InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kans op kanker: meest voorkomende symptomen bij man en vrouw

Kans op kanker: meest voorkomende symptomen bij man en vrouw

Kans op kanker: meest voorkomende symptomen bij man en vrouw Bij welke symptomen moet ik me zorgen maken om kanker te krijgen? Dat is een vraag die mensen zich vaak stellen als ze bepaalde veranderingen voelen of zien aan hun lichaam. Kanker is immers een ziekte die plots kan toeslaan en daarom is het beter om symptomen zo snel mogelijk te ontdekken en te herkennen. Hoe vroeger kanker ontdekt wordt, hoe groter de kans op genezing. Net daarom is het maar beter om de ernst van de symptomen in een juist kader te kunnen zien. Symptomen als bloedverlies en hevige pijn komen vaak terug in lijstjes met verschijnselen die met kanker te maken kunnen hebben. Wat zijn de meest voorkomende symptomen van kanker in het algemeen, en in het bijzonder bij man en vrouw?

Risico op kanker verkleinen

Kanker is een zeer ernstige ziekte die in sommige gevallen enorm snel de toestand een patiënt kan verslechteren. In andere gevallen is de kanker sluipend aanwezig in het lichaam om uiteindelijk pas na jaren duidelijk te worden. Om het risico op kanker te verkleinen is het in de eerste plaats belangrijk om een gezonde levensstijl aan te nemen, maar ook om goed op te letten als je opvallende veranderingen in je lichaam voelt. Want hoe sneller bepaalde symptomen worden herkend als potentiële vormen van kanker, hoe groter de kans op genezing zal zijn. Precies daarom is het beter om net iets oplettender en ongeruster te zijn wanneer je bepaalde opvallende symptomen waarneemt. Want je kan maar beter te voorzichtig zijn dan te onbezorgd als het aankomt op advies te vragen aan je arts.

Lijst mogelijke symptomen kanker

Meest voorkomend

Makkelijk is het zeker niet om bepaalde symptomen te kwalificeren als uitingen van kanker. Het is aan de arts om dit te bepalen via medisch onderzoek en vraagstelling aan de patiënt. Maar omdat een vroege ontdekking van kanker de kans op genezing vergroot, is het voor jezelf erg belangrijk om bij de pinken te zijn als je bepaalde symptomen in je lichaam gewaarwordt. Om mensen te helpen mogelijke symptomen van kanker te duiden, heeft het KWF Kankerbestrijding een lijst opgesteld met de meest voorkomende symptomen van kanker.

Nuance

Belangrijke opmerking is wel dat het hier gaat om symptomen die kunnen te maken hebben met kanker, maar niet noodzakelijk op kanker wijzen. Als je last hebt van deze symptomen vraag je het best advies aan je arts. Deze zal uitmaken of er verder, diepgaander onderzoek nodig is om zekerheid te brengen over de klachten.

Mogelijke kankersymptomen algemeen

Symptomen die mogelijk kunnen wijzen op de aanwezigheid van kanker hebben doorgaans te maken met abnormale, hevige pijn en bloedingen. Ook plotse veranderingen aan de huid of bepaalde organen kunnen verontrustend zijn.

Pijn

  • pijn bij het slikken
  • pijn bij het hoesten
  • pijn aan de keel

Bloedingen

  • bloed spugen
  • bloed in de urine
  • bloed en/of slijm ophoesten

Plotse veranderingen

  • plots gewichtsverlies zonder duidelijk aanwijsbare reden
  • plotse ontstane of in grootte, kleur of uiterlijk veranderende vlekken of bobbels
  • plotse verandering bij het plassen, zoals het ervaren van moeilijkheden of pijn bij het plassen
  • plotse verandering in de ontlasting, zoals bloederige of slijmerige stoelgang

Andere mogelijke symptomen

  • langdurige zware hoest en/of heesheid
  • jeukende en bloedende moedervlekken
  • schilferige plekken en bobbels op de huid
  • verdikkingen op het lichaam, waar dan ook

Alarmsymptomen bij de vrouw

De symptomen die bij vrouwen verontrustend zijn hebben doorgaans te maken met borstkanker of baarmoederkanker:
  • abnormale verdikking in de borst
  • pijn in de borst
  • abnormaal vaginaal bloedverlies
  • ongewone afscheiding buiten de menstruatie of na de menopauze

Meest voorkomende symptomen bij de man

Bij mannen zijn de specifieke symptomen die ernstig genomen moeten worden mogelijk te wijten aan kanker van de teelbal of van de prostaat:
  • pijn aan de teelbal
  • verdikking aan de teelbal
  • vaak moeten plassen
  • in kleine hoeveelheden plassen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?Bij mensen die van kanker genezen zijn is het steeds een delicate zaak om van een definitieve genezing te spreken. Dokte…
De Krukenberg tumorKanker, een tumor, helaas is dit een ziektebeeld wat steeds vaker lijkt voor te komen. Of je nu jong of oud bent, man of…
Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Borstkanker gaat uit in het melkklierweefsel in de borst. Het is de meest voorkomende kanker bij vrouwen, 22% van alle k…
Bronnen en referenties
  • http://www.kwfkankerbestrijding.nl/Pages/Home.aspx
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/gezondheid/32111/9-meest-voorkomende-symptomen-die-op-kanker-wijzen
  • http://www.lichaamscan.nl/medischeklachten/meest-voorkomende-symptomen-van-kanker
  • http://www.oncoline.nl/richtlijn/item/pagina.php?id=33550&richtlijn_id=791 (bronnen geraadpleegd op 23/07/2015).

Reageer op het artikel "Kans op kanker: meest voorkomende symptomen bij man en vrouw"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-05-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!