InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Malaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komt

Malaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komt

Malaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komt Malaria is een ziekte die wereldwijd rond de 660.000 doden per jaar vergt. Vooral jonge kinderen zijn gevoelig voor de ziekte en het grootste aantal slachtoffers zijn dan ook zeer jonge kinderen. Dit veroorzaakt in de gezinnen enorm veel leed en angst. Voor mensen die de gebieden bezoeken waar malaria heerst is het noodzakelijk om medicijnen zoals Lariam te slikken en tevens een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen. Omdat de malaria muskiet steeds meer resistent is geworden voor diverse medicijnen worden deze steeds sterker. En ze geven ook méér bijwerkingen. Het is daarom wel een doorbraak te noemen dat er een vaccin beschikbaar is gekomen om jonge kinderen te vaccineren en zo de besmetting te verminderen. De licentie is geregeld in juli 2015. Vanaf 2018 is er een vaccin beschikbaar, maar nog slechts op beperkte schaal.

Wat is malaria

Ieder jaar raken wereldwijd 200 miljoen mensen besmet met malaria. Het betreft een tropische ziekte die wordt overgebracht door parasieten in het contact van mens tot mens. Degene die de ziekte overbrengt is de malaria muskiet. De muggen steken de mens vooral in de avond en gedurende de nacht. Malaria is gevaarlijk en men kan overlijden door de ziekte. In Nederland worden ieder jaar ongeveer 200 mensen in het ziekenhuis opgenomen met malaria. Malaria ontstaat door de steek van een vrouwtjesmug die al met malariaparasieten is besmet. De parasieten gaan dan in ons lichaam naar de lever en vermenigvuldigen zich daar. De parasieten komen vervolgens in de bloedbaan en daar gaat de vermenigvuldiging gewoon verder. Kinderen en ook zwangere vrouwen zijn extra kwetsbaar.

Hoe heeft malaria zich ontwikkeld

Wie ongeveer twintig jaar geleden naar de tropen reisde kreeg over het algemeen het geneesmiddel Paludrine voorgeschreven. Dit werd voor Azië al snel Nivaquine. Hierbij was het belangrijk om bij aanvang van de reis te starten met slikken en daarna gedurende vier weken na terugkeer nog steeds dagelijks te blijven slikken. Dit werd door mensen nog wel eens vergeten. Als de reis was afgelopen dan keerde men terug naar het gewone leven en de tabletten werden vergeten.

Lariam en Malarone

Door het resistent worden van de muggen tegen de bekende middelen werden sterke geneesmiddelen ontwikkeld zoals Lariam en tegenwoordig wordt vaak Malarone voorgeschreven. Deze middelen doden de parasieten in de bloedbaan. Nadeel is dat veel mensen de bijwerkingen als vervelend ervaren en daarom wordt soms een afweging gemaakt hoe groot de kans is op besmetting en wat zijn de bijwerkingen. Vooral van Lariam is bekend dat mensen soms last hebben van angststoornissen en hallucinaties. Als men de medicijnen op de voorgeschreven wijze nauwkeurig gebruikt dan is de kans op besmetting met malaria niet groot.

Ontwikkeling van een vaccin

Tot op heden was er geen vaccin tegen malaria maar inmiddels zijn wetenschappers bezig met het ontwikkelen van een vaccin en de verwachting bestond dat dit in 2015 op de markt zou verschijnen. Glaxo SmithKline (GSK) is een belangrijke Engelse fabrikant van medicijnen. Deze firma is méér dan twintig jaar bezig geweest met de ontwikkeling van een vaccin. Men heeft dit getest op baby's en het blijkt dat ongeveer bij de helft van de jonge baby's tussen de vijf en zeven maanden de besmetting halveert. Het vaccin kan daarom verder ontwikkeld worden en op de markt gebracht. Er moest een licentie aangevraagd worden bij het Europees Geneesmiddelenbureau. (EMA). Dit is gerealiseerd in juli 2015. De WHO World Health Organisation heeft in 2017 toestemming gegeven om het vaccin te gaan gebruiken. In 2018 zal dit vaccin op beperkte schaal beschikbaar gesteld worden in Ghana, Malawi en Kenia. Hier zullen proefprojecten van start gaan om eerst jonge kinderen te vaccineren. Een vaccin tegen een volksziekte als malaria moet veilig en effectief zijn en niet te duur in het gebruik. Immers het moet beschikbaar zijn voor mensen die in meestal arme gebieden wonen. Begin 2019 zal het vaccinprogramma worden uitgebreid en zal een groter aantal kinderen kunnen worden gevaccineerd.

Leiden en Nijmegen werken samen

Wetenschappers van de universiteit in Leiden en Nijmegen hebben gezamenlijk een vaccin ontwikkeld tegen malaria zo maakten zij op 23 november 2017 bekend. Het vaccin werkt bij negentien gezonde proefpersonen. Het onderzoek gaat nu een tweede fase in. Hierbij worden de gevaccineerde proefpersonen blootgesteld worden aan geïnfecteerde malariamuggen. Al in 2014 en 2015 is er gestart met het onderzoek en werden vrijwilligers gevraagd om deel te nemen. Regelmatig werd hun bloed onderzocht en in 2017 kan worden gesteld dat er een doorbraak is gekomen en het project een volgende fase in kan gaan.

Nobelprijs voor Fysiologie of Geneeskunde

De Chinese vrouwelijke wetenschapper YouYouTu heeft in oktober 2015 de Nobelprijs voor fysiologie of geneeskunde ontvangen voor haar ontdekking van artemisimine of dihydroartemisinine. Zij deed haar ontdekking in 1972 nadat zij op zoek was gegaan naar een plant die al gebruikt werd als medicijn tegen hoge koorts. In Nederland kennen we deze plant als zomeralsem. Deze stoffen hebben al veel mensen het leven gered. Zij kwam tot haar ontdekking door de kruidengeneeskunde heel zorgvuldig te bestuderen. YouYouTu ontdekte dat de stof heel effectief werkzaam is tegen malariaparasieten. In China waren wetenschappers op twee gebieden bezig om middelen te vinden die malaria konden bestrijden. De ene groep heeft dit gedaan door de traditionele chemische methode en de andere groep heeft de oude kruidengeneeskunde als leidraad genomen. Er is dus op diverse manieren gezocht naar mogelijkheden om malaria te verminderen. Enerzijds door het gebruik van kruidengeneeskunde, anderzijds door de chemische methode.

Waar komt malaria voor

Malaria komt voor in 107 landen in Afrika en in Azië. Maar ook in Midden- en Zuid Amerika, op Haïti en in de Dominicaanse republiek komen malaria muskieten voor. Veruit het gevaarlijkste zijn de landen in Afrika ten zuiden van de Sahara. Hoger gelegen gebieden zijn niet zo aantrekkelijk voor de muskieten en daarom zal men op een hoogte boven de 1500 meter geen last hebben van malaria.
Malaria tropica komt vaak voor bij mensen die langere tijd in de tropen hebben gewoond en een zekere mate van bescherming hebben.

Wat zijn de kenmerken van malaria

De ziekte begint ongeveer 8 tot 10 dagen nadat men gestoken is. Hoge koorts, hoofdpijn, spierpijn zijn de verschijnselen die optreden als men de ziekte krijgt, maar ook braken en diarree komen veelvuldig hierbij voor.

Hoe wordt malaria vastgesteld

Alleen door bloedonderzoek kan worden vastgesteld of iemand malaria heeft. Hoe sneller dit onderzoek kan plaatsvinden hoe sneller de behandeling kan gaan starten. Vooral in gebieden waar malaria voor komt gaan mensen vaak te laat naar de arts om het bloed te laten onderzoeken.

Kan malaria genezen

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht kan men wel volledig herstellen van malaria. Echter de behandeling hangt sterk af van het moment waarop de ziekte wordt vastgesteld. Vroeger werden grote hoeveelheden kinine gebruikt om de koorts te drukken. Thans zijn er goede snel werkende medicijnen beschikbaar zoals een ACT kuur. Ook wordt artesunaat verstrekt.

Wat kan je doen om malaria te voorkomen

Als je naar een gebied reist waar malaria voor komt dan is het belangrijk om:
  • Malariatabletten in te nemen
  • Een goed muskietennet mee te nemen. (klamboe)
  • Kleding te dragen vooral in de avond en nacht die armen en benen bedekt
  • Een middel te gebruiken wat muggen op afstand houdt en wat 30 tot 50% Deet bevat.
  • Zo mogelijk slapen in een ruimte met air conditioning

De toekomst

Indien het ontwikkelde vaccin op korte termijn ook daadwerkelijk beschikbaar komt zal malaria langzaam kunnen worden teruggedrongen.Samen met de ontdekkingen binnen de kruidenleer kan er sprake zijn van een doorbraak. Dit betekent echter niet dat de ziekte snel zal worden overwonnen. Daarom blijft het noodzakelijk om goede voorzorgsmaatregelen te nemen bij een reis aan een gebied waar malaria heerst.
Gerelateerde artikelen
Lariam of Malarone? Voor- en nadelen van beide malariapillenLariam of Malarone? Voor- en nadelen van beide malariapillenDeze vakantie ga ik op reis naar Indonesië en ter voorkoming van malaria moet ik pillen gaan slikken. De twee meest voor…
Malaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenMalaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenGa je naar een tropisch gebied neem dan je voorzorgen en voorkom malaria. Malaria is een infectieziekte die zelfs dodeli…
Malaria desastreusMalaria desastreusMalaria kan verwoestend werken terwijl het zo eenvoudig te voorkomen zou zijn. Wat is malaria eigenlijk.
Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte?Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte?Malaria is een ernstige ziekte die door muggen wordt overgebracht. De ziekte komt alleen in de tropen voor. Niet elk tro…
Vaccinatie: kinderverlamming, polioVaccinatie: kinderverlamming, polioKinderverlamming oftewel polio(myelitis) is een ontsteking van het ruggenmerg en veroorzaakt vergroeiingen en verlamming…
Bronnen en referenties
  • www.tropencentrum.nl/reizigersbureau
  • www.volkskrant.nl Marc Sijlhouwer 8 okt. 2013.
  • www.thuisvaccinatie.nl/malaria-pillen
  • http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2398837
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Youyou_Tu
  • Malaria vaccine glaxosmithkline
  • https://www.who.int/malaria/media/malaria-vaccine-implementation-qa/en/

Reageer op het artikel "Malaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komt"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 16-01-2019
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!