Wat te doen bij een vleesboom?

Baarmoedervleesbomen worden ook leiomyomata of myomen genoemd. Het zijn goedaardige tumoren. Ze vormen de meest voorkomende tumoren bij vrouwen en zijn niet levensbedreigend. Je merkt er soms iets van vanwege abnormale bloedingen, buikpijn, verstopping en veelvuldig urineren. Het voorkomen van vleesbomen kan tot spontane abortus of onvruchtbaarheid leiden. Een arts zal al snel voorstellen om of de vleesbomen of de hele baarmoeder weg te laten halen maar dat heeft allerlei negatieve gevolgen. Een operatie kan leiden tot wondinfectie, inwendige littekenvorming, incontinentie en vaginale verzakking.

Inhoud:

Alternatieve methoden

Omdat een reguliere standaardoperatie allerlei nare gevolgen met zich mee kan brengen is het een goed idee om eerst te kijken of de relatief ongevaarlijke aandoening ´vleesbomen´ door middel van alternatieve middelen kan worden verholpen. Er is een aantal zeer goed werkzame methoden. Ten eerste is er acupunctuur. Vergeleken met andere medische handelingen bleek acupunctuur in 98% van de gevallen effectief en leidde het in 73% van de gevallen tot een genezing zonder bijwerkingen.

Voeding en vleesbomen

Er bestaat voeding die de kans op het voorkomen van vleesbomen vergroten. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die vaak ham, rood vlees en rundvlees aten eerder vleesbomen ontwikkelen. Groene groenten, fruit en vis beschermen juist tegen de vorming van vleesbomen. Sojaproducten kunnen eveneens vleesbomen in de hand werken. Sojaproducten hebben namelijk een oestrogene werking.

Saffraan en kurkuma

Saffraan heeft een remmend effect op de menselijke celdeling. Helaas geldt dat voorlopig alleen uit laboratoriumtests. Saffraan zit niet alleen in de zeer dure saffraansoort die wordt gemaakt van gedroogde krokus, maar ook in kurkuma of geelwortel. Kurkuma kan ook worden ingezet in een dieet tijdens de chemokuur. Er bestaan zelfs supplementen op basis van kurkuma omdat dit kruid in diverse onderzoeken heeft bewezen om tumorgroeiremmend te zijn.

Lycopeen

Lycopeen zit voornamelijk in tomaten. Uit onderzoek op Japanse kwartels komt naar voren dat lycopeen het voorkomen van vleeswoekeringen in de eileider tegen gaan. Japanse kwartels zijn hiervoor als onderzoeksobject gebruikt omdat deze dieren zeer gevoelig zijn voor vleeswoekeringen. Lycopeen uit een verwarmde tomaat wordt sneller door het lichaam opgenomen dan uit een rauwe tomaat. Je zou wekelijks een tomatensoep kunnen maken van biologische tomaten om vleesbomen tegen te gaan. Dit is een middel wat in combinatie met andere methoden zoals kurkuma en saffraan kan worden gebruikt. Overigens kun je verse kurkuma prima door de tomatensoep doen.

Zware metalen

Zware metalen zijn een veroorzaker van vleesbomen, met name cadmium. Het blijkt dat een hoog percentage van vrouwen met vleesbomen meer cadmium in hun bloed hebben dan gemiddeld. Je zou je eigen omgeving kunnen controleren op het voorkomen van cadmium. Waar je op moet letten is:
  • Gebruik je geëmailleerde pannen?
  • Zit je in een omgeving met sigarettenrook?
  • Woon je in de buurt van vervuilende industrie?
  • Eet je vaak schaal- en schelpdieren?
Dan zou je deze oorzaken van ongewenste cadmiuminname kunnen voorkomen.
Helaas is er weinig bekend over plastics waar cadmium in zit. Wel is bekend dat er in plastic cadmium zit. Gebruik daarom voor de zekerheid:
Geen plastic spatels en geen plastic middelen zoals theezeefjes, plastic bekers voor hete melk, koffie of thee, plastic waterkokers, totdat er duidelijkheid over is waar cadmium in zit. Deze duidelijkheid zou nog wel eens jaren op zich kunnen laten wachten omdat plasticverwerkende bedrijven hun plasticsamenstellingen beschouwen als bedrijfsgeheim.

Chinese kruiden

De Chinese kruidengeneeskunde is de langste kruidengeneeskunde die er op aarde bestaat. Vrijwel alle werkingen van Chinese kruiden zijn wetenschappelijk bevestigd en vele kruiden zijn in het reguliere circuit terecht gekomen. Je kunt gerust stellen dat het gebruik van Chinese kruiden is gebaseerd op geleerde inzichten en hoogstaande vorm van wetenschap. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat van 100 vrouwen voor de menopauze die vleesbomen hadden meer dan 90% drastische verbeteringen onderging na een behandeling met behulp van Chinese geneeskunde. Er wordt vooral KBG of Keishi-Bukuryo-Ganan gebruikt, wat de bast is van de Cinnamomum cassia, daarnaast de wortel van de Paeonia lactiflora, zaad van de Prunus persica, stamper van de Poria cocos en bast en wortel van de Poria suffruticosa.

Homeopathie

Homeopaten kunnen ook een goed advies geven tegen vleesbomen. Er zijn verschillende preparaten die hierbij kunnen helpen. Een gekwalificeerd homeopaat kan je hierover inlichten.

Obesitas en te weinig bewegen

Obesitas en te weinig beweging kunnen een belangrijke factor zijn in het voorkomen van vleesbomen. Dat is een extra reden om zwaarlijvigheid tegen te gaan en in beweging te komen. Omdat een eetpatroon van vis, groene groenten en fruit ook tegen vleesbomen helpt kun je je hierop toeleggen, met name op groenten en fruit, om zowel af te vallen als het risico op verergering van vleesbomen te verkleinen.
Gerelateerde artikelen
Myosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactMyosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactDe diagnose 'vleesboom' kan weleens tot vervreemding leiden: een groeisel in je baarmoeder? Toch is de vleesboom veel ge…
Vleesbomen behandelen met ultrasoon geluidVleesbomen behandelen met ultrasoon geluidVleesbomen in de baarmoeder worden ook behandeld met ultrasoon geluid. Een ingrijpende operatie is dan niet meer nodig e…
Vleesboom in of aan de baarmoederVleesboom in of aan de baarmoederEen vleesboom bevindt zich aan de buitenkant of de binnenkant van de baarmoeder. Het komt dus ook alleen bij vrouwen voo…
Embolisatie: dichten bloedvaten vleesbomen, onvruchtbaarheidEmbolisatie: dichten bloedvaten vleesbomen, onvruchtbaarheidHeeft de vrouw vleesbomen, dan kan men veel overlast ervaren. Bloedingen en pijn kunnen buiten de normale menstruatie pe…

Koortslip / HerpesEen koortslip is geen ernstige aandoening maar voor de meest ijdele onder ons kan het de nodige stress veroorzaken. Wat…
Maagzweer: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenMaagzweer: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenEen gat in de slijmvlieslaag van de maag of in de twaalfvingerige darm wordt een maagzweer genoemd. Deze aandoening staa…
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift Medisch Dossier mei 2008
  • http://www.c2w.nl/cadmium-in-plastics-gezocht.304269.lynkx

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een vleesboom?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!