InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Depressie: soorten depressies - depressie bij vrouwen

Depressie: soorten depressies - depressie bij vrouwen

Depressie: soorten depressies - depressie bij vrouwen Depressies zijn onder te verdelen via een bepaalde indeling: de DSM IV. Er zijn twee hoofdvormen: 'depressieve stoornis' (eenmalig of kan terugkeren) en 'chronisch depressieve stemming' (minimaal twee keer per jaar). Deze laatste is moeilijker te behandelen dan andere depressies. Bijzondere depressies zijn: winterdepressie en de depressie na een bevalling. Een depressie kan ook veroorzaakt worden door alcohol of drugs. Vrouwen hebben twee keer zo vaak een depressie dan mannen. Dit heeft te maken met de hormoonhuishouding en een bepaalde levensfase (overgang, moederrol verandert).

Soorten depressies

DSM IV

DSM staat voor Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Er zijn twee hoofdvormen: depressieve stoornis en Dysthyme stoornis. Daarnaast bestaan nog vijf bijzondere vormen van depressie: milde depressieve stoornis, winterdepressie, depressie na bevalling, stemmingsstoornis door een lichamelijke aandoening, stemmingsstoornis door een middel (alcohol of drugs).

Depressieve stoornis

Deze stoornis komt voor als u langer dan 2 weken een depressieve stemming hebt. Deze verdwijnt ook weer na een tijdje. Soms is de depressie eenmalig, soms keert die terug. Dat kan zijn na enkele jaren of al na enkele maanden. Bij een depressieve stoornis heeft u ook minimaal vijf andere klachten, zoals slechte concentratie, schuldgevoel, besluiteloosheid, vaak aan de dood denken, en lichamelijke klachten. Deze stoornis gaat meestal vanzelf over. Maar u kunt er ook voor behandeld worden.

Dysthyme stoornis (chronische depressieve stemming)

Deze komt minimaal 2 keer per jaar voor. De ernst is afhankelijk van de duur van de depressie. Er zijn ook andere klachten zoals slecht slapen, lusteloosheid, concentratieproblemen. Er zijn medicijnen nodig om de klachten te doen verminderen. De depressie gaat niet helemaal meer weg.

Milde depressieve stoornis

Hierbij komen minder dan vijf klachten voor. Formeel is geen sprake van een depressie maar u heeft er wel last van.

Winterdepressie

Deze ontstaat in de herfst. Zonder behandeling duurt de depressie tot het voorjaar voort. Meer kans op deze depressie maken vrouwen, mensen die in hun familie depressies hebben, in noordelijke en zuidelijke landen van de evenaar. Mensen tussen de 20 en 40 jaar oud. Klachten zijn dezelfde als bij een depressieve stoornis vooral meer eten en slapen. Mensen met een winterdepressie hebben baat bij 'lichttherapie' en soms aangevuld met gespreksbehandeling of psychotherapie en antidepressiva.

Depressie na bevalling

Een depressie na een bevalling komt regelmatig voor. Tussen de 50 en 80% van de vrouwen die bevallen heeft last van een baby blues. Ze hebben dan huilbuien of vallen uit naar hun partner. Ook zijn ze vaak extreem moe. Maar een baby blues of extreme vermoeidheid is niet hetzelfde als een depressie. Bij een depressie zijn de klachten: schuldgevoelens, denken een slechte moeder te zijn, erg onzeker voelen, grote zorgen om het kind maken.

Stemmingsstoornis door een lichamelijke aandoening

Een voorbeeld is een beroerte waarbij door een bloeding de hersenen beschadigd raken. Deze beschadiging kan de oorzaak zijn van een depressie.

Stemmingsstoornis door een middel

Dit betreft verslavende middelen zoals kalmerende medicijnen, slaapmiddelen en alcohol. Deze kunnen een depressie veroorzaken.

Depressie bij vrouwen

Vrouwen hebben 2 keer zo vaak een depressie als mannen. Dit heeft o.a. te maken met de verandering van de hormoonhuishouding (na bevalling, in de overgang). Ook spelen psychische factoren een rol, seksueel misbruik, veranderende moederrol. Ook spelen sociale factoren een rol. Zo hebben vrouwen over het algemeen een minder hoge sociale status dan mannen. Ook kan de combinatie van werk, huishouden en zorg voor de kinderen voor overbelasting zorgen. De behandeling van vrouwen met een depressie is anders dan bij mannen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressie: oorzaak en kenmerkenDepressie: oorzaak en kenmerkenEen depressie komt voor zowel bij kinderen als bij volwassenen. Een depressie heeft een aantal specifieke kenmerken. Nie…
Herfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenHerfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenWelke symptomen, signalen en kenmerken kennen seizoensgebonden depressies, zoals een herfstdepressie of een winterdepres…
Hyperfagie - overmatig etenHyperfagie - overmatig etenVeel vrouwen kennen die periode in de maand voor de eigenlijk visite van oma: vreet-bui!. Je mond verandert in een eenar…
Bronnen en referenties
  • Soorten depressies - Stichting September
  • Depressie bij vrouwen - Stichting September

Reageer op het artikel "Depressie: soorten depressies - depressie bij vrouwen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Depressie
Medische informatie…
Schrijf mee!