InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Parkinson stabiliseren met voeding en geneesplanten

Parkinson stabiliseren met voeding en geneesplanten

1 op de 1000 mensen die ouder is dan 60 krijgt parkinson. Parkinson openbaart zich meestal rondom het 50e levensjaar. Er is geen verschil in het verkrijgen van parkinson tussen mannen en vrouwen. De verschijnselen van parkinson komen heel geleidelijk. In het begin zijn ze nauwelijks waarneembaar. Het begint vaak met trillingen tijdens hevige emoties of moeite bij het schrijven. Pas na enkele maanden worden de symptomen meer uitgesproken en is er meer duidelijkheid omtrent het ziektebeeld van parkinson.
Typische parkinsonhouding / Bron: Albert Londe (1858-1917), Wikimedia Commons (Publiek domein)Typische parkinsonhouding / Bron: Albert Londe (1858-1917), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Degeneratieve hersenziekte

Parkinson is een degeneratieve ziekte. Het lichaam regenereert zichzelf normaal gesproken doordat de hersencellen worden vervangen. In het geval van degeneratieve ziekte is deze regenererende functie aanzienlijk verminderd. Cellen die dopamine produceren in de hersenstam worden afgebroken en dit dopaminetekort leidt tot een weefselafbraak in de hersenen. Hierdoor worden allerlei lichaamsprocessen aangetast. De bewegingen worden minder soepel en er treden beven, spierstijfheid en evenwichtsstoornissen op. De reden waarom parkinson ontstaat is niet duidelijk bij wetenschappers maar men denkt dat verstopte bloedvaten er sterk mee te maken heeft.

Oorzaken van parkinson

Hier volgen een aantal mogelijke oorzaken of medefactoren in het ontstaan van parkinson.
  • Parkinson wordt veroorzaakt door een tekort aan dopamine. Sommige medicijnen, zoals rustgevende middelen en antidepressiva, zijn gericht op een vermindering van de dopamineproductie. Daarom veroorzaken deze medicijnen parkinson.
  • Parkinson wordt mede veroorzaakt door toxinen. CO2-vervuiling, bepaalde metaaloverschotten zoals mangaanstof kunnen leiden tot parkinson.
  • Overige oorzaken weet men nog niet met 100% zekerheid aan te duiden. Wel is duidelijk dat parkinson vaker voorkomt in de meer welvarende gebieden van de maatschappij, ofwel: het is een welvaartsziekte.
  • Rokers hebben een hogere kans op parkinson.
  • Mensen die werken in een omgeving met veel mensen zoals leraren en zorgverleners, hebben meer kans op parkinson.

Gepaard met alzheimer

20% van de mensen met parkinson krijgen eveneens last van dementie. Omdat parkinson als oorzaak heeft het afsterven van hersencellen, kan het gepaard gaan met alzheimer, wat dezelfde oorzaak heeft. De symptomen van parkinson richten zich in principe meer op het lichaam en de spieren welke worden gereguleerd door de hersenen. Een parkinsonpatiënt kan nog helder zijn maar bij vlagen verliest hij of zij de helderheid en treden er visuele hallucinaties op.

Vier basissymptomen

Een van de gevolgen van parkinson is dat de patiënt grotere kans heeft om te vallen. Dat wordt veroorzaakt door de symptomen van parkinson. Er zijn vier basissymptomen van parkinson:
  • Trillen. Parkinson openbaart zich meestal het eerst door het trillen van handen en voeten. Het trillen doet zich met name voor als de patiënt rust. Bij het ontplooien van een activiteit kunnen de trillingen tijdelijk geheel verdwijnen. Wanneer er sprake is van psychische druk zoals stress, hevige emoties en vermoeidheid, wordt het trillen verergerd.
  • Spierstijfheid leidt ertoe dat de bewegingen moeizaam verlopen en dat er sprake is van spierpijn.
  • Bewegen gaat niet meer vanzelf. Alle bewegingen die normaal gesproken automatisch gebeuren, vereisen ineens aandacht. Tijdens het lopen bewegen de armen niet mee, tijdens het opstaan verplaatsen de voeten zich niet naar de goede plek en de gezichtsuitdrukking wordt een stuk vlakker. Daarnaast is er sprake van moeite met schrijven.
  • Gebogen lichaamshouding. De spieren houden normaal gesproken het lichaam rechtop maar door de parkinson zakt de patiënt ineen. Hij gaat gebogen staan.

Overige symptomen parkinson

Pijnlijke voetkrampKleiner handschriftMinder luide stemConstipatieVerminderde gezichtsuitdrukking
Overmatig zwetenVerminderd reukvermogenImpotentieTreuzelenSlaapstoornis
DepressieAngstaanvallenPaniekaanvallenDementie

Medicijnen parkinson

Patrkinson wordt volgens de wetenschap vooral veroorzaakt door een tekort aan dopamine in de hersenen. De ziekte wordt met medicijnen aangepakt die of de hersenen triggeren om meer dopamine aan te maken of de afbraak van dopamine vertragen. Beide methoden helpen tijdelijk en doen niet alle symptomen verminderen. Na een jaar of twee a drie zijn de parkinsonmedicijnen meestal uitgewerkt. Dat heeft er onder andere mee te maken dat de wetenschap vrij weinig van de werking van de hersenen afweet en daarom geen goede medicijnen kan produceren.

Voeding en parkinson

Omdat de medicijnen tegen parkinson geen oplossing bieden is het een overweging waard om met een natuurarts te praten over voeding tegen hersendegeneratie. Het gros van de ziekten van vandaag de dag wordt veroorzaakt door een tekort aan nutriënten in voeding. We eten te veel suiker, witmeelproducten, blikwaar, magnetronvoedsel en verpakte producten. De mens eet van oorsprong slechts nutriëntrijke verse producten en door de houding aan te nemen dat we wel toe kunnen met fabrieksvoedsel, ontstaan er veel ontstekingen op celniveau. Deze ontstekingen kunnen leiden tot een groot aantal verschillende ziekten, afhankelijk van de constitutie van ieder mens. Voorbeelden van ziekten die door ontstekingen op celniveau ontstaan zijn: kanker, obesitas, diabetes, hartziekten, vaatziekten, maagzweer, alzheimer en parkinson.Het onthouden van witmeelproducten en suiker en overschakelen op verse voeding is stap één naar een aanmerkelijk beter voedselpatroon. Stap twee is om tijdens de dagelijkse maaltijden je te concentreren op het innemen van voedsel dat extra goed is voor de hersenen.

Parkinson en geneesplanten

Naast voeding zijn er geneesplanten die mensen kunnen ondersteunen om degeneratieve hersenziekten niet te laten verergeren. Aangezien de artsen weten dat medicijnen op den duur niet meer helpen is parkinson één van de ziekten waarbij het inzetten van een natuurarts of fytotherapeut extra waardevol kan zijn. Hieronder staat een tabel van alle voeding en geneesplanten die een patiënt zou kunnen gebruiken. Wat de voeding betreft is deze eveneens te gebruiken als middel om parkinson te voorkomen. Omdat parkinson het gevolg kan zijn van ontstekingen op celniveau is in principe alle antioxidanten in groente en fruit en antioxidanten in thee gezond voor de mens die parkinson wilt voorkomen.

Gerelateerde artikelen
Ziekte van de hersenen: encefalopathieZiekte van de hersenen: encefalopathieHersenziekte: creutzfeldt, alzheimer, BSE, parkinson, kuru, gerstmann. Er zijn verschillende hersenziekten met allemaal…
Op dementie gelijkende psychiatrische ziektebeeldenEen aantal psychiatrische ziektebeelden worden veelvuldig verward met dementie. Dit komt doordat deze ziektebeelden veel…
Muziek en de hersenenMuziek en de hersenenMuziek is leuk en ontspannend om naar te luisteren. Maar uit onderzoek blijkt dat het ook helpt bij leren en concentrere…
Wat is de ziekte van Parkinson?Wat is de ziekte van Parkinson?Wanneer je aan dementie denkt, denk je al snel an de ziekte van Alzheimer. Bij dementie zijn er echter meerdere vormen m…
Alles over Dementie1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrou…
Bronnen en referenties
  • Algemene beschrijving: http://www.patient.co.uk/education/parkinsons-disease
  • Symptomen: Boek: De beste behandeling bij 56 ernstige ziekten, Jannes van Everdingen
  • Geneesplanten: Boek: Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • http://www.patient.co.uk/education/parkinsons-disease
  • Afbeelding bron 1: Albert Londe (1858-1917), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Parkinson stabiliseren met voeding en geneesplanten"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!