InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Depressie: omgaan met een depressie

Depressie: omgaan met een depressie

Depressie: omgaan met een depressie Wanneer u last heeft van een depressie dan kan dit gevolgen hebben voor de dagbesteding, uw partner en uw kinderen, seksualiteit en werk. In dit artikel willen we u tips geven om te voorkomen dat problemen uit de hand lopen.

Dagbesteding

Mensen met een depressie zijn vaak lusteloos en moe. Het is voor hen belangrijk om hun dag toch goed te besteden. U hoeft niet de hele dag te werken, maar in ieder geval wel een paar taken verrichten om te voorkomen dat u zich nog ellendiger gaat voelen.

dagprogramma

De beste manier om goed bezig te blijven is door gestructureerd te werken. Het maken van een dagprogramma helpt hierbij. Het is ook een kwestie van gewoon doen en niet toe te geven aan gedachtes van zinloosheid. Het gaat om het verrichten van taken en welke taken dit zijn maakt niet zoveel uit. Zorg in ieder geval voor regelmaat (vaste tijden van eten, naar bed gaan en opstaan). Zorg er ook voor dat het dagprogramma niet te vol zit. Pas het programma aan uw klachten aan zodat de taken makkelijker lukken. Verricht geen hele grote taken maar doe kleine stukjes. Let er ook goed op dat u zichzelf goed blijft verzorgen om verwaarlozing te voorkomen. Daarnaast is het goed contacten met andere mensen te onderhouden ook om met hen over uw problemen te praten. Sporten en bewegen helpen ook goed tegen een depressie. Mensen met een depressie blijken baat te hebben bij de natuur. Deze geeft hen een stuk troost. Belangrijk is tevens om u gevoelens te uiten. Dit kan door schrijven, tekenen, schilderen, zingen, dansen, etc.

Partner en naasten

Voor partner en naasten is het vaak lastig om samen te leven met een depressief persoon. Zij kunnen zich eenzaam en afgewezen voelen. Ook moeten zij meer taken op hun schouders nemen. Hierdoor kunnen heftige gevoelens bij hen ontstaan. Denk hierbij aan machteloosheid, zinloosheid om te helpen, verdriet, kwaadheid, kleine irritaties, schaamte, schuldgevoel, bang om iets fout te zeggen of te doen, verlies aan energie, geen waardering meer krijgen.

Hoe dienen partner en naasten om te gaan met een depressief persoon?

Er zijn een aantal tips die partner en naasten kunnen opvolgen om goed om te gaan met een depressief persoon:
  • begrip en geduld tonen
  • oppassen met het geven van bemoedigingen
  • waardering tonen
  • proberen te luisteren
  • professionele hulp inschakelen
  • met zachte hand aanmoedigen om bepaalde dingen te doen
  • betrokkenheid tonen bij de behandeling door bijvoorbeeld mee te gaan
  • niet opgeven - vroeg of laat verdwijnen de depressies

zorg goed voor uzelf

Om voor een ander te zorgen is het belangrijk dat de partner goed voor zichzelf zorgt. Dit betekent naast persoonlijke verzorging ook het stellen van grenzen. Daarnaast moet de partner de kinderen niet uit het oog verliezen. Het is belangrijk uit te leggen wat er aan de hand is en eventueel de kinderen te laten meehelpen. Contact met lotgenoten is ook erg belangrijk.

herstel van een depressie

Vroeg of laat verdwijnt de depressie weer langzaam. Dit kan ook met problemen gepaard gaan. Zo kan de depressieve persoon anders over zichzelf en zijn omgeving gaan denken. Misschien wil hij bepaalde dingen in zijn leven veranderen. Dat kan ook voor de relatie gelden. Probeer daarom betrokken te zijn bij het herstel.

Seksualiteit en depressie

Vaak hebben depressieve mensen minder behoefte aan seks (slecht kunnen ontspannen en moe). Mogelijk lukt de seks ook niet meer goed en raakt u in paniek. Belangrijk is om er dan met uw partner over te praten om misverstanden en problemen te voorkomen. Ook kan de seksuele relatie zijn veranderd na de depressie. U kunt uw huisarts of seksuoloog hierover raadplegen.

Werk en depressie

Werken tijdens een depressie heeft als voordeel dat u afleiding hebt en u 'op de been' blijft. Maar het werk moet niet te veel worden. Overleg dit met uw werkgever. Het kan zijn dat u een tijdje niet kunt werken. U moet dan naar de bedrijfsarts. Blijf in ieder geval zoveel mogelijk in contact met uw werk. Maak duidelijke afspraken als u weer opnieuw aan de slag gaat. Wanneer u wordt ontslagen ga er dan niet mee akkoord. De kans is groot dat u uw baan toch kunt behouden. Bij een nieuwe sollicitatie is het beter niet te vertellen dat u depressief bent.

De volgende instanties kunnen u helpen bij het zoeken naar een nieuwe baan: WERKbedrijf van het UWV, reïntegratiebedrijven, uitzendbureaus, hulp van de overheid, en speciale projecten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressieIs je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressieWat te doen als je partner depressief is? Dat is een vraag waar zelden een eenvoudig antwoord op te geven is. Depressie…
Dipje of depressie?Dipje of depressie?Bijna iedereen voelt zich weleens somber, dat is heel normaal. Als deze dip wel erg lang duurt, kan het zijn dat je een…
Depressie: definitie, werking en behandelingMen spreekt van een depressie als de stemming abnormaal verlaagd is. Bij een depressie zien we dat er geen verbetering v…
Bronnen en referenties
  • Omgaan met een depressie - Stichting September

Reageer op het artikel "Depressie: omgaan met een depressie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Depressie
Medische informatie…
Schrijf mee!