InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressie

Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressie

Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressie Dankzij antidepressiva kan uw stemming verbeterd worden. Meestal duurt het enkele weken voor u de positieve resultaten ervaart. Bijwerkingen treden echter al eerder op waardoor de eerste weken zwaar kunnen zijn. Het is belangrijk u aan de voorschriften van de arts te houden. Plotseling stoppen met antidepressiva kan leiden tot klachten. TCA's werken goed tegen zware depressies. SSRI's werken even goed maar hebben minder bijwerkingen. Er zijn ook nog MAO-remmers in de handel. Een aantal antidepressiva zoals mianserine, mirtazapine en trazodon hebben als bijwerking dat u er suf van wordt. Soms worden naast antidepressiva kalmerende middelen, slaapmiddelen of angstremmers gebruikt.

Behandeling met antidepressiva

twee doelen

Antidepressiva dienen twee doelen. Ten eerste wordt uw stemming erdoor verbeterd. Ten tweede ondersteunen ze de gespreksbehandeling. Dit laatste gebeurt omdat u zich opgewekter voelt, uw klachten beter kunt relativeren, u beter slaapt en een betere eetlust hebt.

voorschrift arts of psychiater

Antidepressiva worden voorgeschreven door een huisarts of psychiater. Pas na een aantal weken wordt het effect merkbaar. Wanneer u teveel last heeft van bijwerkingen dan krijgt u een ander antidepressivum voorgeschreven. Soms is een combinatie van antidepressiva nodig. U gebruikt de antidepressiva voor langere tijd zelfs als de depressie is verdwenen. Het is ook mogelijk dat u naast de antidepressivum nog een kalmerende middel, slaapmiddel of angstremmer gebruikt.

apotheek

De medicijnen haalt u op bij de apotheek. Daar kunt u ook vragen stellen over de medicijnen. De apotheek zorgt voor de medicatiebewaking. De arts schrijft de medicijnen voor. Het is van belang dat u zich aan de voorschriften houdt. Ook dient u uw medicijnen regelmatig in te nemen. Omdat er bijwerkingen optreden dient u de eerst weken extra voorzichtig te zijn. Zo is het gebruik van alcohol af te raden. Ook dient u voorzichtig te zijn in het verkeer en tijdens werken met gevaarlijke apparaten. Verder is het schadelijk wanneer u een overdosis inneemt. Tijdens zwangerschap is het verstandig om géén antidepressiva te gebruiken. Wat borstvoeding betreft dient altijd vooraf overleg met arts of apotheker plaatsvinden.

stoppen met antidepressiva

Stop pas met antidepressiva als de depressie voorbij is. In vier weken tijd zal dan de dosis verlaagd moeten worden. Dit moet altijd in overleg met de huisarts of psychiater gebeuren.

Overzicht van medicijnen

Tricyclische antidepressiva TCA's

TCA's zijn 'klassieke antidepressiva'. Deze hebben bijwerkingen die van persoon tot persoon verschillen. Het gaat om de volgende TCA's:
  • amitriptyline (Amitriptyline, Sarotex, Tryptizol)
  • clomipramine (Clomipramine, Anafranil)
  • dosulepine (Prothiaden)
  • doxepine (Sinequan)
  • maprotiline (Maprotiline, Ludiomil)
  • nortriptyline (Nortrilen)
  • trimipramine (Surmontil)

Selectieve serotonine heropname remmers (SSRI's)

Deze kwamen halverwege jaren '80 op de Nederlandse markt. Ook deze antidepressiva kennen bijwerkingen. Overzicht:
  • citalopram (Cipramil, Citalopram)
  • fluoxetine (Prozac, Fluoxetine)
  • fluvoxamine (Fluvoxamine, Fevarin)
  • paroxetine (Seroxat, Paroxetine)
  • sertraline (Zoloft)

Monoamineoxidaase-remmers (MAO-remmers)

Deze medicijnen zijn in twee groepen te verdelen:
  1. moclobemide (Aurorix) wordt veel voorgeschreven als SSRI teveel bijwerkingen oplevert.
  2. klassieke niet-selectieve Monoamineoxydase remmers worden toegeschreven als andere antidepressiva niet werken of als uw depressie niet duidelijk herkenbaar is als een depressie.
Overzicht:
  • tranylcypromine (Parnat)
  • fenelzine (Nardil)
  • moclobemide (Aurorix, Moclobemide)

overige antidepressiva

  • mianserine (Mianserine, Tolvon)
  • mirtazapine (Remeron)
  • trazodon (Trazolan)
  • venlafaxine (Efexor)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antidepressiva: bijwerkingenAntidepressiva: bijwerkingenIn Nederland wordt steeds vaker antidepressiva voorgeschreven. Het aantal mensen dat antidepressiva slikt, is inmiddels…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Zoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft is een medicijn dat ingezet wordt bij de behandeling van depressieve klachten. Zoloft behoort tot de zogenaamde S…
Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (merknaam Seroxat) is een medicijn dat gebruikt wordt bij depressieve klachten. Paroxetine behoort tot de kla…
Bronnen en referenties
  • Antidepressiva - Stichting September

Reageer op het artikel "Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressie"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 17-08-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Depressie
Medische informatie…
Schrijf mee!