InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetische retinopathie en voeding

Diabetische retinopathie en voeding

Diabetische retinopathie en voeding Iemand met suikerziekte heeft 25% meer kans om blind te worden dan andere mensen. In Nederland zijn er honderdduizenden mensen met oogvliesproblemen met als belangrijkste basisoorzaak: suikerziekte. De reguliere geneeskunde zegt dat je vrij weinig aan suikerziekte kunt genezen; je kunt het alleen behandelen. Dat staat haaks op het feit dat vele mensen middels fytotherapie of natuurgeneeskunde genezen zijn van diabetes. Cruciaal is ons eten. minderwaardige voeding is de hoofdoorzaak van het krijgen van suikerziekte. De meest slechte producten dien je volledig te elimineren en je moet de nadruk leggen op geneesplanten die de alvleesklier en lever in werking versterken, mits je de hoop niet hebt opgegeven om te genezen van suikerziekte.

Inhoud:

Raadpleeg een fytotherapeut of natuurgeneeskundige

Dit artikel gaat uit van een visie ten aanzien van diabetische retinopathie en diabetes mellitus die niet algemeen wordt gedeeld door de reguliere geneeskunde. Wanneer je deze ziekten wilt genezen kun je dat niet alleen doen; je hebt hulp nodig van een fytotherapeut of natuurgeneeskundige. Je kunt dat eventueel in overleg doen met je huisarts.

Diabetes is degeneratieve ziekte

Diabetes mellitus of suikerziekte is een aandoening die als hij in de reguliere geneeskunde wordt behandeld alleen maar verergerd. In de natuurgeneeskunde kan deze aandoening genezen worden met relatief eenvoudig gebruik van bepaalde groenten, fruitsoorten en geneesplanten. Een van de gevolgen van een regulier behandelde diabetes is diabetische retinopathie. Deze oogziekte is verantwoordelijk voor 12% van de gevallen van blindheid in Nederland. Diabetische retinopathie is in feite een ziekte die wordt veroorzaakt door verkeerde(reguliere) behandelmethoden. Diabetes is een stofwisselingsziekte. De alvleesklier werkt niet optimaal waardoor glucose in het bloed minder snel afgebroken wordt. Deze verminderde werking van de alvleesklier heeft ook invloed op de lever. De lever is het belangrijkste orgaan in de stofwisseling. Wanneer de lever niet meer goed functioneert, bijvoorbeeld door het innemen van medicijnen of slecht functionerende alvleesklier, ontstaan er dikwijls oogziekten. Sinds de oudheid is men ervan op de hoogte dat bepaalde zenuwen rechtstreeks van de lever naar de ogen lopen. Diabetische retinopathie is een zenuwziekte in de ogen. De zenuwen en haarvaten raken beschadigd waardoor het gezichtsveld steeds sterker daalt.

Beschadigde zenuwen en haarvaten

De zenuwen en haarvaten raken met name beschadigd door een fluctuerende bloedsuikerspiegel. Er is allerlei voeding dat de bloedsuikerspiegel kan stabiliseren. Daarnaast wordt in de reguliere behandelwijze vaak over het hoofd gezien dat vooral witmeelproducten en suiker diabetes veroorzaken. Wanneer je alle voedsel waarin deze twee producten zit zou elimineren, zou de ziekte diabetes een stuk minder snel verergeren, stilstaan in ontwikkeling of zelfs kunnen genezen.

Kans op blindheid

Bij 80% van de mensen die 15 jaar of langer suikerziekte hebben, komt diabetische retinopathie voor. Een behandeling van de arts met laser kan de ontwikkeling van deze ernstige oogaandoening vertragen. Maar als de onderliggende ziekte, diabetes mellitus niet wordt aangepakt, zal er altijd kans op blindheid zijn.

Bloedrestantjes

Doordat de haarvaatjes bij de diabetespatiënt gaan lekken, komen er eiwitten en bloedrestantjes terecht in het oog. Vooral het zeer gevoelige netvlies raakt hierdoor beschadigd. Daarnaast kunnen haarvaatjes dicht komen te zitten zodat het netvlies te weinig zuurstofaanvoer krijgt. het lichaam reageert hierop door nieuwen haarvaten aan te maken in het oog maar deze zijn zeer fragiel en breken snel waardoor er bloed en eiwitten in het oog komen. De nieuwe bloedvaten kunnen daarnaast gaan verschrompelen zodat het netvlies wordt stuk getrokken. De nieuwe bloedvaten zijn een tijdelijke oplossing van het lichaam maar richten op den duur enkel schade aan.

Witmeelproducten zijn slecht. / Bron: Mudd1, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Witmeelproducten zijn slecht. / Bron: Mudd1, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Tijdelijke bijziendheid

Door een verhoogd bloedsuikergehalte zwelt de ooglens. Hierdoor wordt men tijdelijk bijziend. Dit is een acuut korte termijnprobleem waarvan vooral jonge diabetici last hebben. Dit komt bovenop de lange termijn effecten die het gevolg zijn van de lekkende bloedvaatjes of haarvaten. Bij een bloeding is het evenwel mogelijk dat men acuut even helemaal niets meer ziet. Dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren in het verkeer.

Zeeden is een middel dat in de fytotherapie en natuurgeneeskunde wordt ingezet bij diabetische retinopathie.

Diabetes en voeding

Diabetes is een ernstige ziekte die op verschillende manieren het lichaam nadelig beïnvloed. Daarom is het laten staan van suiker en witmeelproducten niet genoeg. Let trouwens goed op wat hiermee bedoeld wordt; het betekent dat je vrijwel alle producten uit de supermarkt niet meer moet kopen. In vrijwel alle producten zit namelijk suiker of witmeelproducten! Verder is het van elementair belang om geen glucose-frucosestroop meer te nuttigen. Dat betekent dat vrijwel al het zoete broodbeleg, snoep en koekjes niet meer moet worden gegeten. Biologische honing, pindakaas zonder suiker, kaas, vleeswaar en allerlei noten- en zadensmeersels van de ekologische winkel zijn wel toegestaan. dat houdt in dat er voldoende keus is om een boterham mee te beleggen. Bovendien kun je brood beleggen met vers fruit. Een gepureerde banaan of gepureerde aardbeien zijn eigenlijk veel lekkerder op een boterham.

Let vooral op witmeelproducten

Witmeelproducten zijn uit den boze voor de diabetespatiënt. Dat betekent dat op het brood gelet moet worden. Eet alleen volkorenbrood, speltbrood of roggebrood maar laat alle supermarktbrood staan. Je moet je eraan wennen om weer over te schakelen op echt eten. Bruin brood uit de supermarkt is gekleurd wit brood waar vaak suiker bij is gedaan. Eet liever walnootbrood van de biologische winkel. Of neem een keertje muesli of havermout als ontbijt. Het lichaam houdt van variatie. Muesli of havermout kan je zoet maken met geraspte appel en kaneel. Dat zijn maar eenvoudige voorbeelden hoe het anders kan. In ieder geval moet de diabetespatiënt voortaan suiker, witmeelproducten en glucose-fructosestroop vermijden, wil deze pogen zichzelf te genezen.
Gerelateerde artikelen
Diabetische retinopathie: Oogaandoening door diabetesDiabetische retinopathie: Oogaandoening door diabetesDiabetische retinopathie is een complicatie van diabetes mellitus (suikerziekte). Door een te hoge bloedsuikerspiegel zi…
Retinopathie oorzaken, symptomen en behandelingHet netvlies in het oog wordt de retina genoemd. De retina heeft receptoren die licht registreren. De receptoren in het…
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Diabetes, gevolgen op de lange termijn: symptomen en soortenDiabetes, gevolgen op de lange termijn: symptomen en soortenDiabetes kan gevolgen hebben op korte en lange termijn. Wat zijn de complicaties en gevolgen van diabetes op lange termi…
Diabetes: leefstijladviezen en voedingDiabetes: leefstijladviezen en voedingIn Nederland is er van 750.000 mensen bekend dat ze diabetes hebben en jaarlijks komen er ongeveer 70.000 bij. Om de dia…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign, Pixabay
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Visie reguliere geneeskunde: De beste behandeling bij 56 ernstige ziekten
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Mudd1, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Diabetische retinopathie en voeding"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!