InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: angststoornissen

Aandoeningen: angststoornissen

Een angststoornis is een veel voorkomende aandoening. Mensen die er aan lijden kunnen er erg veel hinder van ondervinden. Ze kunnen tegen vele beperkingen oplopen in hun dagelijkse leven. Wanneer je bijvoorbeeld je huis niet meer durft te verlaten vanwege deze angst, wordt je leven heel beperkt. Een angst wordt ook wel een fobie genoemd. Er zijn verschillende soorten fobieën. Bekende fobieën zijn paniekstoornis, agorafobie (pleinvrees), sociale fobie, posttraumatische stress-stoornis (PTSS).

Angststoornis wat is dat

Wat is nu eigenlijk een angststoornis? Iemand lijdt aan een angststoornis wanneer de intensiteit van de angst niet in verhouding staat tot de situatie die angst oproept. De angst is het overheersende symptoom. Een angststoornis is een psychische aandoening. Deze aandoening kenmerkt zich door de aanwezigheid van een pathologische angst. Wanneer er dreigend gevaar is komt angst opzetten. De duur van angsten kunnen erg variëren. Ze kunnen kortdurend zijn, langdurend zijn en soms zijn ze zelfs levenslang. Wanneer deze angst geen reële grond heeft en er worden sociale problemen ondervonden door de patiënt, dan is er sprake van een stoornis. De prevalentie van een angtstoornis per jaar is 4 tot 7 %. De lifetime prevalentie van een angststoornis is 10 tot 20 %. Een angststoornis komt frequenter voor bij vrouwen dan bij mannen m.u.v. de enkelvoudige fobie. Het onderscheid tussen angststoornissen wordt gemaakt op basis van de aard van de angst en het vermijdingsgedrag.

Soorten angststoornissen

Er zijn verschillende soorten angststoornissen, hieronder vind je een overzicht:
  • Paniekstoornis
  • Agorafobie
  • Sociale fobie
  • Enkelvoudige fobie
  • Obsessief-compulsieve stoornis
  • Posttraumatische stress-stoornis
  • Gegeneraliseerde angststoornis

Paniekstoornis

Wanneer men aan een paniekstoornis lijdt, heeft men last van onvoorspelbare aanvallen van heftige angst. Deze heftige angst is snel op zijn hoogtepunt (enkele minuten). Typisch angst bij een paniekstoornis is angst om te overlijden aan hart aanval, of te zullen stikken, of om gek te worden.Mensen met een paniekstoornis hebben meestal ook anticipatieangst. Wanneer mensen situaties gaan vermijden om een paniekaanval te voorkomen kan dit leiden tot agorafobie. Een paniekaanval is niet identiek aan een hyperventilatiesyndroom maar heeft wel overeenkomsten. De lifetime prevalentie van een paniekstoornis is 4 %. Comorbiditeiten bij paniekstoornissent zijn een depressie (60%), een angststoornissen (40%) en middelengebruik.

Agorafobie

Mensen die aan agorafobie lijden, vermijden situaties waarvan gevreesd wordt dat ontsnappen onmogelijk is of hulp niet tijdig geboden kan worden. Dit vermijdingsgedrag wordt vaak gecamoufleerd. Het zorgt voor een sterke inperking van de sociale actieradius. 60 % van de mensen met een paniekstoornis heeft ook agorafobie.

Sociale Fobie

Wanneer men een sociale fobie heeft, ervaard men angst om negatief beoordeeld te worden of een flater te slaan. Er zijn twee typen: gegeneraliseerde sociale fobie; waarbij beperkte sociale vaardigheden voorop staan en een specifieke sociale fobie: waarbij men spreek of performance angst heeft.

Enkelvoudige Fobie

Mensen die aan een enkelevoudige fobie lijden, ervaren irreële of overmatige angst voor een dier, natuurverschijnsel, verwonding of andere specifieke situatie. Het zorgt vaak voor een ernstige beperking in het sociale functioneren. Een sociale fobie is na verslavingen en stemmingsstoornissen de meest voorkomende psychiatrische stoornis.

Obsessief Compulsieve Stoornis

Wanneer men aan een obsessief compulsieve stoornis lijdt, heeft men steeds terugkerende, intrusieve gedachten, ideeën, denkbeelden, voorstellingen en gedragingen. De lifetime prevalentie is 2,5 %. Het is na verslavingen stemmingsstoornissen en fobieën de vierde belangrijkste aandoening.

Posttraumatische Stress-Stoornis

Een posttraumatische stress-stoornis is vaak het gevolg van ervaringen waarin mensen zelf of anderen met de dood bedreigd werden. Mensen met een posttraumatische stress-stoornis herbelevingen het trauma steeds opnieuw. Er is tevens sprake van vermijding van trauma geassocieerde prikkels. Bij mensen met een posttraumatische stress-stoornis zie je vaak emotionele afvlakking en verhoogde arousal.

Gegeneraliseerde Angststoornis

Mensen met een gegeneraliseerde angststoornis tobben over ten minste twee levensgebieden. Er is sprake van motorische gespannenheid en een scala aan lichamelijke klachten. Men is overmatig waakzaam en oplettend. er is een voortdurende aanwezige lichamelijke angst. Er is bij een gegeneraliseerde angststoornis neiging tot chroniciteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: een sociale fobieEen sociale fobie wordt ook wel een sociale angststoornis genoemd.Het is een psychische aandoening. De fobie is ingedeel…
Angststoornissen: Enkelvoudige fobieAngststoornissen: Enkelvoudige fobieEen angststoornis is een psychische stoornis waarbij een hevig angst wordt ervaren. Deze angsten zijn vaak niet rationee…
Leven met een sociale fobieLeven met een sociale fobieEen sociale fobie is een grote angst voor normale en alledaagse sociale situaties zoals iemand aanspreken, naar een fees…
Hoe een angststoornis in elkaar zitHoe een angststoornis in elkaar zitAngst, een zeer lastige emotie. Het is vluchten of vechten en overwinnen. Verschillende oorzaken in het leven en soorten…
Posttraumatische stressstoornis, angststoornis na een traumaEen posttraumatische stressstoornis (ptss) is een psychische aandoening, die ontstaat na traumatische gebeurtenissen in…
Bronnen en referenties
  • Edward P. Sarafino, Health Psychology (2002), John Wiley & Sons, New York
  • Michael Gelder, Richard Mayou, John Geddes, Psychiatry (2003), Oxford University Press, New York

Reageer op het artikel "Aandoeningen: angststoornissen"

Reactie

Can, 14-05-2013 22:32 #1
Hallo, ik heb al zes jaar angst en paniek. ik heb zoveel medicijnen geslikt dat ik nu al een jaar niks gebruik heb laten afbouwen maar de probleem is ik heb veel hartslag en veel druk op ogen dat dit niet over is. nog steeds heb ik angstaanvallen of er iets met mij gaat gebeuren of ik blind wordt door drukte op oog. heeft dat iets met angst. ik ben wel naar oogarts geweest. kwam gelukkig niks uit maar heb klachten, kan het ook door drukte op hoofd zijn dankje wel, can

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!