InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De nieuwe vogelgriep: het H7N9 virus

De nieuwe vogelgriep: het H7N9 virus

De nieuwe vogelgriep: het H7N9 virus In het jaar 2003 was er veel onrust toen de vogelgriep uitbrak. Het virus verantwoordelijk werd het H5N1 virus genoemd. Vogelgriep wordt ook wel aviaire influenza genoemd en bestaat uit verschillende soorten griepvirussen waar vooral vogels aan sterven. Echter, niet alleen vogels sterven aan het virus, ook mensen kunnen overlijden aan de gevolgen van het virus. Overdracht vond alleen maar plaats tussen vogels en van vogel op mens. Het nieuwe virus wordt het H7N9 virus genoemd en lijkt zich nu ook te kunnen verplaatsen van mens op mens. Wat zijn de risico’s van het nieuwe vogelgriepvirus?

Vogelgriep of de vogelpest: H5N1

Men heeft de vogelgriep snel te pakken aangezien besmetting via vele kanalen tot stand kan komen. Besmetting vond en vindt vooral plaats in de stal. Je moet dan denken aan ontlasting van vogels maar ook andere materialen die je in een stal vindt. Tevens kan het virus zich verspreiden via de luchtwegen en het oogvocht. Een griepvirus kent vele wegen om zijn doel te bereiken.

Ziekteverschijnselen vogelgriep

Uiteraard is het niet de bedoeling om bij onderstaande verschijnselen gelijk naar de huisarts te vliegen. Een ‘’normaal’’ griepvirus lijkt veel overeenkomsten te vertonen met het vogelgriepvirus. De volgende symptomen manifesteren zich bij een vogelgriepvirus uitbraak:
  • Gebrek aan eetlust
  • Gebrek aan drinklust
  • Oogontstekingen
  • Vermoeidheid en spierpijn
  • Ademhalingsproblemen en een pijnlijke keel
  • Koorts en longontstekingen
  • Veel hoesten

Is er een vaccin tegen de vogelgriep?

Nee. Er is geen vaccin beschikbaar. Mensen die de vogelgriep krijgen worden vaak erg ziek. In veel gevallen overlijden mensen aan de gevolgen (multipele orgaan falen), echter kan men ook op een natuurlijke manier genezen. Wanneer iemand dus het virus heeft opgelopen, bestaat er geen directe medicatie om het virus te bestrijden. Echter bestaan er wel middelen om de pijn te verzachten of om de symptomen af te zwakken. Tevens bestaan er antivirale middelen. Een zeer bekend antiviraal middel is Tamiflu. De werkzame stof in Tamiflu is oseltamivir. De stof helpt het lichaam om de verspreiding van het virus te dwarsbomen. De ernst van de symptomen wordt dan minder groot maar volledige genezing is niet gegarandeerd.

Het H7N9 virus

Het Britse Medical Journal melde voor het eerst dat het nieuwe vogelgriepvirus van mens op mens overgedragen kan worden. Toch was dit niet een zeer grote schok bij veel mensen. Met name wetenschappers waren al geruime tijd op de hoogte van de gevaren van het nieuwe virus, echter opperen zij ook dat het H7N9 virus niet heel makkelijk van mens op mens verspreid kan worden. Alleen wanneer er intensief contact is tussen mensen kan het virus zich verspreiden. De wetenschappers zeggen dan ook dat men vooral waakzaam moet zijn. Het H7N9 virus werd voor het eerst in 2013 gerapporteerd. Het land waar men dit nieuwe virus aantrof was China. De N in H7N9 staat voor neuraminidase en bestaat uit een oppervlakte-eiwit. Een oppervlakte-eiwit wordt ook wel een enzym genoemd en is te vinden op de oppervlakte van het influenzavirus. De wetenschap heeft verschillende subtypes neuraminidase ontdekt. Van bijvoorbeeld subtype N1 en N2 is bekend dat deze in verbinding staan met het uitbreken van een epidemie onder de mens. Het besmettelijke virus H5N1 heeft bijvoorbeeld neuraminidase subtype N1. Het nieuwe virus H7N9 heeft een neuraminidase type dat nog niet in direct verband werd gebracht met epidemieën onder de mensheid, maar verandering lijkt onvermijdelijk. Het eiwit-enzym is heel belangrijk voor het virusdeeltje. Zonder neuraminidase kan het virusdeeltje namelijk niet losbreken van de cel die het heeft besmet. Als het eenmaal is losgebroken van de besmette cel kan het weer een ander gezonde lichaamscel aantasten. Tamiflu, het bekende antivirale middel, zorgt dat virusdeeltjes zich niet kunnen losbreken van de geïnfecteerde cel. De werking is dus gebaseerd op het eiwit-enzym.

De nieuwe vogelgriep: overdraagbaar van mens op mens

De nieuwe vogelgriep is nu ook van mens tot mens overdraagbaar. Dit betekent dat iemand met het virus nu ook andere mensen kan besmetten. Eerder was het zo dat alleen mensen die in contact stonden met besmet pluimvee een groot risico vormden om ziek te worden. De nieuwe vogelgriep is daarmee veel gevaarlijker dan zijn voorganger. Een grote wereldwijde besmetting ligt op de loer. De nieuwe vogelgriep heeft eerder al levens geëist. In China en Taiwan zijn zeker al 37 mensen overleden aan de nieuwe vogelgriep virus. Echter, het virus had zich toen niet tussen mensen verspreid. Alhoewel het aantal doden relatief meevalt, ligt het aantal besmette mensen naar alle waarschijnlijkheid vele malen hoger.

Pluimveemarkten zijn een bron van besmetting

In oost-Azië vinden in grote steden vaak pluimveemarkten plaats. Dit zijn grote markten waar veel pluimvee wordt verkocht. De verkoop vindt vaak plaats in kleine ruimten, dicht op elkaar. Grote hoeveelheden pluimvee dicht op elkaar kunnen elkaar snel besmetten. Het is daarom ook zeer verstandig om grote pluimveemarkten te vermijden. Alhoewel er op dit moment geen reden is tot paniek vinden onderzoekers naar dit nieuwe griepvirus dat men wel erg alert moet blijven. Zeker in een wereld waar de continenten snel bereikt kunnen worden met het vliegtuig ligt een wereldwijde epidemie (een pandemie) op de stoep. Waakzaamheid is dus zeer aan te reden, zeker wanneer men naar oost-Azië afreist.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "De nieuwe vogelgriep: het H7N9 virus"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 09-08-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!