InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hodgkin en non-Hodgkin: lymfeklierkanker

Hodgkin en non-Hodgkin: lymfeklierkanker

Hodgkin en non-Hodgkin: lymfeklierkanker Er bestaan verschillende soorten kanker van het lymfestelsel. Maligne lymfoom is een groep van soorten kanker van het lymfestelsel. Maligne lymfomen worden gesplitst in: Hodgkin- en non-Hodgkin-lymfomen. Wat zijn de oorzaken, de symptomen? Hoe kan een maligne lymfoom behandeld worden en wat is de prognose?

Inhoud artikel

Lymfestelsel

Het lymfestelsel bestaat uit lymfeklieren die verbonden zijn door een web van lymfevaten. Deze komen tot in alle delen van het lichaam. Het lymfestelsel voert vloeistof (de lymfe) uit de weefsels weg en geeft het af aan het bloed. Het lymfestelsel behoedt het lichaam ook voor infecties en tegen het ontstaan van kanker. Het zeeft kankercellen uit de lymfe.

Lymfe

Lymfe is een tussenweefselvloeistof en bevat witte bloedlichaampjes, eiwitten en vetten. Het loopt door een netwerk van lymfevaten en komt op den duur weer uit in het bloed. Tijdens de 'reis' wordt de lymfe gezeefd in de lymfklieren in hals, liezen, oksels, borst, buik.

Maligne lymfoom

Bij maligne lymfomen ontwikkelen immuuncellen zich tot kankercellen. Ze verveelvoudigen zich onbelemmerd in een lymfklier. De kankercellen kunnen zich verspreiden naar de andere lymfklier, maar ook naar andere delen van het lichaam. Maligne lymfomen kun je verdelen in twee groepen: Hodgkin- en non-Hodgkin-lymfomen.

Hodgkin-lymfoom en Non-Hodgkin-lymfoom

  • Bij Hodgkin-lymfoom is er sprake van een specifiek soort kankercel.
  • Non-Hodgkin-lymfoom komt vaker voor als Hodgkin-lymfoom en met name bij mensen die ouder zijn dan vijftig jaar. In ons land wordt per jaar bij ongeveer achtendertighonderd mensen non-Hodgkin-lymfoom vastgesteld. De ziekte komt naar verhouding iets meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Er bestaan meer dan dertig vormen van non-Hodgkin-lymfomen. Je kunt ze van elkaar onderscheiden door de soort lymfocyt die de aanstichter is.

Oorzaken maligne lymfoom

Het is niet bekend waar een maligne lymfoom door wordt veroorzaakt. Wel zit de ziekte soms in de familie, dit doet vermoeden dat erfelijkheid een factor is. Maligne lymfomen komen vaker voor bij mensen die een verminderde weerstand hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ze aids hebben, of bepaalde middelen gebruiken na bijvoorbeeld een transplantatie van een orgaan. Een virusinfectie kan ook invloed hebben.

Symptomen maligne lymfoom

  • Een verhoogde lichaamstemperatuur;
  • Transpireren in de nachtelijke uren, waardoor wisselen van nachtkleding nodig is;
  • Verlies van gewicht;
  • Irritatie, een jeukend gevoel;
  • De buik kan opzwellen;
  • Zwellingen die blijven en teweeggebracht worden door lymfklieren die vergroot zijn (liezen, hals, oksels), meestal veroorzaakt het geen pijnklachten;
  • Iemand kan zich naar voelen door lymfklieren die zijn opgezet of door de milt die vergroot is;
  • Er kan mogelijk anemie ontstaan, dit geeft verschijnselen als een vermoeid gevoel, een vale huid, kortademigheid bij lichte activiteiten.

Behandeling maligne lymfoom

De verschijnselen en onderzoek van het lichaam kunnen wijzen op een maligne lymfoom. Het bloed zal onderzocht worden en er kan een monster van weefsel worden weggenomen uit een lymfklier die is opgezet. Is het zeker dat het gaat om maligne lymfoom dan zal gekeken worden of er sprake is van verspreiding. Dit kan door een CT-scan, een beenmergpunctie, botboring. Voor welke behandeling wordt gekozen hangt af van de soort maligne lymfoom en ook in welke mate de verspreiding is. Bij één aangetaste klier of één groep klieren is lokale bestraling mogelijk. In andere gevallen wordt vaak voor chemotherapie gekozen, soms samen met radiotherapie. Beenmergtransplantatie kan worden gedaan als er sprake is van omvangrijke lymfomen.

Prognose maligne lymfoom

Men spreekt van remissie als de kanker na behandeling niet meer op te sporen is. Maligne lymfoom kan soms terugkomen, dan is er nog een behandeling nodig. Bij een remissie van vijf jaar (of meer jaren) is de kans dat maligne lymfoom terugkomt gering. Bij ongeveer tachtig procent van de mensen die een behandeling hebben ondergaan na het ontdekken van Hodgkin-lymfoom, treedt remissie op. Bij mensen met non-Hodgkin is dat ongeveer vijftig procent.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandelingZiekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandelingDe ziekte van Hodgkin komt vooral voor bij jonge mensen, tussen de 15 en 45 jaar, en komt iets vaker voor bij mannen dan…
Het lymfestelselHet lymfestelselHet lymfestelsel is voor veel mensen onbekend. En dat terwijl het lymfestelsel net zo uitgebreid en belangrijk is als he…
Gezondheid: Opgezette lymfeklierenGezondheid: Opgezette lymfeklierenLymfeklieren hebben we op verschillende plaatsen in het lichaam en ze hebben een duidelijke functie. Als er iets met de…
Geneeskundige methodiek: Morbus hodgkinHet lichaam beschikt over een lymfevatenstelsel. Dit stelsel vervoert lymfe, deze lymfe wordt in de lymfeklieren gefilte…
Opgezette lymfeklieren: meestal een onschuldig verschijnselOpgezette lymfeklieren: meestal een onschuldig verschijnselJe voelt ineens een verdikking in je nek, onder je arm of in je lies. Een van je lymfeklieren is opgezet. De eerste reac…
Bronnen en referenties
  • Kanker.kwfkankerbestrijding.nl
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek

Reageer op het artikel "Hodgkin en non-Hodgkin: lymfeklierkanker"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 13-12-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!