InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Fibromyalgie: oorzaken en behandeling van dit pijnsyndroom

Fibromyalgie: oorzaken en behandeling van dit pijnsyndroom

Fibromyalgie: oorzaken en behandeling van dit pijnsyndroom Fibromyalgie is een van die mysterieuze aandoeningen waar nog maar weinig over geweten is. De symptomen van fibromyalgie hebben vooral te maken met spierpijn, vermoeidheid en hoofdpijn. Als je last hebt van dit pijnsyndroom kan het je dagelijks leven erg bemoeilijken. Vooral op het vlak van de oorzaken van fibromyalgie is er veel discussie en onzekerheid, wat een efficiënte medische behandeling vaak bemoeilijkt. Eventueel kan je fibromyalgie tegengaan door een verzachtende spiergel aan te brengen. Ook pijnstillers maken deel uit van de behandeling van fibromyalgie. Wat zijn de belangrijkste symptomen van dit pijnsyndroom?

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een pijnsyndroom waar veel onduidelijkheid over bestaat, maar dat niettemin bij relatief veel mensen voorkomt. Deze aandoening bezorgt de patiënt doorgaans erg vervelende klachten zoals spierpijnen, die vaak samengaan met algemenere klachten zoals slaapmoeilijkheden, hoofdpijn en vermoeidheid. Fibromyalgie wordt als erger ervaren bij koude temperaturen en nadat men lange tijd heeft stilgezeten of stilgestaan. Om verwarring met reuma en artritis te vermijden wordt fibromyalgie soms ook "wekedelenreuma" genoemd. Het verschil met reuma is dat er bij fibromyalgie geen sprake is van een ontsteking.

Fibromyalgie en CVS

Fibromyalgie is niet te verwarren met het chronischevermoeidheidssyndroom. Bij sommige mensen komen fibromyalgie en het chronischevermoeidheidssyndroom of CVS samen voor. Toch zijn dit twee verschillende aandoeningen. Fibromyalgie is afgeleid van de Latijnse benamingen “fibra” en “mus”, wat staat voor “spier” en “vezel”. Algie is dan weer afkomstig van “algos”, wat “pijn” betekent. Samenvattend kan je dus stellen dat fibromyalgie neerkomt op pijn aan de vezels van de spieren.

Symptomen fibromyalgie

  • spierpijn
  • (over)vermoeidheid
  • slaapklachten
  • pijn rond de gewrichten
  • meer pjinklachten bij stress en/of overbelasting
  • stijve spieren, vooral 's ochtends en na stilstaan of stilzitten
  • pijn aan "tenderpoints": plekken op het lichaam die bijzonder gevoelig zijn voor druk

Spierpijn bij koude en vochtigheid

Veel patiënten met fibromyalgie klagen van een verergering van de pijn wanneer het koud is. 's Winters brengt fibromyalgie dus meer pijnklachten met zich mee, waardoor je ook sneller vermoeid bent en moeilijker kan slapen. Hetzelfde geldt voor vochtig weer zoals regen, sneeuw en mist. Sommige fibromyalgiepatiënten zijn dan ook gebaat met een winters verblijf in een zonnig en warm klimaat. Enkele maanden overwinteren in een zuiders land behoort dan tot de mogelijkheden.

Oorzaken fibromyalgie

In het verleden werd fibromyalgie vaak in verband gebracht virale of bacteriële infecties of met psychologische oorzaken, maar dit idee zou wel eens voorbijgestreefd kunnen worden. Een wetenschappelijke studie in Amerika kwam in 2013 immers tot de conclusie dat fibromyalgie wel degelijk lichamelijke oorzaken heeft. Wetenschappers onderzochten de gevoeligheid van patiënten met fibromyalgie en merkten op dat de oorzaak daarvan een teveel aan zenuwvezels in de bloedvaten zou zijn. Dit zou verklaren waarom mensen met dit syndroom zo gevoelig zijn op de zogenaamde "tenderpoints".

Behandeling fibromyalgie

Pijnstillers

De klassieke behandeling van fibromyalgie is vooral gericht op het tegengaan van de symptomen. Bij pijnklachten worden in de eerste plaats pijnstillers voorgeschreven en bij slaapproblemen slaapbevorderende middelen. In sommige gevallen schrijft de arts ook antidepressiva voor. Voorts wordt ook lichaamsbeweging aangeraden zodat stijfheid van de spieren wordt vermeden.

Spiergel

Bij stijve, verkrampte spieren kan eventueel een spierverzachtende crème, balsem of gel aangebracht worden die de pijn en het verkrampt gevoel tijdelijk kan verlichten. Een spiergel tegen spierstijfheid kan je meerdere keren per dag aanbrengen en zorgt ervoor dat je spieren minder verkrampt aanvoelen. Hierdoor zal je je ledematen wat soepeler kunnen bewegen. Een andere optie is het insmeren van pijnlijke spieren en gewrichten met olie die specifiek werkt tegen fibromyalgie, met name Romano Sandee Fibromyalgie massage-olie. Enkele andere voorbeelden van spierbalsems, crèmes en gels die de klachten van fibromyalgie kunnen verminderen:
  • Pro Fit Ibuprofen-gel voor soepele spieren en gewrichten
  • Tantum Warmte Lotion
  • Weleda Arnica spierbalsem
  • Leidapharm spierbalsem extra warm

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doen tegen spierpijn? Oorzaken, symptomen, behandelingWat doen tegen spierpijn? Oorzaken, symptomen, behandelingPijn aan de spieren kan erg vervelend zijn, vooral omdat het je bewegingen erg kan bemoeilijken. Vaak ligt een verkeerde…
Oorzaken van spier- en gewrichtspijnOorzaken van spier- en gewrichtspijnIedereen heeft wel eens last van spier- of gewrichtspijn, maar als de pijn langer aanhoudt kan het verstandig zijn om de…
Fibromyalgie en LDN: een nieuwe behandelingFibromyalgie en LDN: een nieuwe behandelingDe chronische pijn bij fibromyalgie kan met een lage dosis Naltrexone positief worden beïnvloedt. LDN zorgt voor meer pi…
Hoe kun je spierpijn voorkomen en behandelen?Spierpijn kan allerlei oorzaken hebben. Je kunt spierpijn krijgen door een spier te overbelastten of te blesseren. Ook n…
Wat is fibromyalgie?Wat is fibromyalgie?Fibromyalgie komt redelijk vaak voor in de populatie, bij zo'n 1 à 2% van de bevolking. Het syndroom, wat gekenmerkt wor…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsweb.eu/fibromyalgie/nieuwe-feiten-over-de-behandeling-van-fibromyalgie-met-medicijnen
  • http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1657557/2013/06/24/Pijnbron-van-fibromyalgie-zit-niet-tussen-de-oren.dhtml (bronnen geraadpleegd op 02/06/2016).

Reageer op het artikel "Fibromyalgie: oorzaken en behandeling van dit pijnsyndroom"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Overzicht syndromen
Medische informatie…
Schrijf mee!