InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Dementie voorkomen en beginnende dementie genezen

Dementie voorkomen en beginnende dementie genezen

Dementie voorkomen en beginnende dementie genezen In vergelijking met een halve eeuw geleden is er begin 21e eeuw een grote hoeveelheid mensen met dementie. De maatschappij lijkt af te stevenen op een dementie-epidemie van ongekende proporties. Er zijn daarnaast tal van onderzoeken gedaan die uitwijzen dat een gezonde leefstijl en het innemen van de juiste voedselproducten dementie kan voorkomen en beginnende dementie kan tegenhouden. Medicijnen uit de farmaceutische industrie blijken tot nu toe niet in staat te zijn enige verbetering voor een dementiepatiënt te brengen. Daarom is het belangrijk om zelf verantwoordelijkheid te nemen en de mening en handelswijze van artsen kritisch te beschouwen. Artsen handelen niet zelden tegenovergesteld aan wat goed is uit oogpunt van wetenschappelijk onderzoek. Anno 2013 zijn er maar weinig artsen die een gezond leefpatroon en voeding als remedie bij dementie beschouwen terwijl de onderzoeken die hierop wijzen legio in aantal zijn.

Inhoud:

Gezond eten leidt tot kleinere kans op ziekten

De reden voor het feit dat artsen mensen geen genezende voeding bij dementie voorschrijven, is dat de codex alimentarius artsen verbiedt om mensen te wijzen op de geneeskrachtige werking van voedingsnutriënten. Dat de wetenschap de genezende werking van sommige voeding heeft aangetoond, wordt genegeerd. Voor de meeste mensen is het logisch om te redeneren dat als je gezond eet, je minder snel ziek wordt. Voor wetenschappers gaat deze logica niet op. Ze willen harde bewijzen zien. Wetenschappers kunnen oprecht verbaasd zijn als ze door wetenschappelijke studie erachter komen dat gezond eten dat een betere gezondheid leidt. De kans op het krijgen van dementie kun je aanmerkelijk verkleinen als je je houdt aan een vijftal basisvoorwaarden. Uit een onderzoek dat werd gehouden wat werd gepubliceerd in het tijdschrift Plosone op 9 december 2013, blijkt dat een vijftal gewoonten de kans op dementie, maar ook diabetes en hart- en vaatziekten drastisch kunnen verminderen. Het onderzoek werd gehouden onder 2235 mannen in de leeftijd van 45 tot 59 jaar. Deze groep mannen werd 30 jaar gevolgd. Het onderzoek startte in 1979. Na 25 jaar werd hun cognitieve staat beoordeeld. Het onderzoek werd geleid door Professor Peter Elwood van de Cardiff University's School of Medicine.

Vijf belangrijke gezondheidsfactors

De vijf factors die de kans op dementie verminderen zijn:
Hiervan is beweging van het lichaam de meest opvallende factor. Artsen zijn reeds langere tijd op de hoogte van het feit dat een gezonde conditie van het lichaam positief werkt voor gezonde hersenfuncties. Wat goed is voor het hart is goed voor het hoofd, zo redeneren artsen. Slechts 1% van de onderzochte mannen volgde alle vijf van deze gezondheidsfactors. 5% Voldeed aan 4 van de 5 factors; ook bij deze groep werd een vermindering in de incidentie van dementie waargenomen. Met andere woorden: het is genoeg om vier van de vijf gezondheidsfactors te beoefenen. Maar als de mannen in plaats van vier alle vijf gezondheidsfactors hadden toegepast in hun leven, had men een extra grote kans gekregen om gezond te blijven.

Een van de vijf

Een extra gezondheidsfactor toepassen levert volgens professor Elwood de volgende gezondheidsresultaten op:
  • 13% reductie in dementie,
  • 12% kleinere kans op diabetes,
  • 6% minder hart- en vaatziekten,
  • 5% minder kans op vroegtijdig overlijden.

Niet alleen dementie

Deze gezondheidsfactors blijken niet alleen goed te zijn om de kans op het krijgen van dementie te verkleinen. Ook hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en andere doodsoorzaken kwamen minder voor in de groep die gezond leefde. Overigens hebben de onderzoekers een eigen definitie van gezondheid gehanteerd. Gezond voedsel bestond in hun ogen uit het innemen van minimaal 3 porties groente of fruit per dag en er is geen verschil gemaakt tussen weinig alcohol of geen alcohol. Ook maakte men geen verschil tussen niet-rokers en ex-rokers. Gezonde lichaamsbeweging werd gedefinieerd als: minstens drie en een halve kilometer lopen of 15 kilometer fietsen.

Rauwe cacao is goed voor het brein

Buiten dit onderzoek zijn er allerlei onderzoeken gedaan naar voedsel of natuurlijke voedingssupplement die goed helpen bij vergeetachtigheid of dementie. Ook hier geldt dat veel gezond voedsel zowel goed is voor het brein als voor het hart; rauwe cacao is daar een goed voorbeeld van. In Panama eten de Kuna Indianen veel cacao. Zowel dementie als hart- en vaatziekten komen onder deze etnische groep nauwelijks voor. Wat wetenschappelijk is bewezen is dat cacao de bloedtoevoer naar de hersenen optimaliseert. Hierdoor wordt er meer zuurstof aangevoerd. Over het algemeen kun je aannemen dat een verbeterde bloedtoevoer leidt tot gezondere hersenen, hoewel deze relatie niet door ieder onderzoeksteam wordt onderschreven.

Polyfenolen zijn goed voor het brein

Vele wetenschappelijke studies wijzen uit dat polyfenolen in groenten en fruit een positief effect hebben op de neuronen in het brein. Deze neuronen kunnen worden aangetast door oxidatieve stress, of vrije radicalen. Onderzoek wijst uit dat naarmate de leeftijd vordert, het brein meer vatbaar wordt voor oxidatieve stress. De
Een walnoot lijkt op de hersenen / Bron: Lanmar at de.wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een walnoot lijkt op de hersenen / Bron: Lanmar at de.wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
vrije radicalen die oxidatiestress veroorzaken zijn verantwoordelijk voor een degenererend brein. Polyfenolen werken als antioxidanten en kunnen de hersendegeneratie, die kan leiden tot vergeetachtigheid, dementie en de ziekte van Alzheimer, stop zetten. Voornamelijk de polyfenolen catechine en epicatechine zijn hierbij werkzaam. Deze zitten in grote mate in de cacaozaden. Dat wat we cacaobonen noemen zijn in feite de eetbare zaden van een grotere vrucht die eetbaar vruchtvlees heeft welke zelden tot nooit in het westen vers wordt verkocht.
Het is eveneens belangrijk om in te zien dat hersenziekten door uitdroging kunnen ontstaan.

Melk, het witte dementiegevaar

Uit een onderzoek blijkt dat melk dementie kan veroorzaken; dat komt door de grote hoeveelheid calcium die in melk zit. De mens is de enige diersoort die ver na zijn babytijd melk drinkt. Melk is niet bijzonder goed voor volwassenen. Vooral supermarktmelk waarin relatief weinig vet en mineralen zit maar onevenredig veel calcium werkt nadelig voor de algehele gezondheid. Sommige fabrikanten slaan totaal de plank mis door extra calcium aan elk toe te voegen. De aders in de hersenen verkalken door een te grote aanwezigheid van calcium; en dat leidt versneld tot dementie. De enige melk die gezondheidswaarde heeft is rauwe melk, direct van een boer.

Dementie en de reguliere geneeskunde

Dementie wordt niet bestreden door reguliere medicijnen. Iedereen die dementie heeft rn medicijnen gebruikt, zal verslechteren in zijn toestand. Dat geven alle artsen bij navraag toe. Er zijn echter duidelijke verbeteringen waar te nemen bij het gebruik van natuurlijke middelen. Overigens is het aan te raden om als het om genezing of behandeling van dementie gaat een fytotherapeut in de arm te nemen. Deze kan je vertellen welke combinatie aan onderstaande geneesplanten het meest geschikt is.

Schema geneesplanten dementie

Kokosolie maken op de Seychellen / Bron: Dino Sassi, Marcel Fayon, Photo Eden LTD, Wikimedia Commons (Publiek domein)Kokosolie maken op de Seychellen / Bron: Dino Sassi, Marcel Fayon, Photo Eden LTD, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Dementieremmend voedsel

Er is een aantal zaken die je zelf kunt doen. Uit allerlei onderzoek blijkt dat je dementie kunt voorkomen en beginnende dementie kunt halt zetten en omkeren als je direct stopt met bakken in margarine en goedkope olie en begint te bakken met kokosolie. Kokosolie is met name zo gezond omdat het zijn geneeskracht niet verliest bij verhitting; daarom kun je hier uitstekend in bakken. Kokosolie kun je ook op je brood smeren in plaats van boter. Gebruik nooit margarine en op boter gelijkende substanties. Roomboter is gezonder dan alle boterhamsmeersels maar kokosolie is het allergezondst. Daarnaast zijn walnoten heel gezond omdat er omega 3 vetzuren in zitten die de hersenen nodig hebben om goed te functioneren. Je kunt walnotenolie over een salade heen doen. Ook pastinaak heeft goede kanten om dementie te voorkomen.

Cacao

Verder is rauwe cacao heel goed bij dementie. Maak geen chocolademelk aan met melk maar met amandelmelk of water. Om cacao in te nemen kun je een theelepeltje cacao toevoeen aan een kopje koffie. Rauwe cacao kun je door de zelf gemaakte muesli doen; het geeft de muesli een chocoladesmaak. Wanneer je bij deze muesli een paar walnoten verkruimeld, maak je je eigen anti-dementie dieet. Bij het dagelijks gebruik van voedselproducten als medicijn kan het soms enkele weken duren voor je verandering ziet.

Geen chocolade maar cacao

Maak niet de fout door te denken dat chocolade gezond is omdat er cacao in zit. Er zitten juist geharde plantaardige vetten oftewel transvetten en suiker in chocolade en deze stoffen maken een chocoladereep ongezond voor het brein. Het brein bestaat voor een groot gedeelte uit vet en daarom is het belangrijk om alleen gezonde vetten te eten. Chocolade kun je eventueel eten maar dan moet je alleen biologische pure chocolade eten met een cacaopercentage van minimaal 80%, het liefst 90%. Deze chocola bezit zoveel cacao en geen transvetten dat je het kunt gebruiken als geneeskrachtig middel bij dementie, in combinatie met ander dementieremmend voedsel.
Gerelateerde artikelen
Alles over Dementie1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrou…
Wat is dementie?Wat is dementie?Dementie is een veel voorkomende ziekte. In Nederland hebben ongeveer 250.000 mensen een vorm van dementie. Het belangri…
Voeding(ssupplementen) en gezonde levensstijl tegen dementieVoeding(ssupplementen) en gezonde levensstijl tegen dementieIn de strijd tegen dementie zouden ouderen veel meer voedingssupplementen moeten slikken om deze ziekte te lijf te gaan.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0081877
  • http://www.medicalnewstoday.com/articles/269957.php
  • Cacao is goed voor de hersens: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16794460
  • Cacao is goed voor de hersens: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2518374/
  • Afbeelding bron 1: Lanmar at de.wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Dino Sassi, Marcel Fayon, Photo Eden LTD, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Dementie voorkomen en beginnende dementie genezen"

Reactie

Joost Gijbels, 11-04-2019 17:01 #1
Het was een interessant bericht dat ik zojuist gelezen heb, ik heb een semantische dementie met ppa en daar is volgens artsen geen enkele geneeswijze voor.

Daardoor ben ik al bezig met alternatieve mogelijkheden om de ziekte toch te vertragen of hopelijk zelfs om die te genezen.

Ik las in jullie bericht ook weer een paar dingen ( voedsel) waar ik mee verder zal gaan.

Maar wat ik vragen wil is of jullie mijn ziekte kennen en of jullie specifieke ideeën hebben die deze ziekte kan beïnvloeden?

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-12-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!