InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oorsuizen: oorzaken en geneeswijzen

Oorsuizen: oorzaken en geneeswijzen

Oorsuizen: oorzaken en geneeswijzen Oorsuizen of tinnitus is last hebben van een constante fluittoon, zoemtoon of sistoon aan één of beide oren. Er zijn verschillende soorten oorzaken van oorsuizen. Het kan een ernstige bijwerking zijn van medicijnen; dat is de belangrijkste oorzaak. Daarnaast is het een gevolg van geluidsoverlast door koptelefoons, met name die van MP3-spelers en mobiele telefoons.

Inhoud:

Geneesmiddelen die tinnitus veroorzaken

Als je tinnitus hebt is het van het eerste belang om te controleren of je een geneesmiddel gebruikt dat tinnitus veroorzaakt. Geneesmiddelen hebben altijd meer bijwerkingen dan werkingen. Als je last hebt van tinnitus en jouw geneesmiddel staat in het onderstaande rijtje, moeten alle alarmbellen gaan rinkelen.
  • Geneesmiddelen die tinnitus veroorzaken:
  • Chemotherapie,
  • Aspirine en andere NSAID-pijnstillers,
  • Antibiotica,
  • Het antimalariamiddel chloroquine,
  • Lisdiuretica zoals furosemide.

Wanneer je deze geneesmiddelen gebruikt en je hebt last van tinnitus dan moet je er onmiddellijk mee stoppen (behalve in het geval van chemokuur tegen kanker). Het medicijn is erger dan de kwaal. Je kunt overleggen met een arts voor een beter werkend middel zonder bijwerkingen of je kunt je wenden tot een fytotherapeut, homeopaat of andere vorm van natuurarts die geneeskrachtige oplossingen biedt met weinig of geen bijwerkingen.

Mobiele telefonie en oorsuizen

Oorsuizen is een nachtmerrie; de hele dag een toon in je oor horen maakt het doorkomen van de dag tot een zware opgaaf. De ziekte tinnitus is razendsnel om zich heen aan het grijpen. Op dit moment heeft 15% van de mensen in welvarende landen last van oorsuizen. In een onderzoek naar mobiel telefoongebruik bleek dat mobiele bellers meer last hebben van oorsuizen dan mensen die niet mobiel bellen. Voor dit onderzoek zijn de volgende risicogroepen uitgesloten van deelname: mensen met een ooraandoening, mensen die met gehoorproblemen, mensen met verhoogde bloeddruk en mensen met bepaalde tinnitusveroorzakende medicatie. Uit dit onderzoek blijkt dat wanneer mensen vier jaar of langer met een mobiele telefoon bellen er een verhoogde kans is op tinnitus. Dit risico vergroot naarmate je langer en frequenter belt. Omdat het mobieletelefoonverkeer pas sinds enkele jaren wijd verbreid is en tinnitus de laatste jaren steeds vaker voorkomt, is de mobiele telefoon aangewezen als één van de grootste veroorzaker van tinnitus, na medicijngebruik.

MP3 en tinnitus

Uit Canadees onderzoek blijkt dat studenten dikwijls twee uur per dag naar hun MP3 speler luisteren. Omdat er in sommige omstandigheden, bijvoorbeeld op straat of in het openbaar vervoer, veel omgevingsgeluid is, worden de MP3 spelers hard gezet. De studenten gebruiken 'oortjes' of koptelefoontjes die in de gehoorschelp worden aangebracht. Uit het onderzoek, dat helaas slechts onder 28 studenten werd gehouden, bleek dat 10 van de 28 mensen last van oorsuizen hebben. Daarnaast waren de gehanteerde geluidsvolumes van mensen die hun MP3-speler langer dan 4 jaar gebruikten, een stuk hoger. Dit kleine onderzoek geeft resultaten die ernstig genoeg zijn om het fenomeen MP3-gebruik grootschalig te testen als oorzaak van tinnitus.

Geluidstherapie en TRT

Er zijn meerdere manieren om tinnitus te genezen. Ten eerste is er de geluidstherapie. Via een geluidsbron wordt de aandacht van tinnituspatiënten afgeleid. Wanneer een bron van aangename muziek in de slaapkamer werd afgespeeld kan de de patiënt een stuk beter slapen. In combinatie met geluidstherapie kan worden gebruik gemaakt van TRT of Tinnitus Retraining Therapie. Bij TRT wordt gepoogd om de hersenen te trainen om het geluid van oorsuizen te negeren. Het blijkt dat combinatie van geluidstherapie en TRT beter werkt dan de afzonderlijke therapieën.

Transcraniale Magnetische Stimulatie(TMS)

Door de magnetische velden van zenuwcellen te beïnvloeden kan tinnitus afnemen. In een dubbelblind klinisch onderzoek bleek dat patiënten die vijf dagen achtereen behandelingen kregen met TMS een half jaar lang gevrijwaard zijn van tinnitus. De groep mensen die een nepbehandeling kregen merkten geen verschil.

Qigong

Qigong is een traditionele Chinese techniek waarbij rustige bewegingen worden gecombineerd met meditatie en ademhalingsregulering. Bij 80 tinnituspatiënten die drie maanden lang aan Qigong deden was een drastische afname meetbaar van het oorsuizen. Een van de mogelijke verklaringen is dat Qigong zorgt voor stressvermindering. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat tinnitus te maken heeft met stressfactoren. Dat hoeven niet alleen psychische spanningen te zijn; ook het trommelvlies bombarderen met geluiden vanuit een MP3-speler kan als stresservaring worden beleefd door het oor.

Ginkgo biloba

Ginkgo biloba verbetert de doorstroming van de bloedvaten van de hersenen. Uit een aantal onderzoeken blijkt dat het ook tinnitusverschijnselen tot nul kan reduceren. Je kunt hiervoor een gestandaardiseerd extract gebruiken. Er is ginkgothee te koop in de biologische winkel maar deze thee heeft niet dezelfde geneeskrachtige werking als een extract. Toch kan je dit bij beginnende tinnitus proberen.

Zink

Ouderen met tinnitus hebben nogal eens last van een zinktekort. Je zou dat tekort kunnen aanvoelen door in de voeding de nadruk te leggen op zinkhoudende groenten. Een voordeel hierbij is dat het innemen van zink zowel leidt tot afname van tinnitus als verbetering van het gehoor.
Gerelateerde artikelen
Oorsuizen behandelen met implantaat in oorOorsuizen behandelen met implantaat in oorMensen met oorsuizen (tinnitus) horen de hele dag een onafgebroken uiterst irritant geluid in het oor. Voor veel lijders…
Oorsuizingen: een implantaat als remedie tegen tinnitusOorsuizingen: een implantaat als remedie tegen tinnitusJe hebt het ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat je oren begonnen te suizen toen je van een concert kwam: de brommende e…
Leren leven met tinnitusLeren leven met tinnitusIedereen hoort wel eens een piep in zijn oor. Het kan even aanhouden maar meestal verdwijnt die weer net zo plotseling a…
Tinnitus of oorsuizen: oorzaken, behandeling, gehoorapparaatTinnitus of oorsuizen: oorzaken, behandeling, gehoorapparaatSteeds meer mensen, men schat meer dan twee miljoen, hebben last van tinnitus. Als je last hebt van tinnitus dan hoor je…
Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus is het waarnemen van geluiden in de vorm van suizen, piepen, brommen, knarsen, wat veroorzaakt wordt door het b…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oorsuizen: oorzaken en geneeswijzen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-07-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!