InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?

Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?

Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes? Is veel frisdrank drinken slecht voor je en kan je er suikerziekte van krijgen? Tientallen jaren is er discussie geweest onder wetenschappers over de vraag of suikerrijke voeding en dranken zouden kunnen leiden tot suikerziekte. Suikerziekte of diabetes heeft te maken met een te hoge bloedsuiker en is onder controle te houden met insuline en een evenwichtig voedingspatroon. Het suikergehalte in het bloed kan je zelf op een handige manier meten met behulp van een glucosemeter. Het verband tussen frisdrank en diabetes was lange tijd aan veel controverses onderhevig, maar kon uiteindelijk opgehelderd worden dankzij baanbrekend wetenschappelijk onderzoek uit 2013. Kan je diabetes krijgen van teveel frisdrank te drinken?

Ontstaan suikerziekte

Suikerziekte of diabetes ontstaat doordat er sprake is van een te hoog gehalte aan glucose of suiker in het bloed. De voornaamste bron van energie voor ons lichaam is glucose. Een chronische toestand waarbij er sprake is van een te hoge bloedsuiker is het essentiële kenmerk van diabetes. Er zijn twee types suikerziekte. Bij diabetes type 1 maakt het lichaam vanaf een jeugdige leeftijd amper insuline aan. Diabetes van type 2 is de ouderdomsdiabetes, die vanaf de leeftijd van veertig jaar kan voorkomen.

Insuline

Om de glucose in de cellen op te kunnen nemen, moet de insuline in ons lichaam op een goede manier kunnen werken. Insuline is een hormoon dat in de alvleesklier wordt geproduceerd. Dankzij dit hormoon kunnen de lichaamscellen glucose opnemen. Het probleem bij mensen met suikerziekte is dat hun insuline niet of onvoldoende werkt. Hierdoor kunnen de cellen geen glucose opnemen waardoor het lichaam die suikers zal opstapelen in het bloed. Vandaar een te hoog suikergehalte in het bloed bij mensen met diabetes. Dat suikergehalte in het bloed kunnen diabetespatiënten zelf thuis meten door middel van een handige glucosemeter of bloedsuikermeter.

Genezen van suikerziekte?

Suikerziekte is een ziekte die strikt genomen ongeneeslijk is, maar ze kan wel onder controle gehouden worden. Dit gebeurt door de glycemiewaarden in het bloed regelmatig te controleren. De bedoeling is om deze waarden zo dicht mogelijk in de buurt van de normale glycemiewaarden te brengen om complicaties te vermijden. Om het bloedsuikerniveau zo normaal mogelijk te houden krijgen mensen met diabetes regelmatig inspuitingen met insuline (of zetten deze injecties zelf). Verder is ook een evenwichtig voedingspatroon essentieel om de ziekte onder controle te houden.

Is teveel suiker slecht?

Fructose

De meeste wetenschappers nemen aan dat genetische aanleg de belangrijkste oorzaak is van diabetes. Wel zijn er meer en meer voorstanders van de mening dat een overvloedig gebruik van suiker uiteindelijk de kans op diabetes kan vergroten. Een cruciaal probleem ligt in de nadelen van een teveel aan fructose, dat veel in frisdrank voorkomt.

Leptine

Fructose leidt niet tot een toename van insuline en evenmin tot een verhoging van het hormoon leptine. Leptine is een eetlustremmend hormoon en als dit op een laag niveau blijft, ga je dus een hongergevoel blijven houden. Dit kan weer leiden tot overgewicht wat de kans op diabetes verhoogt. Door een teveel aan suiker kan je insulineproductie verstoord geraken.

Diabetes door teveel frisdrank?

In 2013 verscheen een studie die nog maar weinig twijfel laat over de vraag of teveel frisdrank slecht is voor het ontwikkelen van suikerziekte. Onderzoek werd gedaan bij meer dan 300.000 mensen uit verschillende Europese landen om te kijken hoe groot de kans op suikerziekte is bij regelmatige drinkers van frisdrank. Het resultaat was dat bij 12.000 mensen van deze groep diabetes van het type 2 ontstond. Concluderend zeggen de wetenschappers dat per blikje frisdrank per dag de kans op diabetes van het type 2 met 22 % verhoogd wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ik heb ouderdomssuiker, mag ik nu geen suiker meer?Als je suikerziekte (diabetes) hebt zit je vaak met veel vragen: ‘wat mag ik nog eten?’, ‘mag ik nog snoep eten?’, hoe z…
Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Suikerziekte bij de hondSuikerziekte bij de hondSuikerziekte of Diabetes komt vaker voor dan u denkt. De ziekte komt meestal voor bij oudere honden en/of kleinere honde…
Diabetes type 2: inhoud, risico en behandelingDiabetes type 2: inhoud, risico en behandelingDiabetes mellitus type 2, ofwel (ouderdoms)suikerziekte, is een toenemend voorkomende ziekte in vele landen, en zo ook i…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/eten-drinken/5634/suiker-leidt-mogelijk-toch-tot-diabetes
  • http://www.huffingtonpost.com/2013/04/25/can-of-soda-diabetes-a-day-risk_n_3154464.html
  • http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00125-013-2899-8 (bronnen geraadpleegd op 20/05/2016).

Reageer op het artikel "Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Suikerziekte
Medische informatie…
Schrijf mee!