InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Depressie: voorkomen van nieuwe depressies

Depressie: voorkomen van nieuwe depressies

Depressie: voorkomen van nieuwe depressies Hoe kunt u een nieuwe depressie voorkomen? Met eenvoudige leefregels zijn de meeste nieuwe depressies te voorkomen. Niet allemaal, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een erfelijke aanleg voor depressies. Ook zijn bepaalde omstandigheden niet te voorkomen. Denk hierbij aan het verlies van een baan, een ongeluk, een naaste, etc. Toch kunt u veel zelf doen. Ten eerste moet u letten op de eerste tekenen van een depressie. Ten tweede is het zaak positief te blijven denken. Ten derde dient u goed voor uw lichaam te zorgen. Ten vierde moet u aandacht aan anderen besteden

Een depressie zien aankomen

voortekenen

Er kunnen voortekenen zijn die wijzen op een aankomende depressie. Wanneer u zich hiervan bewust bent kunt u tijdig maatregelen nemen om een depressie te voorkomen. Voorbeelden van voortekenen zijn: minder zelfvertrouwen, moeilijker op gang komen, zelfmedelijden, aan zelfdoding denken, 'huilerig' zijn, minder initiatief nemen, slechte concentratie, meer kritiek op uzelf hebben, weinig interesse tonen, minder behoefte aan seks, pessimistisch zijn, slechter slapen, meer alcohol drinken, vermoeider en lustelozer zijn, etc.

uzelf beter leren kennen

Om een depressie te voorkomen is het belangrijk uzelf beter te leren kennen. Dit kan door te leren van uw vorige depressie, door meer te weten te komen over een depressie, af en toe een depressie test te doen, een dagboek bij te houden of brieven te schrijven, met vertrouwde mensen praten, een gesprek voeren met de psychotherapeut.

een nieuwe depressie voorkomen

Door snel in te grijpen kunt u een depressie voorkomen. Het is aan te raden meteen hulp te zoeken bij de arts of psychotherapeut die u de vorige keer heeft geholpen. Vindt u dit lastig vraag dan hulp van een partner of vriend. Het is zaak om een chronische depressie te voorkomen daarom is snel ingrijpen noodzakelijk.

Positiever leren denken

Wanneer u depressief bent heeft u last van negatieve gedachtes. Deze negatieve gedachtes geven u een negatief gevoel. U gaat zich daardoor ook negatief gedragen,

wat is negatief denken?

Mensen met een depressie zien vooral de negatieve kant van iets. Het glas is altijd half leeg. Bij positieve resultaten denken ze dat dit komt door toeval of geluk. Ze denken negatief over eigen prestaties en positief over de prestaties van anderen. Ook denken ze in termen van 'alles of niets' en 'één keer mis is altijd mis'. Daarnaast denken ze dat anderen slecht over hen denken. Verder stellen ze hoge eisen aan zichzelf: er moet altijd zoveel. Tot slot geven ze zichzelf de schuld. Negatief denken maakt ongelukkig.

tips over positief denken

De eerste stap die u moet nemen is het opsporen van negatieve gedachtes. Zodra u een lijst heeft gemaakt van de negatieve gedachtes bekijkt u deze goed en onderzoekt u ze. U moet zich afvragen of die negatieve gedachtes wel kloppen. U zult merken dat ze meestal onjuist zijn en dat er zelfs wel positieve kanten aanzitten. Als derde en laatste stap vervangt u de negatieve gedachtes door positieve gedachtes. U gaat uiteindelijk nuchterder gaan denken en zich realiseren dat uw gedachtes zowel positief als negatief zijn en dat ze bij elkaar horen.

Zorgen voor uw lichaam

Depressieve mensen hebben veel baat bij lichaamsbeweging. Ook is het van belang om goed te eten en te slapen. Zorg dat u veel vitamines en mineralen slikt om uw lichaam gezond te houden. Kortom, zorg goed voor uw lichaam tijdens een depressie.

Contact met anderen

Voor depressieve mensen, die de neiging hebben zichzelf af te sluiten voor anderen, is contact met mensen juist heel belangrijk. Zorg er dan wel voor dat u duidelijk maakt wat u wel of niet wilt. Omdat het voor veel depressieve mensen lastig is contact te leggen zijn er verschillende mogelijkheden om nieuwe mensen te ontmoeten: lotgenotencontact, maatjesdiensten, cursussen, internet of contactadvertenties.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressief door gebrek aan zonlichtDepressief door gebrek aan zonlichtDepressies kunnen allerlei verschillende oorzaken hebben en één daarvan is een gebrek aan zonlicht. De laatste jaren bli…
Depressies in het huwelijkDepressies in het huwelijkHet huwelijk is iets heel moois, en dat zou gekoesterd moeten worden. Maar wat als er depressies onstaan in het huwelijk…
Hyperfagie - overmatig etenHyperfagie - overmatig etenVeel vrouwen kennen die periode in de maand voor de eigenlijk visite van oma: vreet-bui!. Je mond verandert in een eenar…
Depressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressies zijn onder te verdelen via een bepaalde indeling: de DSM IV. Er zijn twee hoofdvormen: 'depressieve stoornis'…
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Bronnen en referenties
  • Een depressie voorkomen - Stichting September

Reageer op het artikel "Depressie: voorkomen van nieuwe depressies"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Depressie
Medische informatie…
Schrijf mee!