InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Israël in vogelvlucht: gezondheidszorg 1948-2019

Israël in vogelvlucht: gezondheidszorg 1948-2019

Israël in vogelvlucht: gezondheidszorg 1948-2019 De fundering van het gezondheidssysteem, inclusief een netwerk van medische diensten voor preventie, diagnose en behandeling werd gelegd vóór de oprichting van de staat ten tijde van het Britse Mandaat over Palestina tussen 1918 en 1948. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft op 16 augustus 2018 aangekondigd dat de nationale uitgaven voor gezondheid in 2017 7,5 procent van het bruto binnenlands product bedragen. Tegen constante prijzen stegen de gezondheidsuitgaven in 2017 met 3,8 procent in vergelijking met 2016.

Medische infrastructuur

Toen de Staat Israël werd opgericht was er al een goed functionerende medische infrastructuur, immunisering was standaardprocedure en raamwerken voor het verbeteren van omgevingsomstandigheden waren operatief. Echter in de eerste jaren van de staat moesten de gezondheidsdiensten wat problemen overkomen om om te gaan met de gezondheidsnoden van honderdduizenden vluchtelingen uit Europa en de Arabische landen. Deze uitdaging werd ondervangen door een intensieve nationale poging inclusief provisie van speciale diensten alsook een verreikend plan van gezondheidseducatie en preventieve medicijnen.

De bevolking wordt gediend door een uitgebreid medisch netwerk bevattende ziekenhuizen, klinieken en centra voor preventieve medicijnen en rehabilitatie. Ziekenhuiszorg bevat erg geavanceerde procedures en technieken van vitro-bevruchting, CAT scans en gecompliceerde hersenoperaties tot beenmerg- en orgaantransplantaties. Moeder-en-kind zorgcentra voor vrouwen die in verwachting zijn en kinderen vanaf de geboorte tot kleueters, bieden prenatale onderzoeken, vroege opsporing van geestelijke en fysieke handicaps, immunisatie, regelmatige voetcontroles en gezondheidseducatie.

Administratie en structuur

De verantwoordelijkheid voor alle gezondheidsdiensten ligt bij het ministerie van gezondheid die wetgeving voorbereid en toeziet op de uitvoering; controleert de medische standaards over het gehele land; handhaaft voedsel en medicijnen kwaliteitstandaards; geeft licenties af voor medisch personeel; bevordert medisch onderzoek; evalueert gezondheidsdiensten; en overziet de planning en constructie van ziekenhuizen. Het ministerie handelt ook als een openbaar gezondheidsagentschap voor milieu en voorkomende medicijnen.

Gezondheidspersoneel

Israël heeft ongeveer 32.000 artsen, 9000 tandartsen en 6000 apothekers. Ongeveer 68 procent van de 51.000 verpleegsters staan geregistreerd, terwijl de rest praktijkverpleegsters zijn. De training van medische beroepen worden aangeboden op 4 medische scholen, twee tandartsscholen, twee voor farmalogie en 20 verplegersscholen waarvan vier met een academische graad. Cursussen voor fysiotherapeuten, therapeuten en voedingsdeskundigen alsook voor röntgen- en laboratoriumtechnici zijn beschikbaar bij een aantal instanties.

Magen David Adom

Magen David Adom, Israëls 'Rode Ster', verschaft een netwerk van eerste hulpstations, bloeddonorprogramma, bloedbanken, eerste hulpcursussen, en een openbare ambulancedienst, die intensive-care eenheden bevat. De organisatie functioneert met de hulp van 10.000 vrijwilligers, vele van hen zijn middelbare scholieren die dienen bij de 120 stations door het gehele land.

Gezondheidsverzekering

De Nationale Gezondheidsverzekeringswet verschaft een standaard pakket aan medische diensten, inclusief ziekenhuisopname, voor alle bewoners van Israël. Medische diensten worden verschaft door de vier uitgebreide gezondheidsverzekering instanties die iedereen moeten accepteren, ongeacht leeftijd, staat, of gezondheid.

De belangrijkste bron van inkomsten zijn een maandelijkse gezondheidsverzekeringsbelasting tot 4,8 procent van het inkomen, verzameld door het Nationaal Verzekerings Instituut en werkgeversdeelname in de kosten van hun werknemers. De verzekeringsschema's worden vergoed volgens een gewogen gemiddeld aantal verzekerde personen, berekend door leeftijd, afstand van huis naar een gezondheidsfaciliteit en ander criteria bepaald door het ministerie van gezondheid.

Nationale uitgaven voor gezondheid 2017, 7,5% van het Bruto Binnenlands Product

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft op 16 augustus 2018 aangekondigd dat de nationale uitgaven voor gezondheid in 2017 7,5 procent van het bruto binnenlands product bedragen. Tegen constante prijzen stegen de gezondheidsuitgaven in 2017 met 3,8 procent in vergelijking met 2016.

Het aandeel van de publieke financiering als percentage van de nationale gezondheidsuitgaven (24 procent door de gezondheidsbelasting en 39 procent door de overheidsbegroting) was lager dan het gemiddelde van de landen in de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (74 procent). Uit een internationale vergelijking met OESO-landen voor 2017 blijkt dat de huidige nationale uitgaven (exclusief investeringen in vaste activa) voor gezondheidszorg als percentage van het bruto binnenlands product in Israël (7,3 procent) lager waren dan het gemiddelde in de OESO-landen (8,9 procent).

Het volksgezondheidsstelsel van Israël anno 2019 onder zware druk

Anno 2019 staat het volksgezondheidsstelsel in Israël onder een enorme druk. Er is een tekort aan artsen en ziekenhuisbedden. Bij de kindergeneeskunde en geriatrie werken ongeschoolde artsen. Er zijn lange wachtrijen voor dringende zorg. Artsen ervaren stress en burn-out. Dit alles zorgt ervoor dat de patiënten niet de best mogelijke zorg krijgen. De zorg is onder de maat en dat voorkomt goede genezing. In het ergste geval komt de patiënt zelf te lijden onder wanpraktijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goed doel: Magen David Adom Nederland – Eerste hulp IsraëlGoed doel: Magen David Adom Nederland – Eerste hulp Israël“Wie één leven redt, redt een hele wereld”, zo staat in de Talmoed. Magen David Adom (Rode David Ster) is de Israëlische…
Toerisme Israël: reizen in Israël per taxi, bus, treinToerisme Israël: reizen in Israël per taxi, bus, treinReizen in Israël begint met aankomst op vliegveld Ben Goerion dat sinds 2005 een hypermoderne Terminal 3 heeft. Bent u e…
Wonen in SpanjeVeel Nederlanders emigreren naar Spanje omdat het een geweldig land is. Maar waar krijg je allemaal mee te maken als je…
Patiënt centraal, Horeca vs GezondheidszorgHet centraal stellen van de patiënt klinkt simpel. Enkel de dingen doen die de klant, of in deze de patiënt, vraagt is h…
Het werkveld in de gezondheidszorgHet werkveld van de gezondheidszorg is erg breed. Je kunt in verschillende sectoren werken, bij mensen thuis of in zorgi…
Bronnen en referenties
  • Ministerie van buitenlandse zaken Israël
  • Israel National News

Reageer op het artikel "Israël in vogelvlucht: gezondheidszorg 1948-2019"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 27-04-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Israël
Medische informatie…
Schrijf mee!