InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het gevaar van soja is onvruchtbaarheid en vit. D-tekort

Het gevaar van soja is onvruchtbaarheid en vit. D-tekort

Het gevaar van soja is onvruchtbaarheid en vit. D-tekort Veel mensen eten dagelijks een sojaproduct in de vorm van een vleesvervanger, sojamelk, sojatoetjes, soja-ijs en tofu, Dat is eenzijdig en daarom niet echt gezond. Vroeger werd soja nauwelijks gegeten; er was genoeg voedsel voor handen dat een stuk gezonder is dan soja. Nu zijn we wijs gemaakt dat een vegetarische burger met soja erin een volwaardige vleesvervanger is. Dat is grote onzin! Veel betere vleesvervangers zijn: andere peulvruchten dan soja, kaas, eieren, noten en zeegroenten. Tegenwoordig geven we baby´s al voeding op basis van soja. Is dat wel gezond?
Sojamelk is ongezond. / Bron: LinasD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Sojamelk is ongezond. / Bron: LinasD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Aziaten eten weinig soja

Vele mensen denken dat men in Azië veel soja eet. Dat is niet waar; sojasaus bevat slechts een kleine hoeveelheid soja. Tegenwoordig drinken we grote hoeveelheden sojamelk, bakken in soja-olie, eten we sojabrokken, nemen we vegetarische burgers op basis van soja, zit er in allerlei producten sojameel, bestaat er zelfs soja-ijs en sojatoetjes. Er schuilt een groot gevaar in het teveel soja eten. Veel mensen zijn wijsgemaakt dat soja een goede vegetarische vleesvervanger is. Ook dat is onzin. Het vegetarische dieet kan prima zonder soja.

Toxinen in soja

In soja zitten veel stoffen die in feite toxinen zijn. Door het ontspruiten of fermenteren verdwijnen deze stoffen. Soja kun je gewoon eten in de vorm van tahoe en tempeh. Tempeh is gefermenteerde, ontspruite soja en dat is samen met miso, ook gefermenteerde soja het meest gezond. In dit artikel wordt met sojaproducten bedoeld: alle sojaproducten behalve tempeh en miso. Op de gezondheidsladder worden deze sojaproducten gevolgd door tahoe, ook wel bekend onder de naam tofu. Tofu heeft enkele gezonde aspecten. Het is in ieder geval een product gemaakt van de hele sojaboon. Dat kun je van sojamelk, sojabrokken en soja-olie niet zeggen. Deze drie moderne voedingssoorten zijn alle drie van een deel van de sojaboon gemaakt. In feite is dit sterk geprocesseerd voedsel. Het heeft vele bewerkingen ondergaan waardoor de gezondheidswaarde minimaal is. Daarnaast zitten er vele slechte kanten aan geprocesseerde soja.

Soja vergroot urinezuur

Sojamelk, sojatoetjes, soja-ijs, sojaburgers dagelijks innemen in combinatie met soja-olie is niet verstandig! Soja produceert extra veel urinezuur en dat kan bijvoorbeeld tot jicht leiden. Tofu in combinatie eten met andere groenten is niet erg ongezond, maar sojaproducten als melk juist wel. Daar komt bij dat vele sojaproducten van genetisch gemanipuleerde soja is gemaakt. Ja, genetisch gemanipuleerde soja
Miso, in dit geval tekka-miso, is een gezonde vorm van soja. / Bron: Nissy-KITAQ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Miso, in dit geval tekka-miso, is een gezonde vorm van soja. / Bron: Nissy-KITAQ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
mag gewoon in Nederland verkocht worden zonder dat het op de verpakking vermeld staat dat het om GM-voedsel gaat. Wetenschappers hebben ontdekt dat genetisch materiaal van voeding het genetisch materiaal van mensen in positieve of negatieve zin doen veranderen. Het blijkt dat genetisch gemanipuleerd voedsel ons DNA negatief veranderd!

Soja, niet erg voedzaam

In soja zit ijzer, maar dat wordt niet opgenomen door het lichaam tenzij het gepaard gaat met inname van vitamine C en A. Nu is het zo dat deze vitaminen vrijwel niet in de sojaboon voorkomen. Daarom moet je soja altijd mengen met andere groenten.

Soja en borstkanker

Uit een metastudie die in 2009 werd gehouden werd gezien dat soja eten risico´s met zich meebrengt. De onderzoekers adviseerden om vrouwen met gezondheidsproblemen en vrouwen met een borstkankergeschiedenis geen soja meer te laten eten of het gebruik ervan te beperken. Een onderzoek uit 2012 poogde te bewijzen dat soja goed zou zijn tegen borstkanker maar kon geen bewijzen vinden; het zag zelfs dat sojaconsumerende vrouwen in het voorstadium van de overgang mogelijk een grotere kans hadden op borstkanker. Het probleem bij deze onderzoeken is dat normaliter soja eten gepaard gaat met veel groente eten. De groenten kunnen helpen om kanker tegen te gaan, maar men rekent het effect toe aan soja. Men zou veel beter het drinken van sojamelk kunnen onderzoeken. Sojamelk wordt van een deel van de sojaboon gemaakt. Over het algemeen is het zo dat Chinese vrouwen een licht kleiner risico op borstkanker laten zien als ze soja eten en westerse vrouwen juist een vergrote kans op borstkanker krijgen. Dat kan ook aan andere factoren liggen zoals het gebruik van bakolie. Sommige bakolie is erg ongezond, maar kokosolie weer heel gezond want deze oliesoort bestrijdt kanker.

Verminderde vruchtbaarheid

De wetenschappelijke uitkomsten wat betreft borstkanker laten veel ruimte voor twijfel over maar één ding is duidelijk: soja leidt tot een lagere spermahoeveelheid bij de man en verminderde vruchtbaarheid van de vrouw. De fyto-oestrogenen lijken hier verantwoordelijk voor. Dat zijn bio-identieke hormonen die ons eigen hormoonstelsel beïnvloeden. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het gedrag van mannen veranderd als men een teveel aan fytoestrogenen eet. Maar volgens een Zwitsers onderzoek is er te weinig onderzoek gedaan om harde conclusies te trekken. Een Amsterdams onderzoek uit 2012 zag echter dat vrouwelijke ratten onvruchtbaar werden als ze een dieet volgden waar veel soja in zitten. J. Seppen, de onderzoeksleider concludeerde dat we voorzichtig moeten zijn met het eten van veel sojaprodcten. Een ander Zwitsers onderzoek uit 2010 zag dat mannelijke ratten 25% minder sperma aanmaakten als ze op een dieet van veel soja werden gezet. Een New Yorks onderzoek zegt dat de fyto-oestrogenen genisteïne en daidzeïne een belangrijke rol spelen in het reguleren van de baarmoeder. Dit is een gevoelig orgaan en het innemen van teveel sojaproducten kan ervoor zorgen dat je niet zwanger wordt; de hormoonbalans is door een overvloed aan hormonen totaal in de war en er kan geen kind meer worden gebaard.

Tempeh, in dit geval sambal goreng tempeh, is een gezonde vorm van soja. / Bron: Midori, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Tempeh, in dit geval sambal goreng tempeh, is een gezonde vorm van soja. / Bron: Midori, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Soja is een allergeen product. Het is niet verstandig om baby´s voeding te geven op basis van soja.

Vitamine D-tekort

Wie teveel sojaproducten eet heeft een hoog risico op een vitamine D-tekort. Vitamine D is belangrijk voor de botaanmaak en voor de functie van de hersenen. Isoflavonen in soja binden zich aan stoffen zoals calcium die verantwoordelijk zijn voor de botaanmaak waardoor de botten zwakker worden. In Taiwan is ene geval bekend van een kind dat vrijwel alleen maar sojamelk en rijst te eten kreeg; het kind had misvormde benen. Ook volwassenen hebben de mogelijkheid op een vitamine D-tekort door soja. Dat uit zich niet zozeer in misvormde botten; die zijn al volgroeid. Je kunt van te weinig vitamine D vermoeid en depressief van worden.

Eet noten, zaden en peulvruchten

Het vitamine D-tekort is soms de reden dat vegetariërs er wat witjes uit zien. Nogmaals zei gezegd dat dit geen reden is om vlees te eten; noten, zaden, eieren, kaas en peulvruchten zijn uitstekende en supergezonde vervangers voor soja. Voor veganisten is er genoeg keus uit het grote aanbod noten, zaden, granen en graanvervangers en peulvruchten. Daar zitten alle benodigde stoffen in.
Gerelateerde artikelen
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Soja en vruchtbaarheidSoja en vruchtbaarheidSoja bevat plantaardige hormonen (fyto-oestrogenen) welke erg lijken op de vrouwelijke oestrogene hormonen. Door deze ho…
Sojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten nemen in Nederland in het begin van de eenentwintigste eeuw sterk in populariteit toe. Soja is een prima v…
Vitamines en mineralen; Vitamine KVitamines en mineralen; Vitamine KDe belangrijkste functie van vitamine K is de bloedstolling. Baby’s krijgen de eerste drie maanden vitamine K, daarna is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andrew Lih, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Meta-onderzoek 2009: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19726393
  • Onderzoek 2012: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22307566
  • Lagere spermahoeveelheid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18650557
  • Zwitsers onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19919579
  • Amsterdams onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23000043
  • New Yorks onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3139237/
  • Soja leidt tot vitamine D-tekort: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15009584
  • Afbeelding bron 1: LinasD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Nissy-KITAQ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Midori, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Het gevaar van soja is onvruchtbaarheid en vit. D-tekort"

Reacties

Linde, 17-03-2016 09:06 #3
Hallo,

Wat ik me afvroeg. Gaat dit dan vooral over mensen die een grote hoeveelheid soja binnen krijgen? Of bevoordeeld ook wanneer je sojamelk in je koffie drinkt (2kopjes koffie per dag) en voor de rest geen sojaproducten. Reactie infoteur, 24-03-2016
Ik vraag me dat ook af. Nog niet alles is onderzocht. Echter, ik zou het risico niet nemen. In plaats van sojamelk in je koffie is het veel gezonder om zelf amandelmelk te maken en te gebruiken.

Jessica, 22-10-2015 12:01 #2
Waarom zou soja vitamine D tekort in de hand werken? Wel handig als je dit kunt verklaren.
Mbt sojasaus: men eet in Azié volgens mij ook veel tofu en tahoe en tempeh. Dus in die zin eet men wél veel soja.
In je artikel over artrose geef je aan dat zuivel niet gezond is. In dit stuk staat weer dat het goede vleesvervangers zijn?! Reactie infoteur, 31-10-2015
In Azië eet men zeer weinig tofu en tempeh wordt alleen in Indonesië gegeten. Men eet het soms, echt niet veel, terwijl vegetariërs in Nederland het dagelijks eten. In India en China wordt sporadisch tofu gegeten. In Thailand iets meer. Maar Azië is erg groot en in de meeste Aziatische landen wordt het helemaal niet gegeten.

Inmiddels is het zo dat Chinese en Thaise restaurants in Nederland legio tofu-gerechten aanbieden, maar dat doen ze om westerse vegetariërs tevreden te stellen; in de landen aldaar is tofu eten geen algemeen traditioneel gebruik.

ja zuivel is niet zo zuiver meer als vroeger. Rauwe melk is nog altijd het gezondst. In principe is supermarktmelk niet gezond meer. Het is overdreven gepasteuriseerd. Maar er zit nog wel wat proteïnen en B12 in waar een vegetariër wat aan kan hebben. Het is natuurlijk ook zo dat in het artrose-artikel op zuivel gewezen wordt als potentiële veroorzaker van ontstekingen. Maar zoals je waarschijnlijk wel weet, verschillen de werkingen van voeding voor mensen. Daarom kun je artikelen schrijven met algemene achtergrondinformatie maar medische adviezen kunnen beter op maat gegeven worden.

Wat het vitamine D-tekort betreft: daar is niet erg veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan maar er is een behoorlijk aantal wetenschappelijke cases van moeders die hun baby´s alleen maar sojamelk gaven waarbij het kind een ernstig vitamine D-tekort kreeg. Dat wordt opgelost door sojamelk van het menu te schrappen.

Maar een vitamine D-tekort komt niet alleen voor bij baby´s. Ook mensen met coeliakie hebben er vrijwel altijd last van. In dit verband is het goed te weten dat mensen met coeliakie vaak ´intolerant´ zijn voor soja. Dat zijn allemaal indicaties dat soja de aanmaak van vitamine D in het lichaam blokkeert.

Overigens is de misvatting dat soja erg veel gegeten wordt in China wijd verbreid, ook onder wetenschappers. Wetenschappers zijn in twee kampen verdeeld: sommigen denken dat er veel soja wordt gegeten in China en anderen vinden dat erg meevallen. Er is bijvoorbeeld een onderzoek dat zegt dat in China men minder kanker heeft omdat men er zoveel soja eet! Maar andere onderzoeken hebben naar eetgewoonten gekeken en zien juist weer dat mensen die veel soja eten een hogere kans op kanker hebben. Deze stelling ´In Azie eet men veel soja´, heeft al tot diverse misvattingen geleid.

Oda Steenbrink, 02-05-2014 12:26 #1
Fijn dat het risico van soja weer eens op een rijtje staat. Dank daarvoor. Reactie infoteur, 02-05-2014
Graag gedaan!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-04-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!