Het gebit en de algemene gezondheid

Het gebit en de algemene gezondheid Ons gebit is een indicator van onze algemene gezondheid. Als het lichaam iets mankeert, dan is dat in eerste instantie te zien in de vorming van gaatjes in tanden. Deze aandoening is een opstapje voor verdere ziekten. Bloedend tandvlees en tandvleesontstekingen kunnen eveneens een voorbode zijn van meer ernstige ziekten. De tanden zijn een kwetsbaar onderdeel; ze hebben veel te verduren. Daarnaast worden ze normaal gesproken beschermd door ons speeksel maar omdat het merendeel van de mensen witmeelproducten en suiker eten is ons speeksel van minder goede kwaliteit.

Inhoud:

Wit meel

In ons eten zitten te weinig mineralen. Wit brood, witte pasta en witter rijst zijn ontdaan van mineralen. Wanneer we dergelijke geraffineerde producten eten worden er mineralen uit delen van het lichaam ontttrokken, zoals de tanden. Een goede mineralenverhouding is nodig voor het spijsverteringsproces waarbij allerlei stoffen met elkaar reageren en het lichaam de juiste ontstane stoffen op de goede plek brengt. Door het onttrekken van mineralen aan de tanden worden deze zwakker en zijn ze gevoeliger voor gaatjes.

Zout

In normaal zout zitten 84 mineralen en sporenelementen maar in keukenzout zit alleen natriumchloride. Vandaar dat dagelijks 5 tot 7 gram zout eten, wat de meeste mensen doen, niet slim is voor de mineralenhuishouding. Je zou dit probleem tegen kunnen gaan door natuurlijk zeezout te gebruiken. In de winkel wordt zeezout verkocht die in feite een grovere vorm van natriumchloride of keukenzout is. Zeezout is te koop bij biologische winkels. Himalayazout of Keltisch zeezout is ook een stuk gezonder voor het lichaam.

Tandvleesaandoeningen en kanker

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat 14% van de mensen met hardnekkige tandvleesaandoeningen meer risico hebben om een kankersoort elders in het lichaam te ontwikkelen. In het onderzoek van de Imperial College London werden 48.375 mannen 17 jaar lang gevolgd. Er kregen 5720 mensen van deze groep kanker. Er was een duidelijke relatie tussen tandvleesontsteking en kanker. Parodontitis oftewel tandvleesontsteking; deze ziekte leidt tot een verhoogd risico van nierkanker met 49% en een verhoogd risico op alvleesklierkanker met 54%. Overigens kan een ontsteking bij de lip (koortslip) de kans op kanker verkleinen aangezien er stoffen in het lichaam komendie kankercellen verdwijnen door herpes-infecties. Eenzelfde mechanisme zou het geval kunnen zijn bij mensen met tandvleesontstekingen; misschien wil het lichaam forceren dat een stof in het bloed komt die op een andere plek kanker bestrijdt. Er is nog veel dat de medische wetenschap niet weet, wel dat er een relatie is tussen tandvleesziekten en kanker.

Tandvleesontsteking en diabetes

Een tandvleesontsteking kan de leefstijlziekte diabetes type 2 inluiden, volgens wetenschappers aan de Columbia University in New York. De wetenschappers volgden 9296 proefpersonen die geen diabetes hadden. Na 21 jaar bleek 53% van deze groep mensen last te hebben gehad van tandvleesaandoeningen. Ze verdeelden de ernst van de problemen in gradaties van 1 tot 5. Een weinig ernstig probleem vertoonde geen relaties tot het krijgen van andere ziekten maar wanneer de gradaties in de categorie 3 tot 5 vielen, was er een tweemaal zo hogere kans op diabetes. Daarnaast bleek dat het verlies van tanden vaker voorkwam bij mensen die later diabetes zouden ontwikkelen. In Duitsland werd door wetenschappelijk onder 52 zwangere vrouwen aangetoond dat vrouwen die meer tandvleesproblemen hadden een hogere dosis insuline nodig hadden. Het verband tussen tandvleesontsteking en diabetes type 1 werd hiermee bewezen.

Tandvleesontsteking en zwangerschap

Een tandvleesontsteking geeft een grotere kans op complicatie bij de geboorte zoals vroeggeboorte, miskraam en laag geboortegewicht, zo blijkt uit Pakistaans onderzoek. Hoe ernstiger de tandvleesproblemen waren, hoe groter de kans op complicaties. De onderzoekers zeiden dat de tandvleesaandoeningen niet alleen een indicatie zijn van algehele verslechterde toestand die tot complicaties bij geboorte kan leiden maar dat er een rechtstreeks verband is tussen geboortecomplicaties en tandvleesaandoeningen. De Italiaanse universiteit van Sassari toonden eveneens aan dat tandvleesontstekingen kunnen leiden tot vroeggeboorte en laag geboortegewicht.

Tandvleesontsteking en longontsteking

Mensen met een tandvleesontsteking hebben twee keer zoveel kans op longontsteking als mensen zonder mondproblemen. In Japan werden 4139 mensen in de leeftijd van 40 tot 79 jaar onderzocht door middel van vragenlijsten. Uit dit onderzoek blijkt dat longontsteking vaker voor komt bij mensen met tandvleesontsteking. Overigens blijkt uit dit onderzoek eveneens dat tandvleesproblemen het risico op hart- en vaatziekten vergroten.

Tanden trekken en kans op sterfte

In 1984 werd een onderzoek aan de universiteit van Kopenhagen gehouden onder 573 personen van 70 jaar. Het bleek dat mensen die helemaal geen eigen tanden meer hadden of slechts één tot negen eigen tanden, invalide werden in de leeftijd 75 tot 80 jaar. Mensen die helemaal geen tanden meer hadden bleken een grotere kans te hebben om op relatief jonge leeftijd te sterven. De onderzoekers concludeerden dat tandverlies een verband heeft met mortaliteit en invaliditeit.

Tandproblemen en Alzheimer

Onderzoekers aan de West Virginia University in de V.S. beoordeelden de status van gebitten van 1984 volwassenen in zorginstellingen. Ze lieten hen een test doen om de mentale gezondheid te meten. Hieruit bleek dat mensen met een lage score een groter aantal tanden misten of probleemtanden bezaten. Daarnaast hadden mensen met tandvleesproblemen dezelfde kans op een lagere score op de test met mentale capaciteiten. Er werd zelfs het verband tussen tandvleesontsteking en Alzheimer aangetoond. De onderzoekers stelden dat de kans op Alzheimer verminderd kan worden door tandvleesontstekingen goed te behandelen.

Weston Price

Het inzicht dat tand- en tandvleesproblemen tot versnelde lichamelijke aftakeling leidt is niet nieuw. Weston Price toonde dit al aan in zijn boek Voeding en Fysieke Degeneratie. Weston Price was een tandarts die grootschalig, wereldwijd onderzoek deed in de jaren 30 van de 20e eeuw. Hij kwam tot de conclusie dat mensen die tradtioneel leven, zoals Polynesiërs, Melanesiërs, Afrikaanse volken, Eskimo´s en Indianen nauwelijke cariës hadden en zeer weinig lichamelijk ziekten. Daarbij was het geestelijk verval een stuk minder onder deze zogenaamd ´primitieve´ mensen. Weston Price zag eveneens dat zodra iemand die gewend was om traditioneel te leven overstapte op westerse voeding met veel suikerwaar, witmeelproducten, blikvoeding, geraffineerd zout en bewerkte oliën, deze personen binnen enkele maanden gaatjes in de tanden kregen, gevolgd door ernstige ziekten zoals tubercolosis. Weston Price kwam terug in de V.S., en begon mensen met tandproblemen te behandelen door hen de juiste voeding te geven. Dat hielp enorm goed tegen gaatjes; het lichaam bleeek zelf gaatjes te kunnen genezen. Daarnaast merkten leraren van behandelde kinderen op dat deze leerlingen ineens met sprongen vooruit gingen op het gebied van leerprestaties.

Gangbare cariëstheorie klopt niet

De kennis dat gezonde voeding en tandaandoeningen met elkaar te maken hebben, en uiteindelijk leiden tot lichamelijk en geestelijk welzijn, heeft zich niet vertaald naar kennisoverdracht in de opleiding van tandartsen. De gangbare theorie hoe tandbederf wordt veroorzaakt is verkeerd. Het gros van de tandartsen beweert dat tandbederf wordt veroorzaakt door bacteriën die geactiveerd worden door suiker en zetmeel. Daarbij is de remedie het poetsen en flossen. Ondanks deze zogenaamde remedie krijgen mensen steeds meer tandproblemen. Het is inderdaad zo dat suiker en zetmeel medeverantwoordelijk zijn voor tandproblemen maar op een andere manier. Deze stoffen bevatten te weinig mineralen, met name fosfor, en te weinig vet oplosbare activerende stoffen. Price zag dat botervet heel gezond was omdat er een nog onbekende vitamine in zat die hij activator X noemde. Dat bleek later vitanmine K2 te zijn, en deze vitamine helpt inderdaad de opbouw van tanden en botten te ondersteunen. Als je een tandarts vraagt of in principe een gaatje uit zichzelf kan genezen, door geen suiker en wit meel meer te eten, dan zal hij altijd ´ja´ moeten zeggen. Alle tandartsen weten dat gaatjes uit zichzelf kunnen genezen maar om begrijpelijke redenen die te maken hebben met broodwinning, houden ze deze informatie voor zich.
Gerelateerde artikelen
Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesVeel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesOnze tanden en ons tandvlees hebben het zwaar te verduren: dagelijks worden ze herhaaldelijk letterlijk blootgesteld aan…
Tips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt of ontstoken isTips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt of ontstoken isProblemen met je tandvlees. Sommigen hebben er nooit last van en anderen tobben er hun hele leven mee. Gelukkig is er he…
Een gezond gebitEen gezond gebitWe kauwen ermee, het is ons uiterlijk en we gebruiken het als we praten. Een gezond gebit is dus heel erg belangrijk. Ma…

Tandbederf kan vanzelf stoppenTandbederf kan vanzelf stoppenAls we gaatjes hebben gaan we naar een tandarts die het gaatje uitboort en opvult. Dat is een reparatie die in veel geva…
Chemobrain: slecht functioneren door chemotherapieChemobrain: slecht functioneren door chemotherapieChemobrein is het geheel van geheugenverlies, verwardheid, vermoeidheid, concentratieproblemen en focusvermindering door…
Bronnen en referenties
  • Medisch Dossier oktober 2008
  • Boek Weston Price: voeding en Fysieke Degeneratie

Reageer op het artikel "Het gebit en de algemene gezondheid"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-07-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!