InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Seroxat wordt gegeven bij een depressie

Seroxat wordt gegeven bij een depressie

Seroxat wordt gegeven bij een depressie Veel mensen krijgen in hun leven te maken met één of meerdere periodes waarin ze depressieve klachten hebben. Dan worden er medicijnen verstrekt die de klachten moeten verminderen. Seroxat is een geneesmiddel wat door de huisarts kan worden voorgeschreven en wat bij velen goed werkt. Het middel moet gedurende een lange periode worden gebruikt en het afbouwen kan een lastige zaak worden. Afbouwen dient altijd in overleg met een arts te geschieden.

Wat is een depressie

We kunnen een onderscheid maken tussen een depressie die kortdurend is en waarbij er duidelijke oorzaken te vinden zijn en een chronische depressie. Er kan een kortdurende depressie ontstaan na verlies van een dierbare of het verwerken van een echtscheiding. Maar ook eenvoudiger zaken zoals een verhuizing of verlies van werk kunnen een kortdurende depressie veroorzaken. Depressieve personen voelen zich vaak lusteloos en hebben weinig energie. ook ontstaan vaak slaapproblemen.
Anders is het bij personen die eigenlijk hun hele leven depressief zijn maar toch wel een aantal jaren kunnen functioneren zonder last te hebben van de depressie. Hierbij gaat het dan om een depressie die a.h.w. van binnen uit ontstaat. Vaak zijn deze depressieve klachten erfelijk. Ook kan er sprake zijn van manische depressiviteit. Hierbij zijn er periodes waarbij we kunnen spreken van grote wisselingen in stemmingen. Men gaat van: himmelhoch jauchzend und zu tode betrübt. Het is lastig om een goede behandeling te krijgen bij depressies juist omdat er zoveel verschillende soorten zijn. Gevolgen van depressie kunnen zijn dat er sprake is van angst- en paniekstoornissen of dwangstoornissen. In het systeem van onze hersenen zijn diverse gebieden die we sub systemen noemen en die het functioneren beïnvloeden van slapen, eten, emoties, seksualiteit.

Antidepressiva

Om de depressie te bestrijden worden er antidepressiva voorgeschreven. Dit zijn geneesmiddelen die langdurig dienen te worden ingenomen om de klachten van een depressie te verminderen. De werkzame stof is paroxetine. Het behoort tot de categorie SSRI. Dit zijn serotonineheropnameremmers.

Serotonine

Serotonine is een stof die in onze hersenen voorkomt en die onze emoties en stemmingen regelt. Als we teveel of te weinig serotonine in onze hersenen hebben dan kan dit worden gereguleerd met paroxetine. In Europa wordt dit verstrekt in het middel seroxat. Vaak bestaat de behandeling uit een combinatie van gesprekstherapie en medicijnen.

Seroxat

Seroxat wordt niet alleen gebruikt bij depressies maar ook om opvliegers tijdens de overgang tegen te gaan. Ook ter bestrijding van zenuwpijnen of bij ernstige jeuk. Bij het gebruik van seroxat zal men zich wat beter gestemd gaan voelen en krijgt men over het algemeen ook weer wat meer energie. Wel is het belangrijk om het middel te blijven gebruiken als de klachten al lang verdwenen zijn. Artsen geven aan dat seroxat nog een half jaar na stabilisatie van de klachten gebruikt dient te worden en pas daarna langzaam afgebouwd moet worden. Als men start met het geneesmiddel zal het enige tijd duren voor het effect merkbaar wordt en dit is voor de patiënt dan ook een lastige periode. Soms kunnen de klachten zelfs erger worden in het begin. Dan zal men zelf een beetje moeten doorzetten en dit vraagt veel kracht van iemand die weinig energie heeft. Goede ondersteuning van de omgeving is hierbij erg belangrijk.

Afhankelijkheid en tolerantie

Van het geneesmiddel seroxat zal men niet afhankelijk worden omdat het niet zo is dat men steeds méér van het middel nodig heeft. Op grond hiervan kan men dus zeggen dat seroxat niet verslavend werkt. Toch kost het mensen die langdurig dit geneesmiddel hebben geslikt wel vaak grote moeite om af te bouwen. Er zijn wel degelijk ontwenningsverschijnselen. Daarom moet men bij het afbouwen heel voorzichtig te werk gaan. Een periode van vier weken is gebruikelijk om langzaam af te bouwen en begeleiding van de arts is onontbeerlijk. De kans dat de klachten terugkeren als er te snel wordt afgebouwd is aanwezig. Over het algemeen zal seroxat tenminste gedurende één jaar worden voorgeschreven.

Bijwerkingen van seroxat

Vooral in het begin kunnen er vervelende bijwerkingen optreden. We kunnen hierbij denken aan:
  • Klachten van de maag en darmen
  • Sufheid en slaperigheid
  • Wazig zien
  • Hoofdpijn en/ of een droge mond
  • Toename van gewicht. Veel mensen vinden dit erg vervelend en gaan minder eten. Dit moet men proberen te voorkomen om ondervoeding te vermijden.
  • Rusteloosheid en moeilijk kunnen blijven zitten
  • Stemmingsveranderingen waarbij schuldgevoelens op de voorgrond treden
  • Seksuele bijwerkingen kunnen erg vervelend zijn. Verminderde gevoelens of erectiestoornissen kunnen optreden

Tijdstip van inname

Men is vrij het middel in te nemen op ieder tijdstip van de dag. Wel is belangrijk dat er een vast moment wordt uitgekozen om vergeten te voorkomen. Is men toch wat nalatig geweest neem dan géén dubbele dosis maar sla een dagje over. Veel mensen vinden het prettig om het middel in te nemen vlak voor het slapen gaan. Vaak heeft men dan minder last van de bijwerkingen. Ook is het oppassen met autorijden. Als men zich wat suf of slaperig voelt is het verstandig om de auto te laten staan. Het reactievermogen zal verminderd zijn door het gebruik van seroxat en daar dient men rekening mee te houden.

Voeding en seroxat

Bij het gebruik van seroxat kan men alle voedingsmiddelen gebruiken. Wel is het oppassen geblazen bij het gebruik van alcohol omdat dit een extra versuffende werking kan geven. Ook dient men een combinatie met andere geneesmiddelen te vermijden of tenminste te bespreken met de apotheker of arts. Deze weet precies welke middelen elkaar verdragen of juist tegengestelde werking geven.

Seroxat en de opiumwet

Seroxat bevat paroxetine. Dit middel valt onder de opiumwet. Gaat men op reis dan dient de arts een verklaring af te geven. Hierbij maakt het verschil of men een Schengenland bezoekt of niet. Uw arts is op de hoogte van de bepalingen en u kunt de verklaring zelf downloaden op:Schengenverklaring. Houd wel rekening met de periode van afhandeling.

Stichting SeroxatClaim

Op 30 mei 2018 heeft de rechter geoordeeld dat de geneesmiddelenfabrikant GlaxoSmithKline had moeten waarschuwen tegen de bijwerkingen zoals angst- en paniekaanvallen, agressie en suïcidaliteit bij het gebruik van dit geneesmiddel door jongeren. GSK was namelijk wel op de hoogte van de bijwerkingen die dit geneesmiddel heeft bij het gebruik door jongeren. Stichting SeroxatClaime bundelt de klachten van bij de stichting aangesloten patiënten en is in januari 2019 een procedure gestart tegen de geneesmiddelenfabrikant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (merknaam Seroxat) is een medicijn dat gebruikt wordt bij depressieve klachten. Paroxetine behoort tot de kla…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Depressie: definitie, werking en behandelingMen spreekt van een depressie als de stemming abnormaal verlaagd is. Bij een depressie zien we dat er geen verbetering v…
Antidepressiva verminderen rijvaardigheidnieuws uitgelichtAntidepressiva verminderen rijvaardigheidVolgens een recent onderzoek kan je rijvaardigheid verminderd zijn wanneer je auto gaat rijden terwijl je depressief ben…
Bronnen en referenties
  • www.apotheek.nl
  • Farmatec.nl
  • Ziekenhuis.nl

Reageer op het artikel "Seroxat wordt gegeven bij een depressie"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 20-02-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Verschillende antidepressiva
Medische informatie…
Schrijf mee!