InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > SARS en MERS: oorzaak, symptomen, behandeling, prognose

SARS en MERS: oorzaak, symptomen, behandeling, prognose

SARS en MERS: oorzaak, symptomen, behandeling, prognose SARS kun je omschrijven als een ernstige acute atypische ontsteking van de long. De ziekte werd voor het eerst gezien in China in 2002, de definitieve identificatie volgde in 2003. In 2013 kwamen er berichten over een nieuw SARS-virus, het Middel East Respiratory Syndrome of MERS. In mei 2013 werden er in acht landen vierenveertig besmettingen geconstateerd en de helft van die mensen overleed aan de aandoening. In mei 2014 is het MERS-virus opgedoken in Nederland.

Inhoud artikel

SARS

SARS staat voor Severe Acute Respiratory Syndrome, dit betekent dat het gaat om een ernstig acuut ademhalingssyndroom. Een virusinfectie die potentieel ernstig is en soms tot longontsteking leidt. De ziekte dook voor het eerst op in China (eind 2002) en verspreidde zich naar Hongkong, Vietnam, Canada en andere landen op de wereld.

De ontdekker van SARS

In 2003 overleed de Italiaanse arts Carlo Urbani, de ondekker van SARS, zelf aan de ziekte. Hij was de eerste WHO deskundige die het vaststelde bij een Amerikaanse zakenman die verbleef in een ziekenhuis in Hanoi. Bij het benoemen van het virus heeft de Nederlandse viroloog Ab Oosterhaus een rol van betekenis gespeeld.

Oorzaak SARS

De veroorzaker van de ziekte is het SARS-virus (SARS-CoV). Het gaat om een type coronavirus die voor de uitbraak in 2002 nog niet eerder bij de mens was gevonden. Het sterftecijfer bij deze ziekte is erg hoog, bij circa vijf tot vijftien procent van de ziektegevallen is de afloop dodelijk. Oudere mensen zijn erg kwetsbaar voor SARS, maar ook voor andere leeftijden is de infectie niet ongevaarlijk.

Hoe vindt besmetting plaats bij SARS?

Besmetting vindt plaats via de adem maar waarschijnlijk ook via contact met de huid, via de ontlasting, urine, besmet water, besmet voedsel. Het coronavirus kan het lichaam binnenkomen via de longen, nieren, zweetklieren en dunnen darm. Familieleden van iemand met SARS of mensen die iemand medisch verzorgen lopen dus meer kans om de ziekte te krijgen.

Symptomen SARS

Na een incubatietijd van twee tot zeven dagen komen de volgende verschijnselen voor:
  • Verhoogde lichaamstemperatuur (koorts) die plotseling optreedt;
  • Soms gaat de koorts gepaard met koude rillingen;
  • Pijn in de keel;
  • Pijn in de spieren;
  • Pijn in het hoofd;
  • Iemand kan last hebben van diarree.

Later kan er ontstaan:
  • Een hoest die droog klinkt;
  • Er komt niets vrij tijdens het hoesten (niet productief);
  • Longontsteking;
  • Kortademigheid;
  • Soms acute problemen met de ademhaling die tot de dood kunnen leiden.

Diagnose SARS

Onderzoek van speeksel en röntgenonderzoek van de borst kan een andere oorzaak uitsluiten, denk bijvoorbeeld aan een longontsteking. Er zijn op dit moment drie tests aanwezig voor SARS: ELISA, IFA en PCR.

Behandeling SARS

Toen nog niet bekend was wat de veroorzaker was van SARS was de behandeling gericht op de verschijnselen: toedienen van zuurstof en als het nodig was kunstmatige beademing. Nu men weet welk virus de ziekte veroorzaakt lijkt behandeling met ribavirine soms resultaat op te leveren. Verder is natuurlijk belangrijk dat de persoon die ziek is geïsoleerd verpleegd wordt om verspreiding tegen te gaan. Heeft iemand problemen met de longen dan zal beademing ingezet worden. Er wordt onderzocht of chloroquine een rol kan spelen bij de behandeling, dit medicijn kent in tegenstelling tot ribavirine weinig bijwerkingen.

Ook belangrijk om te weten over SARS

  • Ook mensen die genezen lijken te zijn kunnen het virus nog een poos uitscheiden.
  • Het virus kan zich buiten het lichaam van een mens nog minstens vierentwintig uur staande houden op droge oppervlakten en niet door desinfectantia die normaal gebruikt wordt, worden gedeactiveerd.
  • Het virus kan, als het zich bevindt in ontlasting, nog langer actief blijven.

Prognose SARS

Leeftijd en chronische hepatitis B infectie zijn mogelijk factoren die de kans verhogen op een ernstig beloop van SARS. Het virus kan een ernstige longontsteking veroorzaken en iemand die besmet is kan overlijden door problemen met de ademhaling. Er is geen vaccin beschikbaar, beheersing van SARS hangt af van de hulpmiddelen als het wassen van handen, het dragen van gezichtsmaskers, het isoleren van mensen bij wie de ziekte is geconstateerd.

MERS: een nieuw SARS-virus

Op 13 mei 2014 kwam de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) bijeen in een spoedzitting om te praten over het stijgend aantal gevallen van het MERS-virus. MERS staat voor Middle East Respiratory Syndrome en is een coronavirus, net als SARS. Het zou wel eens een internationaal zorgwekkende bedreiging op de gezondheid kunnen worden. Over de hele wereld zijn er tussen september 2012 en april 2014 meer dan tweehonderdvijftig personen gemeld met de infectie (door een laboratorium bevestigd). Honderdzesentwintig personen zijn daarvan overleden. Nagenoeg alle personen hebben de infectie opgelopen in het Midden-Oosten. Mogelijk dat kamelen/ dromedarissen een rol spelen bij het overdragen van het virus. Het MERS-virus lijkt niet snel van mens op mens overdraagbaar, maar zeker is men daar nog niet van.

Verloop MERS

Het MERS-virus kan een ernstig verloop geven. Er kunnen ernstige luchtwegklachten optreden, dit wordt ook wel ARDS genoemd: Acute Respiratory Distress Syndrome. Verschijnselen: verhoogde lichaamstemperatuur, hoesten, kortademigheid, problemen met de ademhaling. Er is geen vaccin beschikbaar.

Wat kun je zelf doen om MERS te voorkomen als je in een risicogebied bent?

  • Vermijd contact met kamelen/dromedarissen;
  • Blijf uit de buurt van boerderijen en wilde dieren;
  • Eet geen rauw voedsel;
  • Drink geen ongepasteuriseerde melk, met name niet van kamelen;
  • Vaak de handen wassen met zeep.

MERS en Mekka (ramadam, pegrimstocht)

Het virus heeft april 2014 ook Mekka bereikt en dat zou ernstige gevolgen kunnen hebben. In juli is het ramadam (vastenmaand van de moslims), er komen dan veel pelgrims naar de stad. Begin oktober wordt er ook een toestroom van mensen verwacht, dan is de jaarlijkse pelgrimstocht (hadj) naar Mekka.

MERS in Nederland

14 mei 2014: de eerste Nederlandse patiënt met MERS-virus is opgenomen in Den Haag. Op 15 mei volgt het bericht over een tweede geval, het gaat om een familielid van de eerste persoon. Ze waren samen op reis geweest.
Gerelateerde artikelen
Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?In het voorjaar van 2014 raakte bekend dat het gevaarlijke MERS-virus ook al naar landen als Duitsland en Nederland was…
Nieuw SARS-virus, MERSNieuw SARS-virus, MERSHet SARS-virus is een virus dat de ernstige ziekte SARS veroorzaakt. In 2013 is er een nieuwe variant van dit virus, dat…
Het MERS-coronavirus, de moderne SARSHet MERS-coronavirus, de moderne SARSHet Middle East Respiratory Syndrome (MERS) is een virale ziekte die voor het eerst werd gediagnosticeerd in Saoedi-Arab…
MERS-virus: symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandelingMERS-virus: symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandelingHet Middle-East Respiratory Syndrome Coronavirus (MERS-coronavirus of MERS-CoV) is een ernstige luchtweginfectie die het…
Nieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandelingNieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandelingWat zijn de symptomen MERS? De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft op 28 mei 2013 gewaarschuwd voor het nieuwe SARS…
Bronnen en referenties
  • Rivm.nl
  • Nrc.nl
  • Nu.nl
  • Nos.nl
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "SARS en MERS: oorzaak, symptomen, behandeling, prognose"

Infoteur: Wolfje02
Gepubliceerd: 15-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!