InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Depressie: symptomen en oorzaken van een depressie

Depressie: symptomen en oorzaken van een depressie

Depressie: symptomen en oorzaken van een depressie Bij een depressie bent u langere tijd somber en hebt u nergens plezier in. Daarnaast zult u snel geïrriteerd raken, onzeker of angstig zijn. Een depressie beïnvloedt ook uw manier van denken. U denkt negatief over uzelf, neemt weinig initiatief, u leidt aan concentratieverlies en denkt vaak aan de dood. Deze symptomen hoeven overigens niet allemaal voor te komen. Er kunnen zich ook lichamelijke klachten voordoen zoals hoofdpijn, slapeloosheid, minder energie. Sommigen verwaarlozen zichzelf. Er zijn verschillende oorzaken voor een depressie: persoonlijke eigenschappen, bepaalde leefomstandigheden of een lichamelijke aandoening.

Depressieve klachten c.q symptomen

depressieve stemming

Een depressieve stemming wil zeggen dat u langere tijd ongewoon somber bent. U heeft nergens plezier in en interesse voor. Naast somberheid bent u ook erg lusteloos.

Een depressieve stemming gaat vaak gepaard met andere klachten. Maar die klachten kunnen ook een andere oorzaak hebben dan een depressie. U moet samen met uw huisarts uitzoeken of de andere klachten te maken hebben met de depressie of juist niet omdat hier de behandeling vanaf hangt.

Klachten die samenhangen met een depressie zijn:
  • klachten van het gevoel
  • klachten van het denken
  • klachten van het gedrag
  • lichamelijke klachten

klachten van het gevoel

Gevoel wordt veroorzaakt door prikkels van buitenaf en van binnenuit. Bij een depressie is sprake van prikkelbaarheid, angst en minder gevoel (emoties).

klachten van het denken

Een depressie beïnvloedt de manier van denken sterk. Het uit zich in de volgende klachten: negatief over uzelf denken, onzekerheid, alles als zinloos ervaren, gedachten over schuld, moeite met concentreren, piekeren, traag denken, het uitstellen van beslissingen, denken aan de dood.

lichamelijke klachten

Een depressie kent ook lichamelijke klachten. Ze worden 'gemaskeerd' door de depressie. Het gaat om de volgende lichamelijke klachten: slapeloosheid, eetproblemen, gespannenheid, energieverlies, traagheid, onrust, hoofdpijn, minder of geen behoefte aan vrijen.

klachten van het gedrag

Klachten van het gedrag komen voort uit andere klachten. Het gaat om de volgende klachten: contact vermijden, minder of niets meer doen, zichzelf verwaarlozen.

klachten die niet veel voorkomen

Klachten die niet veel voorkomen bij een depressie zijn een fobie (zonder reden extreem angstig oor iets zijn) en een psychose (wanen of hallucinaties).

Oorzaken van een depressie

Een depressie heeft bijna nooit één oorzaak. Ook is de oorzaak vaak niet duidelijk. De oorzaken zijn er wel maar worden niet herkend. Er zijn psychische oorzaken, sociale oorzaken en lichamelijke oorzaken.

psychische oorzaken

Psychische oorzaken hebben te maken hoe we als mens zijn, hoe ons karakter is, hoe we voelen en denken, etc. Sommigen hebben door bepaalde karaktertrekken meer kans op een depressie. Ook zijn mensen gevoelig die 'negatief denken'. Het is zaak om dit negatieve denken te doorbreken door positief te leren denken. Dit kan met behulp van cognitieve gedragstherapie. Een ander psychische oorzaak voor een depressie is een nare ervaring uit het verleden, bijvoorbeeld het vroeg overlijden van uw moeder, seksueel misbruik, geestelijke mishandeling. Ook extreem geweld kan een psychische oorzaak zijn van een depressie. Denk hierbij aan verkrachting, gewelddadige beroving, mishandeling of oorlog.

sociale oorzaken

Sociale oorzaken van een depressie zijn dingen die te maken hebben met uw leefomstandigheden. Dit kunnen zijn het verlies van iemand of iets (gezondheid, werk, thuis, etc); het niet goed verlopen van het rouwproces; bij ouderen komt vaker een depressie voor dat gepaard kan gaan met vergeetachtigheid; de gevolgen van een ziekte; de puberteit of overgang, stoppen met werken; weinig contact met andere mensen; maatschappelijke problemen (schulden, slechte behuizing, geen of slecht werk); maatschappelijk achtergestelde positie.

lichamelijke oorzaken

Lichamelijke oorzaken kunnen ook een rol spelen bij een depressie. Denkt u hierbij aan lichamelijke aandoeningen, het gebruik van bepaalde medicijnen, het overmatig gebruik van alcohol en drugs, neurotransmitters die een rol spelen in de hersenen (serotonine en noradrenaline); de rol van hormonen, erfelijke aanleg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dipje of depressie?Dipje of depressie?Bijna iedereen voelt zich weleens somber, dat is heel normaal. Als deze dip wel erg lang duurt, kan het zijn dat je een…
Verschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieVerschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieTijdens het aanbreken van de herfst krijgen miljoenen mensen last van een herfstdepressie. Maar wat is nu precies het ve…
Verschillende vormen van depressieVerschillende vormen van depressieIedereen is wel eens somber of heeft er even geen zin meer in. Meestal duurt dit een dagje en na een nachtje slapen ziet…
Bronnen en referenties
  • Klachten en oorzaken van een depressie - Stichting September

Reageer op het artikel "Depressie: symptomen en oorzaken van een depressie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Depressie
Medische informatie…
Schrijf mee!