InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hebben alle dikke mensen een binge eating stoornis?

Hebben alle dikke mensen een binge eating stoornis?

Een van de eetstoornissen die we kennen is de "binge eating disorder". Dit gedrag wordt vaak niet gezien als een eetstoornis, omdat men denkt: hij of zij eet gewoon veel en is wat stevig, of zelfs dik. Toch kan het "overeten" van jezelf een stoornis worden, die zelfs bedreigend is voor je leven. Maar wanneer noemen we het "binge eating disorder"? En wat zijn de gevaren van het niet op tijd ingrijpen bij deze psychische stoornis?

Wat is een binge eating disorder?

Mensen met een binge eating disorder hebben last van eetbuien. Deze ontstaan door psychische klachten. Hierbij moet u denken aan gevoelens van onrust, onmacht, verdriet, depressiviteit, leegte, lusteloosheid, verveling en andere negatieve gevoelens en gedachtes. Een eetbui houdt in dat men abnormale grote hoeveelheden voedsel naar binnen werkt. Dit vaak in een korte tijd en op een schrokkerige manier. Er is meestal geen sprake van honger. En als men vol zit, eet men door totdat het (bijna) niet meer mogelijk is om te eten. De controle over de voedselinname verdwijnt op dat moment ook. Het gaat om eten dat erg veel calorieën bevat (zo'n 2000-10.000 per eetbui). Achteraf ontstaan schuldgevoelens en de andere negatieve gevoelens en gedachtes komen ook weer terug en over het algemeen in een sterkere mate. De eetbuien komen bij iemand met deze stoornis minimaal twee keer per week voor. Vaak worden er voorraden voedsel aangelegd die opgegeten worden als men alleen is. Dat is in elk geval wat de mensen met deze ziekte het liefst doen, omdat zij zich er enorm voor schamen. Net als bij anorexia kan je aan deze mensen zien dat ze wat mankeren. Maar dat het om een eetstoornis gaat, is voor de mensen niet duidelijk. Daarom worden deze patiënten meestal bestempeld als dikke mensen die gewoon te veel en te vet eten. Maar zo simpel ligt het dus niet. Ze ervaren zelf geen controle over hun voedselinname. Ze willen graag slank zijn, maar ze hebben niet het idee dat ze dat ooit zullen bereiken. Ze voelen zich te dik, en daarnaast hebben ze veel psychische klachten, waaronder vaak somberheid of zelfs depressiviteit. Het verschil met boulimia is dat het voedsel wat men naar binnen schrokt niet gecompenseerd wordt.

Hebben alle mensen met overgewicht een binge eating disorder?

In de hele wereld zijn ontzettend veel mensen met overgewicht. En zo zijn er ook veel mensen met ondergewicht. Gelukkig hebben niet al deze mensen een eetstoornis. De een kan er meer aan doen dat hij te veel of te weinig weegt, dan de ander. Het heeft zeker met aanleg te maken. Daarnaast zijn er lichamelijke oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je juist erg slank of erg dik bent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de snel of de traag werkende schildklier. Ook kunnen bepaalde medicijnen die mensen slikken, invloed hebben op het gewicht. Toch heeft 2% van de volwassenen in ons land een binge eating disorder. Het gaat hierbij vooral om vrouwen, maar ook mannen lijden hier aan. Net als dat de omgeving het niet vaak als een eetstoornis ziet, ziet de persoon zelf het ook niet direct zo. Dat komt ook omdat er minder bekend is over deze stoornis.

Hoe gevaarlijk kan een binge eating disorder zijn?

Deze eetstoornis kan net als anorexia en boulimia levensbedreigend zijn. Het geeft in elk geval veel lichamelijke klachten. Sowieso wordt men dikker, wat de conditie niet ten goede doet, maar ook de bloeddruk gaat omhoog. Door het overeten kan er een tekort aan voedingsstoffen ontstaan waardoor men luchtweginfecties krijgt. Nieruitval, blindheid of zelfs een hartaanval kunnen ook ontstaan. Daarnaast kunnen hersenbeschadigingen of een hartstilstand behoren tot de gevolgen. Ook voor de maag is het overeten niet goed. In het ergste geval scheurt hij. Verder is er een vergrote kans op suikerziekte. Naast al deze gevolgen zijn er nog veel meer nadelige gevolgen voor het lichaam. Maar de eetbuien hebben zeker ook gevolgen op psychisch en sociaal gebied. Patiënten met deze eetstoornis worden vaak eenzaam omdat ze zich schamen voor hun gedrag en hun lichaam. Ook zie je dat de ziekte veel tijd opslokt. Men is in het hoofd de hele dag bezig met eten; eten verzamelen, eten verstoppen, nadenken over wanneer te eten, proberen een eetbui uit te stellen, het geheim houden van het eetprobleem en natuurlijk het eten zelf. Dit zorgt ervoor dat er weinig tijd over blijft voor andere mensen maar vooral ook voor de leuke "dingen" in het leven, zoals hobbies. De obsessie voor eten is zo groot en de schuldgevoelens erover zijn zo frequent aanwezig, dat men zich meer en meer isoleert en in een spiraal van negatieve gevoelens gedachtes belandt. In het ergste geval pleegt men uit verdriet en wanhoop zelfmoord. Deze eetstoornis is dus op alle fronten erg schadelijk. Mensen die hier aan lijden hebben zowel psychische hulp nodig, als hulp van een diëtist en medicatie die helpt tegen de depressieve en dwangmatige gedachtes. Lang niet iedereen die stevig of dik is lijdt aan deze ziekte. Maar het is wel van groot belang dat iedereen die zich herkent in deze eetstoornis er op tijd bij is. Want een binge eating disorder kan zeker levensbedreigend zijn.

Lees verder

© 2007 - 2018 Rodecreatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hebben alle dikke mensen een binge eating stoornis?"

Infoteur: Rodecreatie
Gepubliceerd: 29-12-2007
Subrubriek: Ziekten
Special: Eetstoornissen
Medische informatie…
Schrijf mee!