InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetes: uitdroging als oorzaak

Diabetes: uitdroging als oorzaak

Van diabetes type 2 weten we dat het consumeren van witte suiker een belangrijke oorzaak is. Daar komt nog een oorzaak bij. Ook het te weinig water drinken kan tot het ziektebeeld diabetes leiden. Door chronische uitdroging van het lichaam ontstaat er een andere manier van zenuwprikkeloverdracht. Dit gegeven is evenwel nog niet volledig doorgedrongen tot de reguliere geneeskunde.

Inhoud:

Hersenen hebben water nodig

De hersenen zijn afhankelijk van voldoende water om zich van energie te voorzien. Water is belangrijk bij de omzetting van voedingsstoffen naar energie. Allerlei mineralen en vitaminen kunnen het lichaam normaal gesproken van energie voorzien maar door een watertekort wordt dit mechanisme op een laag pitje gesteld. De hersenen worden steeds meer afhankelijk van glucose. Dit is hetzelfde mechanisme wat werkzaam is in stresssituaties. In het geval van stress wordt 85% van den energie opgedaan uit glucose. Dat is de reden dat gestreste personen veel zoetwaar eten. In elk geval ontstaat er zowel bij gestreste personen als mensen die te weinig water drinken een verhoogde glucosespiegel waardoor het lichaam meer insuline moet aanmaken. De alvleesklier, die insuline aanmaakt, raakt daardoor sneller uitgeput waarna er diabetes type 2 kan ontstaan.

Tryptofaan en diabetes

Doordat er te weinig water wordt gedronken verandert de zouthuishouding en de aminozuren in negatieve zin. Bij patiënten met diabetes is er sprake van verminderde aanwezigheid van tryptofaan in de hersenen, tenminste dat blijkt uit onderzoek op ratten. Tryptofaan regelt de zoutbalans in het lichaam. Zout zorgt er bijvoorbeeld voor dat het water tussen de cellen genoeg mineralen bevat. Zout zorgt ervoor dat water wordt vastgehouden. Een tekort aan zout noopt het lichaam ertoe om glucose als watervasthouder te gebruiken. Dat is weer een reden dat het suikergehalte stijgt.

Water tekort leidt tot histamineproductie

Histamine wordt actiever als het lichaam te weinig water krijgt. Deze ontstekingsbevorderende stof wordt meer aangemaakt als er te weinig water in het lichaam zit. Dat komt vooral omdat histamine de bronchiolen vernauwt wat ertoe leidt dat longen minder waterdamp uitademen. Histamine spant de bloedvaten enigszins samen zodat er minder bloed nodig is in het lichaam. Dat zijn noodmaatregelen die kunnen voorkomen dat het lichaam snel uitdroogt. Het kan zijn dat er teveel histamine moet worden aangemaakt. Het lichaam kan in zo´n geval terug vallen op prostaglandine E2. Een bij-effect van deze prostaglandine dat het de cellen in de alvleesklier remt om insuline te produceren. Insuline is nodig om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Wanneer het bloedsuikerniveau teveel schommelt, is er sprake van suikerziekte of diabetes mellitus type 2.

Diabetes voorkomen en genezen

De ontstekingen op celniveau die worden veroorzaakt door histamine kunnen op den duur leiden tot diabetes mellitus type 2. Het moge duidelijk zijn dat een tekort aan water leidt tot meer van ontstekingveroorzakende histamine en alvleesklierproductieremmend prostaglandine E. Op deze manier ontstaat er in een patiënt diabetes. Dit hoeft in een beginstadium niet onomkeerbaar te zijn. Door geen suiker meer te eten en veel water te drinken, in combinatie met extra aandacht voor gezond voedsel in het algemeen, kan de patiënt diabetes voorkomen en diabetes in een beginstadium genezen.

Een gevolg van het feit dat de alvleesklier minder werkt is dat cellen in het lichaam minder water, energie en aminozuren ontvangen. Hierdoor worden alle secundaire aandoeningen die met diabetes gepaard gaan veroorzaakt.

Omkeerbaar ziekteproces

Diabetes type 2 komt met name bij ouderen voor en is omkeerbaar. Dat wil zeggen dat als de patiënt raadgevingen van natuurartsen of die in dit artikel staan ter harte neemt, de diabetes zal verdwijnen als ziekte. Sommige reguliere artsen weten ook hoe het in elkaar zit maar zullen toch geneigd zijn patiënten medicijnen voor te schrijven. Artsen zijn opgeleid om medicijnen voor te schrijven en niet om mensen te genezen met behulp van het juiste voedingspatroon en water drinken.

Genetica als oorzaak faalt

Momenteel zoeken artsen de oorzaak van diabetes met name in de genetica. Hierbij wordt evenwel vergeten dat de structuur van het DNA in stand wordt gehouden door eiwitten. Deze eiwitten hebben water nodig, anders verandert de structuur. De kans is levensgroot dat genetisch onderzoekers een verandering in het DNA zien die het gevolg is van watertekort in plaats van erfelijke overdracht. Daarom hoef je niet bang te zijn dat als in je familie men diabetes heeft, jij het ook zal krijgen. Daar speelt bovendien een ander feit mee. In elk gezin of familie eet men ongeveer dezelfde producten. Dus als in jouw familie men dol is op lichaamsuitdrogende dranken zoals koffie, thee, alcohol, siroop, fruitnectar en frisdrank, is er een gerede kans dat mensen in dat gezin of die familie hetzelfde patroon aan ziekten ontwikkelen, des te meer als er in de familie veel witte pasta, witte rijst, supermarktbrood, voorverpakte sauzen waarin wit meel en suiker zit worden gegeten. Witmeelproducten zijn samen met suiker en uitdroging hoofdoorzaken van diabetes type 2.

Alvleesklierstimulerende middelen

Diabetes kun je voorkomen door suikerhoudende producten te laten staan, dagelijks 7 glazen water van 250ml te drinken en veel verse granen, groente en fruit te eten. Soms is de alvleesklier al ernstig aangetast en verdient het aanbeveling om geneesplanten te gebruiken die de alvleesklier stimuleren om de productie van insuline op gang te houden. Er zijn een aantal voorbeelden van alvleesklierstimulerende planten en deze staan hieronder opgesomd in een tabel. Het is belangrijk om zulke producten te eten in overleg met de arts en natuurarts of fytotherapeut. Wie erover nadenkt, en kiezen moet tussen insuline spuiten of de alvleesklier stimuleren een gezonde insulineproductie te verkrijgen, zal de laatste optie prefereren. Let erop dat als je alvleesklierstimulerende voeding eet, de kans aanmerkelijk groot wordt dat je minder insuline of andere medicijnen hoeft te gebruiken. Dat is de belangrijkste reden dat je met een arts moet overleggen.

Tabel van geneesplanten die de alvleesklier ondersteunen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Water drinken bij obstipatieWater drinken bij obstipatieWater kun je zien als een medicijn wat bij diverse ziekten uitkomst biedt. Zelfs mensen die last hebben van obstipatie z…
Zwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangere vrouwen zijn regelmatig misselijk, vooral tijdens de eerste maanden van de zwangerschap. Dat wordt als onontkoo…
Frisdrank: Frisdrank is een enorme dikmakerDe producenten vinden het allemaal wel meevallen met frisdranken. Maar het valt niet mee, want een glaasje fris bevat al…
Wat kan je doen tegen een katerWat kan je doen tegen een katerJe bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/…
Water als medicijnWater is een voedingsstof. Het zorgt ervoor dat alle levensprocessen beter plaatsvinden. Water is onmisbaar voor de vert…
Bronnen en referenties
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, Geert Verhelst

Reageer op het artikel "Diabetes: uitdroging als oorzaak"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 16-09-2013
Subrubriek: Ziekten
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!