InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Depressie: hulpverlening bij depressie

Depressie: hulpverlening bij depressie

Depressie: hulpverlening bij depressie Er is veel hulp te vinden voor depressieve mensen maar ze moeten er wel zelf om vragen. En dat laatste is juist een groot probleem voor hen. Ook is het belangrijk u prettig te voelen bij een bepaalde hulpverlener. Bij een hulpverlener krijgt u gespreksbehandeling of psychotherapie. Bij gesprekstherapie wordt over problemen gepraat. Bij psychotherapie richt de hulpverlener zich veel dieper op uw gedachten, gevoelens en gedrag.

Hulp vragen bij een depressie

Door hulp te vragen bij een depressie heeft u meer kans van slagen op herstel. U leert uzelf namelijk beter kennen en hierdoor verkleint u de kans op een depressie.

om hulp vragen is een teken van kracht

Wanneer u denkt last te hebben van een depressie kunt u het beste met uw klachten terecht bij de huisarts. Als u het lastig vindt om naar de huisarts te gaan wacht dan even een 'beter' moment af wanneer de depressie wat minder heftig is. U hoeft zich niet te schamen om hulp te vragen. Dit is juist een teken van kracht. U neemt immers uw eigen leven weer in uw eigen hand. Realiseert u zich goed dat u geen behandeling opgedrongen krijgt. Alleen in extreme situatie wordt u gedwongen opgenomen. Realiseert u zich ook goed dat depressies goed behandeld kunnen worden.

bij de huisarts

Heeft u eenmaal de beslissing genomen om hulp te vragen dan komt u eerst bij de huisarts terecht. U kunt aan hem vertellen wat uw klachten zijn. De huisarts kan tijdens een gesprek vaststellen of u last heeft van een depressie of dat de klachten ergens anders mee te maken hebben. Indien de huisarts vaststelt dat u een depressie heeft dan kan hij besluiten u eerst zelf te helpen. Is er sprake van een lichte depressie dan zal hij eerst een aantal gesprekken met u voeren. Duurt de depressie langer dan 3 maanden dan kan hij u medicatie voorschrijven of u doorverwijzen naar een psychotherapeut, psycholoog of psychiater. Bent u het niet eens met de huisarts dan kunt de mening vragen van een andere hulpverlener (second opinion).

zoek een hulpverlener die bij u past

Het is belangrijk een hulpverlener te kiezen met wie het 'klikt'. Dat leidt tot een goede behandeling. Na een aantal gesprekken zal het duidelijk worden of het tussen u en de hulpverlener 'klikt'. Klikt het niet dan is het beter een andere hulpverlener te kiezen. Bij een GGZ-instelling lopen meerdere hulpverleners rond.

Gespreksbehandeling en psychotherapie

Hulpverlening gaat via gespreksbehandeling of psychotherapie. Gesprekken worden gevoerd met een huisarts, een maatschappelijk werker, een psycholoog, psychiater of psychotherapeut. Dat kan op individuele basis of in groepen. De gespreksbehandeling en psychotherapie kunnen ondersteund worden door antidepressiva.

Een gespreksbehandeling betreft psychosociale begeleiding en ondersteunende gesprekken. Bij gespreksbehandeling wordt u geholpen om uw gedachten en gevoelens op orde te brengen. Hierdoor worden hersenprocessen beïnvloed die betrokken zijn bij de stemming. U kunt daarna beter met uw gedachten en gevoelens omgaan. Hierdoor voelt u zich minder machteloos en zult u merken dat u de depressie langzaam maar zeker 'overwint.'

Bij psychotherapie draait het om gedragstherapie, cognitieve gedragstherapie, cliëntgerichte psychotherapie, interpersoonlijke psychotherapie, psychoanalyse, relatietherapie en gezinstherapie, groepspsychotherapie. De gesprekken die u voert met een psychotherapeut gaan een stuk dieper, bijvoorbeeld over slechte jeugdervaringen en hoe u hierover denkt en voelt. Het gaat meestal om ernstige gevallen van depressie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressie: hulporganisaties bij een depressieDepressie: hulporganisaties bij een depressieEr is veel hulp aanwezig voor depressieve mensen. U kunt snel hulp zoeken, u kunt hulp met of zonder opnamen krijgen, en…
De hulpverlening bij huiselijk geweldHulpverlening is bij huiselijk geweld en kindermishandeling een belangrijk aspect om de slachtoffers en daders te helpen…
Depressie bij jongeren: helpt behandeling 'Grip Op Je Dip'?Depressie bij jongeren: helpt behandeling 'Grip Op Je Dip'?De eerste resultaten van online behandelprogramma's voor psychische klachten zijn veelbelovend. Maar hoe zit het met jon…
Bronnen en referenties
  • Hulpverlening bij depressie - Stichting September

Reageer op het artikel "Depressie: hulpverlening bij depressie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Depressie
Medische informatie…
Schrijf mee!