InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > ´Spontane´ genezing van kanker

´Spontane´ genezing van kanker

´Spontane´ genezing van kanker 300 jaar geleden, in het begin van de 18e eeuw, constateerde artsen dat kanker vaak over ging na een hevige koortsaanval. In die tijd kwam kanker nauwelijks voor maar toch werd er regelmatig een spontane genezing gemeld. Dat gebeurt nog steeds en wetenschappers tasten in het duister naar het waarom. Mensen die ettelijke chemokuren en bestralingtherapieën hebben ondergaan worden op een gegeven moment niet meer behandeld. Dan blijkt dat, vaak na een korte hevige koortsaanval, de patiënt spontaan geneest.

Inhoud:

Mensen genezen zonder behandelmethode

Oncologen kunnen het niet accepteren dat iemand spontaan geneest. Ze spreken in zulke gevallen van toeval of zelfs: misschien hadden we een foute diagnose gesteld. Spontane genezing komt regelmatig voor. Soms weigert iemand een behandeling met chemo of bestraling en geneest deze persoon spontaan. Onderzoekers staan niet in de rij om onderzoek naar dit fenomeen te doen, terwijl het enorm interessante materie is.

Dr. Rohdenburg, koorts tegen kanker

In 1918 deed Dr. G. Rohdenburg een meta-analyse van diverse gevallen van spontane genezing, wat ook wel spontane regressie wordt genoemd. Hij volgde en analyseerde in totaal 302 gevallen van spontane regressie. Hij merkte op dat in de meerderheid van de gevallen het genezingsproces begon na een koortsperiode die zonder duidelijke reden lijkt op te treden. Soms werd het post-operatieve koorts genoemd, in gevallen waarbij er tevergeefs was gepoogd om een tumor uit het lichaam te halen. De koortsperiode hield enkele dagen onverminderd aan. De koortsperiode ging vaak gepaard met erysipelas, een bacteriële huidziekte veroorzaakt door streptokokken. Daarnaast waren er gevallen van pokken, longontsteking, malaria en acute tuberculose. Na de koortsperiode was de kanker vrijwel verdwenen en de patiënt zou in korte tijd genezen en naar huis kunnen.

Kinderen met leukemie genezen spontaan

In 80% van de gevallen van spontane remissie bij kinderen met leukemie was er sprake van een dagenlange koortsperiode voorafgaande aan het genezingsproces. De helft ging samen met erysipelas, net zoals Rohdenburg had vast gesteld. Professor Hobohm meent dat wanneer de koortsaanvallen niet worden behandeld, het effect tegen kanker het meest effectief is.

Genezen door een koortsperiode

De ´spontane´ genezing is minder spontaan dan gedacht werd. Het blijkt dat koorts er veel mee te maken heeft. Koorts als voorbode van het genezingsproces van kanker werd al in begin 18e eeuw geconstateerd. Professor W. Busch besloot de gegevens te toetsen door een therapie te ontwikkelen. Hij liet kankerpatiënten koorts krijgen en zag dat daardoor inderdaad kanker genas. Hij infecteerde mensen met de bacterie streptococcus pyogenes, wat leidt tot erysipelas. Daarna verdween de kanker volledig. William Coley heeft deze geneestachniek verbetert. Hij was in dienst van het New York Cancer Hospital.
Zijn belangstelling voor dit fenomeen was begonnen toen iemand in een eindstadium van keelkanker ineens erysipelas kreeg waarna de kanker geheel verdween. Coley ontwikkelde een mengsel, ´Coley´s toxines´ genaamd, wat de bacteriën streptococcus pyogenes en serratia marcescens bevatte. Hij genas er vele mensen mee. De farmaceutische industrie heeft in navolging van Coley allerlei koortsopwekkende geneesmiddelen gemaakt. Bayer had op een gegeven moment een vaccin gemaakt dat men MBV noemde. Het is echter nooit goed getest omdat de personen op wie het getest werd ook chemokuur werd losgelaten, wat de werking van koortsopwekkende middelen teniet doet.

Meer aanwijzingen voor koorts en kanker

Uit een ander onderzoek bleek dat het uitblijven van infecties die tot koorts leiden van minstens 38.5 graden Celcius leidt tot een grotere kans op kanker. Dat gegeven strookt geheel met de feiten en toont aan dat koorts naast genezend ook preventief kan werken tegen kanker. In een Italiaans meta-onderzoek uit 1960 bleek dat elke 2% afname van infecties tot 2% toename op het krijgen van kanker leidde.

Verhitting doodt kankercellen

Extreme verhitting blijkt kankercellen te doden. Wanneer het lichaam een koorts heeft van 42 of 43 graden, gaan de kankercellen dood maar blijven gewone cellen leven. Het zou kunnen dat dit iets met het immuunsysteem te maken heeft. Het is alsof er een latent vermogen van het immuunsysteem om de hoek komt kijken tijdens extreme verhitting.

Koorts is genezingsproces

Koorts is volgens veel natuurartsen niet iets wat bestreden moet worden. Het is de natuurlijke reactie van een lichaam. Na een koortsaanval kun je weer helemaal als ´gelouterd´ voelen. Ziekmakende stoffen verlaten tijdens een koortsperiode het lichaam. Het lichaam reageert door middel van koortsen om ziekten uit te drijven. Het onderbreken van deze koortsperiode door medicijnen, zoals gebruikelijk is in de reguliere geneeskunde, werkt averechts. Koortsen behoren tot de lichamelijke mechanismen van het lichaam om zichzelf te genezen.

Te weinig onderzocht

Spontane regressie of regressie door koorts is nauwelijks onderzocht door de farmaceutische industrie. Dat komt vooral omdat zij er geen belang bij hebben. Om het hard te stellen: de industrie is niet op zoek naar geneesmethoden maar naar manieren om medicijnen te verkopen. De minstens tienduizenden gevallen van spontane regressie worden voor het gemak genegeerd. Het kan zijn dat het werkelijke aantal spontane regressies veel hoger is omdat artsen niet altijd het genezen toeschrijven aan spontane regressie; soms bedenken ze dat de bestralingstherapie even een paar maanden tijd nodig had om te werken. Het is de vraag of de instelling van de farmaceutische industrie ooit tot een oplossing leidt van het kankerprobleem; misschien komt deze oplossing wel uit alternatieve hoek, of van een enkele arts die goed oplet en zelf onderzoek gaat doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Spontane bloedneusSpontane bloedneusEen bloedneus maakt iedereen wel eens mee. Vooral kinderen hebben hier eerder last van. Een bloedneus zonder aanwijsbare…
Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?Bij mensen die van kanker genezen zijn is het steeds een delicate zaak om van een definitieve genezing te spreken. Dokte…
Kanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerKanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerOm kanker te bestrijden zijn er verschillende behandelingsmethoden mogelijk. De drie belangrijkste onderdelen van de kan…
Botkanker: Vormen, symptomen en behandelingBotkanker: Vormen, symptomen en behandelingBotkanker kent vele uitingsvormen. Botkanker bij volwassenen is dikwijls een uitzaaiing van een ander type kanker, dat e…
Bronnen en referenties
  • Wetenschappelijk tijdschrift ´Medisch Dossier´ juni 2009
  • http://www.ivanhoe.com/channels/p_channelstory.cfm?storyid=21588

Reageer op het artikel "´Spontane´ genezing van kanker"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-08-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!