InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Stamcelonderzoek: stamcellen en kanker

Stamcelonderzoek: stamcellen en kanker

Stamcelonderzoek: stamcellen en kanker Het stamcelonderzoek maakt wereldwijd hele grote vorderingen. In een vroegtijdig stadium kanker cellen en tumoren waarnemen en deze adequaat met stamcellen behandelen. De behandeling van een beroerte, dit komt allemaal steeds meer binnen ons bereik. Stamcelonderzoek maakt grote stappen voorwaarts en er komt een moment dat kanker voor een groot deel de wereld uit zal zijn. Veel kankeronderzoek zal tot die tijd nog nodig zijn.

Tumoren en kanker

Cellen delen zich voortdurend in ons lichaam. Oude cellen worden vervangen door nieuwe. Soms gaat er bij de celdeling van alles mis. Door een onjuiste codering vindt er dan ook een celmutatie plaats, waardoor cellen zich buitensporig kunnen blijven delen en waardoor tumoren kunnen ontstaan. Goedaardige en kwaadaardige tumoren. Vaak kan cel- en weefselonderzoek dan meer uitsluitsel bieden Zo nodig volgen hierop bestraling, chemotherapie en aanvullende behandelingen. Dat is althans de klassieke werkwijze tot nog toe, maar er is meer mogelijk met stamcellen.

Wat zijn stamcellen?

Stamcellen (cellulae praecursoriae) vormen de bronnen van alle cellen in ons lichaam. Ze kunnen zich transformeren tot elke gespecialiseerde cel in ons lichaam en zo nieuwe functies overnemen. Stamcellen zijn dan ook pluripotent. Of het nu een hartcel is, huid- of darmcel. Noem maar op. Grofweg onderscheiden we twee typen stamcellen in het menselijk lichaam:
  • De embryonale stamcellen. Voor de kweek hiervan zijn levensvatbare embryo’s nodig en dat leidt tot vele ethisch religieuze discussies en protesten.
  • De volwassen stamcellen. Hierover bestaat geen discussie. Deze cellen zitten in elk weefsel.

Wat biedt de kennis van stamcellen ons?

Stamcelonderzoek biedt zeer veel perspectief om allerlei ernstige ziektes te beteugelen en misschien wel te genezen. Dat weten we onder meer van MS, leukemie en dergelijke. Maar ook op het terrein van de behandeling en bestrijding van kanker worden grote vorderingen gemaakt. Stamcelonderzoek leert ons ook hoe cellen zich ontwikkelen, hoe een foetus tot verder groei en ontwikkeling komt. Tot nu toe voor de mens zeer complexe processen worden zo langzaamaan verder ontrafeld en begrepen. Het kan ons helpen om niet alleen ons lichaam beter te begrijpen, maar het ook waar nodig te genezen en beter medicijnen te maken.

Hubrecht Instituut te Utrecht

Het Hubrecht Instituut in Utrecht heeft inmiddels de stap kunnen zetten om de stamcellen in ons darmkanaal met een blauwe vloeistof te markeren, waardoor ze zichtbaar zijn voor een scanner. En dat is belangrijk, omdat zo een stap is gezet om vroegtijdig tumoren te kunnen vaststellen. Als we alle stamcellen in ons lichaam zouden kunnen markeren, bleef geen kankerstamcel meer onzichtbaar. Daarmee ook geen tumor en nog belangrijker: geen uitzaaiingen. Bovendien zou een volledige markering het mogelijk maken om te zien hoe goed een chemotherapie of andere medicijnen zijn aangeslagen en of de ziekte inderdaad in zijn geheel is verdwenen.

Het Netherlands Genomics Initiative

Het Netherlands Genomics Initiative, NGI, werd zes jaar geleden opgericht en bestaat uit elf onderzoekscentra met ruim 30 kennisinstellingen en 130 ondernemingen. Geen kleintje dus. Grote bedrijven als DSM, AKZO en Pfizer zijn aan het NGI gelieerd. De onderzoekers van het NGI nu, hopen snel met aanvullende resultaten te komen en het stamcelonderzoek nog beter bruikbaar te maken in ons gevecht tegen de zeer gevreesde ziekte. En dat biedt velen hoop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Betoog StamcelonderzoekDit is een informatief artikel over het onderzoek naar stamcellen, de voordelen en de nadelen en de toepassingen van sta…
Controverse over stamceltherapieControverse over stamceltherapieEr bestaat een grote controverse over het gebruik van stamcellen om bepaalde beschadigingen ongedaan te maken of ziektes…
Stamcellen (cellula praecursoria)Stamcellen (cellula praecursoria)Het is al een tijdje rustig met de berichtgeving omtrent stamcellen en de ontwikkelingen op dat gebied. Toch staat het o…
nieuws uitgelichtVirusvrije stamcellen herstellen netvlies bij muizenOnderzoekers ontwikkelen een veiligere methode voor het verkrijgen van stamcellen. Deze virus-vrije stamcellen herstelle…
Stamcellen in navelstrengbloed invriezenHet invriezen van navelstrengbloed om de stamcellen die zich erin bevinden te bewaren kost weinig moeite, het is niet pi…

Reageer op het artikel "Stamcelonderzoek: stamcellen en kanker"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-01-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Tumoren en kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!