InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoe gevaarlijk is enterovirus D68? Negen vragen beantwoord

Hoe gevaarlijk is enterovirus D68? Negen vragen beantwoord

Hoe gevaarlijk is enterovirus D68? Negen vragen beantwoord Het longvirus genaamd enterovirus D68 (EV-D68) is een van de, ongeveer, honderd bekende enterovirussen. In 2014 zijn er honderden kinderen en een kleiner aantal volwassen opgenomen met problemen met de ademhaling. Er overlijden mensen aan dit longvirus. Moeten wij ons zorgen maken om dit virus? Tien belangrijke vragen over het enterovirus D68 beantwoord.

EV-D68 virus

Het enterovirus D68 is een ssRNA-virus (bestaat uit een enkele string) en behoort tot de Picornaviridae familie. De bekendste enterovirussen zijn het Coxsackie- en het poliovirus. EV-D68 komt vooral voor in de ingewanden van de patiënten en is in 2014 gevonden in vier patiënten die uiteindelijk zijn overleden. Het longvirus kan beginnen met een griep, verkoudheid of een simpele loopneus, maar kan snel problemen veroorzaken bij de ademhaling van de patiënt. Ernstige ademnood is het ergste, bekende, symptoom.

Negen vragen

Wat maakt dit virus zo bijzonder?

Het virus is slechts één uit meer dan honderd bekende enterovirussen. Het is een versie van een enterovirus dat erg zeldzaam is. Dat betekent dat er minder mensen resistentie hebben opgebouwd tegen dit longvirus. EV-D68 treft kinderen met astma het ergst. Bij de meeste patiënten is het geen gevaarlijk virus, het is immers niet ‘nieuw’.

Wat zijn de symptomen?

Symptomen van EV-D68 zijn:
  • Hoesten
  • Verkoudheid
  • Ademhalingsproblemen
  • Huiduitslag
  • Koorts
  • Loopneus
  • Piepende ademhaling

Is er een behandeling?

De milde vorm van dit virus kan met paracetamol worden behandeld. De patiënt heeft alleen symptomen die horen bij koorts en hoesten. Voor jonge kinderen is het niet verstandig om hoestdrank te gebruiken, tenzij deze expliciet voor kinderen gemaakt is. Hoesten heeft een belangrijke functie voor het lichaam; het schoonhouden van de luchtwegen. Hoesten is een symptoom en geen aandoening.

Wat als mijn kind astma heeft?

Het EV-D68 treft kinderen met een bestaande aandoening aan de luchtwegen (astma, bronchitis) het hardste. Bij verergering van de symptomen rondom de ademhaling dient er direct medische hulp te worden ingeschakeld. Het is ook goed tijd om het protocol rondom astma aanvallen van de patiënt te herzien als het virus wordt waargenomen.

Wanneer moet ik de huisarts of deskundige inschakelen?

Omdat de symptomen lijken op een normale griep of verkoudheid, is het lastig te bepalen wanneer een huisartsenpost of eerste hulp moet worden gebeld. Mocht u twijfelen over de toegenomen ademhalingsmoeilijkheden of een huiduitslag naast de symptomen die bij koorts horen bij uzelf of uw kind dan kunt u het beste altijd medische hulp inschakelen, anders blijft u twijfelen. Mocht het virus toch schadelijk zijn dan weet u dit met zekerheid.

Wanneer moet ik naar de eerste hulp?

Bij ernstige problemen met de ademhaling moet er direct het alarmnummer worden gebeld. Symptomen van ademhalingsproblemen zijn:

  • Neusvleugelen (neusvleugelademen)
  • Versnelde ademhaling
  • Intrekken tussen de ribben van het borstbeen
  • Kreunen door druk op de borst
  • Naar adem happen
  • Hoesten
  • Piepende ademhaling

Komt dit virus naar Nederland in 2014?

Het longvirus is besmettelijk en kan zich verspreiden van mens op mens. De kans dat het virus naar Nederland komt is aanwezig als geïnfecteerde personen van en naar Amerika of andere getroffen gebieden reizen.

Kunt u EV-D68 voorkomen?

Het virus kan niet volledig worden voorkomen, er zijn geen vaccinaties voor enterovirus D68. U kunt echter een aantal voorzorgsmaatregelen nemen als u in een getroffen gebied woont:

  • Regelmatig de handen wassen met zeep
  • Ogen, neus en mond niet aanraken voordat u de handen met zeep heeft gewassen
  • Vermijdt zoenen, knuffelen en andere vormen van contact met mensen die symptomen van EV-D68 vertonen
  • Als u in een getroffen gebied woont en ziek bent; blijf thuis
  • Maak spullen die vaak worden aangeraakt door meerdere mensen vaker schoon

Dodelijk? Advies

Het virus is, naast andere bestaande klachten bij de overleden patiënten, dodelijk geweest in 2014. Bedenk echter dat gemiddeld 15 miljoen mensen een vorm van enterovirus per jaar krijgen en dat de meesten niet door hebben dat ze een virus hebben gehad. EV-D68 is geen reden voor grote angst of hysterie. Bij twijfel wel altijd een huisarts raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het ECHO-Virus (echovirus)Het ECHO-Virus (echovirus)Het ECHO-virus is een RNA virus dat behoort tot de familie Picornaviridae en is net als het poliovirus een enterovirus.…
Het coxsackievirus type A en BHet coxsackievirus type A en BHet coxsackievirus is een vorm van enterovirus. Enterovirussen zijn microscopisch kleine virussen die voornamelijk voork…
Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?In het voorjaar van 2014 raakte bekend dat het gevaarlijke MERS-virus ook al naar landen als Duitsland en Nederland was…
CMV - Het cytomegalovirusHet cytomegalievirus (ook wel cytomegalovirus genoemd) of CMV is een virus dat bij een gezonde persoon geen schadelijke…
Vijfde ziekte, erythema infectiosum: symptomen & behandelingDe vijfde ziekte wordt ook wel erythema infectiosum genoemd. Deze ziekte komt vooral voor bij kinderen waarbij de ziekte…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Paracetamol
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/142076-het-dodelijke-enterovirus-d68.html
  • http://edition.cnn.com/2014/10/01/health/enterovirus-68-death/index.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoest
  • http://books.google.nl/books?id=qwSvKqoWhS8C&pg=PA24&lpg=PA24&dq=ademhalingsproblemen+symptomen&source=bl&ots=yT2K2GJ7K8&sig=-2Wpj76kg_sEyrjWWLblPxENPt0&hl=nl&sa=X&ei=h2cuVMqKOtLYauGdgsAH&redir_esc=y#v=onepage&q=ademhalingsproblemen%20symptomen&f=false

Reageer op het artikel "Hoe gevaarlijk is enterovirus D68? Negen vragen beantwoord"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 05-10-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Enterovirussen
Medische informatie…
Schrijf mee!