Kanker zit niet in onze genen

Er zijn in de afgelopen 60 jaar veel onderzoeksinspanningen geweest die de oorzaak van kanker in de genen probeert te leggen. Deze onderzoeken hebben allemaal tot 0 resultaat geleid. Kanker zit niet in de genen, daar is een groot aantal argumenten voor. Toch pogen kankeronderzoekers steeds weer de link te leggen tussen kanker en genen. Waarom gebeurt dat?

Inhoud:

Kan kanker in de genen zitten?

Ziekten zouden door overerfelijke factoren kunnen worden overgedragen van ouders op kind, zo luidt een stelling van genetische onderzoekers. Deze stelling is op aan alle kanten weersproken. Er is op wetenschappelijk gebied een groot verschil tussen de zienswijzen van moleculair biologen en kankeronderzoekrs. Een moleculair bioloog ziet helemaal geen genetische oorzaak van kanker. Waarom wordt er steeds weer gepromoot dat kanker in de genen zit?

Menselijk genoomproject

In 2003 is het menselijk genoomproject afgerond. Wetenschappers hebben het menselijk DNA in kaart gebracht. Dat onderzoek kostte vele miljarden euro´s. Om tegenstanders van geldverspilling bij voorbaat van repliek te dienen is het menselijk genoomproject als zeer belangrijk verondersteld omdat het misschien kon aanwijzen door welke genen kanker zou worden veroorzaakt. Dat was een onjuiste gok; vele miljarden die in kankeronderzoeken zijn gestopt welke het verband tussen genetische oorzaken en kanker moesten aantonen, zijn weggegooid geld.

Onderzoekers zeggen dat genen geel rol spelen

Het inzicht dat het menselijk genoomproject niet tot inzichten over kanker leidt wordt gedeeld door onderzoekers van het menselijk genoomproject zelf. In 2001 kwam een groep onderzoekers met het boek: Its´s proteins, not genes´ op de proppen wat betekent: het zijn proteïnen, niet de genen´. In dit boek staat onder andere dat genen niet bepalen of je darmkanker krijgt. Als de onderzoekers zelf al inzien dat genen geen oorzaak kunnen zijn dan is er heel wat aan de hand.

Genen zijn passief

Professor Sopolsky, hoogleraar biologische wetenschappen stelt dat genen passiever en ondergeschikter aan allerlei factoren zijn dan wordt beweert. Genen zijn niet de allesbepalende factor met betrekking tot het krijgen van ziekten. Genen controleren niet de lichaamsfuncties; ze staan op zichzelf.

Genenonderzoekers zoeken in verkeerde richting

Dr Weinberg ziet ook geen heil in de genenoorzaak. Hij legt dat uit in zijn boek: One Renegade Cell, How Cancer Begins uit 1998. Hij beschrijft de geschiedenis van onderzoeken naar kanker van 1955 tot 1995. Weinberg is hoofd van een kankeronderzoekscentrum van het Whitehead Institute. Zijn algehele conclusie is dat onderzoekers er totaal niet in zijn geslaagd een oorzaak voor kanker aan te wijzen. Al vanaf de jaren 40 pogen onderzoekers kankeroorzaken in de genetische hoek op te sporen maar slagen daar telkens weer niet in. Dat leidt er evenwel niet toe dat van het idee wordt afgeweken; men blijft gewoon doorzoeken in de verkeerde richting. Ook Weinberg zegt dat genen passief zijn en geen dominante rol spelen.

Belangrijk geneticus hecht geen waarde aan genen

In 2005 antwoordde professor Lander, de meest toonaangevende moleculair geneticus van de V.S, voor Newsweek een aantal vragen. Hij antwoordde over het nut van het menselijk genoomproject dat we niet weten hoe we het menselijk DNA moeten lezen. De genen zijn alleen maar in kaart gebracht, maar dat betekent nog niet dat we ze begrijpen waar ze toe dienen. Deze mondiaal gezien belangrijke geneticus zegt in feite dat het in kaart brengen van de menselijke genen, zoals is gebeurt met het menselijk genoomproject geen waarde heeft.

Genetici gebruiken ideologische taal

In het boek: Exploring the Gene-Myth legt professor Ruth Hubbard, van de Harvard Universiteit uit het najagen van genen voor het verklaren, genezen en voorkomen van ziekten misbruik van tijd en geld met zich mee brengt. Volgens het is de taal die genetici gebruiken ideologisch van aard met woorden als ´controleren, programmeren en determineren´. In feite wordt er een veel te actieve rol aan het DNA toegekend. De biotechnologische industrie doet beloftes die nergens op zijn gebaseerd. Hubbard stelt onder andere dat de meeste mensen met een bepaald gen waarvan gedacht wordt dat het kanker veroorzaakt, de kanker juist niet krijgen. Je mag toch veronderstellen dat als iets wat als oorzaak wordt aangeduid in minstens 90% van de gevallen gebeurt.

Genen als ziekteoorzaak aanwijzen is reclame

Richard Lewontin is net als Hubbard hoogleraar aan de Harvard Universiteit. Hij stelt dat er nooit sluitend bewijs is geweest voor de genetische oorzaak va ziekten. Hij betitelt het menselijk genoomproject als een dure, intellectuele oefening zonder medische waarde. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar een connectie tussen de genen en diabetes maar dit verband is nooit aangetoond. Het is eerder een vorm van reclame voor de genentheorie om te beweren dat de oorzaak van ziekten genetisch bepaald kunnen worden, zo stelt deze hoogleraar. Professor Lewontin meldt verder dat er geen afzonderlijke DNA-standaard bestaat en dat het daarom geen zin heeft om verschillen in DNA-volgorde op te sporen.

  • In Frankrijk was men alvast maar begonnen met experimenten met een gen-therapie bij drie mensen. Dat moest echter worden stopgezet toen alledrie de proefkonijnen of slachtoffers kanker kregen.

Manipulaties zijn niet overerfelijk

Een hoofdargument voor het onzinnig verklaren van het idee dat ziekten in de genen zitten is dat ziekten nooit overerfelijk kunnen zijn omdat bij zieke planten hun nakomelingen zich vanzelf herstellen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor genetische manipulatie. Dat is een opluchting voor voorstanders van genetische manipulatie; na een of twee generaties zijn de aangebrachte mutaties teniet gedaan.

Andere dan genetische oorzaken

Als er veel gevallen van kanker in een gezin voorkomen dan kunnen daar allerlei andere oorzaken dan genetische verbanden voor worden aangewezen. Ten eerste is er de voeding; men gebruikt dezelfde voeding. Wanneer deze voeding is gebaseerd op supermarktvoedsel, transvetten in margarine en frituurvet, is er een grotere kans dat iedereen in het gezin één voor één kanker krijgt. Een tekort aan essentiële vetten leidt tot kanker, zo ontdekte Dr Otto Warburg in de jaren 60 al. Een andere oorzaak kan zijn: milieuvervuiling of straling. Dat zijn gemeenschappelijke factoren die voor het hele gezin gelden.
Gerelateerde artikelen
Genafwijkingen, wel of niet schadelijkGenafwijkingen, wel of niet schadelijkHet komt regelmatig voor dat er afwijkingen zitten in de recessieve genen van een persoon. Ieder persoon heeft gemiddeld…
Gentherapie, behandeling van afwijkende genenGentherapie, behandeling van afwijkende genenWanneer iemand een genetische ziekte heeft, is het mogelijk om genetisch materiaal in te brengen in het kader van een ge…
Erfelijkheid en kankerKanker is een veelvoorkomende ziekte. In de meeste families worden wel één of meer leden getroffen door kanker. Dit kan…
Gezondheidsproblemen bij honden: kankerErfelijkheid speelt een centrale rol in kanker bij honden. Veel van de kankers bij honden worden toevallig ontdekt tijde…

Wat zijn de symptomen van het Binge Eating disorderHet Binge Eating Disorder is een eetstoornis die veel lijkt op de twee andere eetstoornissen Anorexia Nervosa en Boulimi…
Hoofdoorzaak kanker: zuurstoftekort van celHoofdoorzaak kanker: zuurstoftekort van celDe oorzaak van kanker is bekend! Dat is groot nieuws maar nauwelijks bekend bij het publiek, artsen en wetenschappers. H…
Bronnen en referenties
  • Boek: Brian Peskin, Het verzwegen verhaal van kanker
  • Afbeelding: Tom008

Reageer op het artikel "Kanker zit niet in onze genen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-07-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!