maken of ziektes te bestrijden. Patiënten bij wie alle andere behandelmethoden uitgeput zijn, zoeken om die reden vaak hun heil in landen met minder strenge wetgeving op het gebied van het gebruik van stamcellen. Medische onderzoekers geloven dat stamceltherapie ziektes kan veranderen en het lijden van mensen kan verlichten. Een aantal typen stamceltherapie bestaan al, maar veel soorten zijn nog in een experimentele fase en zijn zeer kostbaar, met uitzondering van beenmergtransplantatie. In de toekomst, zullen onderzoekers werken aan nieuwe technieken voor volwassenen- en embryostamceltherapie om kanker te genezen, maar ook Type 1 diabetes mellitus, ruggenmergaandoeningen en spierbeschadigingen. Ondanks al deze positieve vooruitzichten is er ook nog veel sociale en wetenschappelijke wantrouwigheid en onzekerheid, welke alleen maar kunnen worden weggenomen door meer intensief onderzoek en goede voorlichting aan het publiek.

Iets anders dat de ontwikkelingen in de weg staat is een hoop technische problemen. Het vermenigvuldigen van stamcellen van patiënten blijft een probleem. Als deze vermenigvuldiging wel slaagt, kunnen geïmplanteerde stamcellen problemen opleveren in de vorm van groeiproblemen of afstoting. Deze en andere problemen moeten nog steeds worden opgelost.

Huidige behandelingen

Al meer dan 30 jaar, wordt beenmergtransplantatie gebruikt en sinds iets korter ook umbilicale bloed stamcellen transplantatie (uit de navelstreng) om patiënten met kanker te behandelen die lijden aan in het bijzonder leukemie. Tijdens de chemotherapie, worden de meeste cellen in ontwikkeling kapot gemaakt door cytotoxische agents. Deze agents verwoesten niet alleen de leukemie of neoplastische cellen, maar ook stamcellen uit het beenmerg. Het is dit vervelende effect van chemotherapie dat stamceltherapie probeert ongedaan te maken; door gezonde stamcellen van een donor te implanteren worden de verwoeste cellen vervangen. In alle huidige stamceltherapieën heeft het de voorkeur stamcellen van een gezonde donor te gebruiken dan cellen van de patiënt zelf. Soms als het niet mogelijk is om een goede donor te vinden is het noodzakelijk dat de eigen cellen van patiënt gebruikt worden. De moeten dan voor de chemotherapie gewonnen wordt, bewaard worden, en vervolgens als het noodzakelijk is kunnen deze weer worden ingebracht.

Controverse

Er bestaat een grote controverse rondom het transplanteren van embryonische stamcellen. Deze controverse heeft te maken met de techniek die wordt gebruikt om nieuwe embryonische stamcellen te verkrijgen, waarbij meestal het verwoesten van het blastocyste vereist is.

Veel groeperingen zijn tegenstander van het gebruik van embryonische stamcellen vanwege morele of religieuze bezwaren. Anderen wijzen weer op de resultaten die al behaald zijn bij stamceltherapie waarbij geen mens in ontwikkeling wordt 'kapotgemaakt'.

Stamcelonderzoek en behandeling in China

Stamcelonderzoek en therapie boekt veel vooruitgang in China; door de regering gesubsidieerde bedrijven hebben in het Shenzhen Hi-Tech Industrial Zone met succes geëxperimenteerd met stamceltherapie. Er bestaat hier minder discussie over ethische kwesties dan in Europa en in de Verenigde Staten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Controverse over stamceltherapie"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!