InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alzheimer en dementie: een vergelijking

Alzheimer en dementie: een vergelijking

Iedereen komt wel op een dag in contact met mensen met dementie en of Alzheimer. Alzheimer en dementie zijn niet hetzelfde. Bij dementie wordt het kortetermijngeheugen aangetast, bij Alzheimer is deze lijn minder duidelijk te trekken. Men concludeert vooral 'vergeetachtigheid' maar deze is moeilijk te plaatsen in de tijd. Er is dus minder duidelijk een grens te trekken erin. Het is zeer confronterend om mee te maken en brengt bij de patiënt en sociale omgeving vaak woede verdriet en teleurstelling met zich mee.

Alzheimer en dementie: wat is het verschil?

Vroeger dacht men bij aantasting van het geheugen dat men gek aan het worden was. Tegenwoordig vind je al heel wat meer correctere nuances terug en wordt het in de media meer omschreven als vergeetachtigheid, maar dat is tevens ook niet helemaal juist. Bij beide ziektes treedt er een afbraak op van de hersencellen. Doordat deze langzamerhand verdwijnen, gaan er dus ook vele herinneringen verloren.

Toch is er een lichtelijk verschil tussen dementie en Alzheimer. Bij dementie zal het recentste eerst verdwijnen uit het geheugen en geleidelijk aan zal men dan ook weer kinds worden. Bij Alzheimer gaat het net iets anders. Daar spreekt men van het boekenplankeffect. Stel het even voor; je leven bestaat uit verschillende jaren. Elk levensjaar stelt een boek voor dat dan op zich al verschillende hoofdstukken bevat. Het kan dus zo zijn dat de patiënt maar een boek kwijt is, maar dat hoeft daarom niet het meest recente zijn. De hoofdstukken zullen stelselmatig verdwijnen zonder dat er daarom een chronologische volgorde in hoeft te zijn. Er komen dan ook dagen dat men zich wel dingen herinnert en dan weer niet.

Tekenen

Dementie

Bij mensen met dementie zal men merken dat de persoon in kwestie geen nieuwe informatie op slaat. De familieleden zullen veel moeten gaan herhalen en nog wordt het niet opgenomen. Geleidelijk aan zal men ook merken dat oudere informatie ook verdwijnt. Wat je dan als familielid zeker niet mag doen is gefrustreerd reageren op de persoon met dementie. Zij/hij weet vaak niet wat er aan de hand is of waarom het gebeurt. Tegen de tijd dat de diagnose dementie dan ook wordt gesteld is het vaak ook te laat het nog te vertellen. Probeer het daarom een plaats te geven en nog van elk helder moment te genieten. Hoe frustrerend het ook kan werken, blijf op bezoek gaan en laat hem/haar over zijn/haar leven praten. Voer een conversatie zoals je altijd hebt gedaan, maar verwacht niet dat de nieuwe informatie blijft opgeslagen in het geheugen. Behandel de patiënt ook nooit als een klein kind.
De lichtste vorm van dementie ontstaat vaak rond de leeftijd van 50 jaar. Daarnaast stijgt de ernst en de kans op het krijgen ervan met de leeftijd.

Alzheimer

Bij Alzheimer is het net iets anders. Daarbij valt het minder snel op omdat het als vergeetachtigheid bekeken wordt. Het is een aantasting van het lange termijngeheugen. De patiënt zelf zal het heel goed merken. Het is dan ook de bedoeling als familielid normaal te reageren op deze vergeetachtigheden. Probeer het nog te beperken door herinneringen bij te maken en/of te klasseren zodat men deze regelmatig kan herbekijken. Dat zorgt ervoor dat het proces vertraagd wordt. Blijf een normale conversatie voeren en begeleid de patiënt waar mogelijk. Vergeet ook hier niet dat je de patiënt niet mag behandelen als een kind. Bij Alzheimer is het meestal vanaf de leeftijd van 65 jaar dat iemand hiermee voor het eerst geconfronteerd wordt.

Confronterend

Zowel voor de familie als voor de patiënt zijn beide ziektes heel confronterend. Toch is er een lichtelijk verschil in ervaringen naargelang wanneer de hersencellen afsterven.

Dementie

Bij dementie zullen de patiënten dan ook minder gefrustreerd zijn omdat recente zaken eerst verdwijnen. Dat komt omdat eerst het kortetermijngeheugen wordt aangetast. Men zal dus geen nieuwe informatie meer opnemen. Wat het verste weg is, zal ook het laatst verdwijnen. Voor de familie is dit anders wel het meest confronterende van beide ziektes. Je kan namelijk niet gaan vertellen tegen de patiënt dat hij of zij iets vergeet, want dat zou nieuwe informatie zijn. Je kan dan alleen nog maar toekijken. Vermits er vandaag de dag nog niet echt een medicijn bestaat, komt dit hard aan.

Alzheimer

Bij Alzheimer is het tegengesteld, althans naar gelang hoe snel de Alzheimer zich verspreidt. Bij de familieleden zal dit eerder minder snel opvallen. Men concludeert dan ook snel dat de persoon in kwestie met Alzheimer vergeetachtig is, maar men kan in het begin nog geen rechte lijn trekken in deze vergeetachtigheid. De persoon die het heeft zal wel min of meer weten wat er aan de hand is, maar door schaamte en woede op zichzelf is het moeilijk het er hier over te hebben met anderen. Het is letterlijk jezelf zien aftakelen en er weinig aan kunnen doen. Het brengt woede, verdriet en teleurstelling met zich mee.
© 2014 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alzheimer: verschil met andere vormen van dementieHet is belangrijk voor artsen om het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te kunnen zie…
Verschil tussen dementie en alzheimerVerschil tussen dementie en alzheimerDementie en alzheimer wordt vaak als één ziekte gezien. Toch klopt dit niet. Alzheimer ontstaat door afbraak van eiwitte…
Dementie: ErfelijkheidOnderzoek naar de erfelijkheid van dementie heeft de laatste tijd nieuwe inzichten opgeleverd. Erfelijke factoren zijn b…
Bronnen en referenties
  • http://www.dementia.nl/het-genezen-van-dementie/ (afbeelding)

Reageer op het artikel "Alzheimer en dementie: een vergelijking"

Reactie

Catharina, 05-05-2014 14:15 #1
Alzheimer is toch een vorm van dementie. Zie ook www.alzheimer.nl.
Met vriendelijke groet,

Infoteur: Brunos
Laatste update: 21-12-2016
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!