InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is ebola? Komt ebola ook in Nederland voor?

Wat is ebola? Komt ebola ook in Nederland voor?

Wat is ebola? Komt ebola ook in Nederland voor? Wat is ebola? Kan er in ons land ook een epidemie van Ebola gevallen voorkomen? Veel mensen maken zich in 2014 ongerust over het oprukkende, dodelijke ebolavirus. Toch is ebola niet nieuw. De eerste uitbraak van het virus vond plaats in 1976. Daarna zijn er nog zeker meer dan 20 periodes geweest dat het virus in centraal Afrika weer de kop opstak. Steeds stierf ongeveer de helft van de besmette personen. Wat is ebola? En hoe groot is de kans dat ook Nederland te maken krijgt met een epidemie?

Wat is ebola?

Ebola is een ziekte waar we met angst over lezen want ongeveer de helft van de mensen die besmet raken met het virus, overlijdt er aan. Ebola wordt ook ebola hemorragische koorts genoemd. Het is besmettelijk en voor veel mensen dodelijk.Een veilig vaccin is er oktober 2014 nog niet en mensen die patiënten met ebola behandelen, lopen kans om zelf ook besmet te raken en vervolgens ook te overlijden. Ebola is een infectieziekte. Ebola werd voor het eerst vastgesteld in de omgeving van de Afrikaanse rivier Ebola in de Congo. Ebola is een Filovirus van de groep Filoviridae, betreft: het Marburgvirus en het Ebolavirus. Deze virussen veroorzaken ernstige verstoring in de bloedstolling, zowel bij mensen als bij sommige primaten. Van ebola zijn vijf verschillende virussen ontdekt
  • Bundibugyo
  • Sudan
  • Taï Forest (Ivoorkust)
  • Reston (Ebola-Reston is niet dodelijk voor mensen gebleken. Wel voor apen, en ook werd het virus aangetroffen in zwijnen in West-Oost Azie.
  • Zaire

Ebola verschijnselen en symptomen

Na gemiddeld een week als iemand met het virus in aanraking is geweest, ontstaan de eerste ziekteverschijnselen. De verschijnselen kunnen ook later optreden en soms juist eerder.

Verschijnselen Ebola

De eerste verschijnselen van ebola zijn:
  • hoofdpijn
  • spierpijn
  • koorts
  • keelpijn (soms)

Verschijnselen die mogelijk kunnen optreden:

  • overgeven
  • diarree
  • misselijk
  • algehele malaise
  • pijn in de gewrichten
  • gele ogen

Bloedingen

De gevaarlijkste verschijnselen van ebola zijn de bloedingen. Deze kunnen in het hele lichaam voorkomen:
  • huidbloedingen
  • blaasjes op de huid
  • vlekken op de huid
  • ontstoken bloedvaten
  • neusbloedingen
  • bloedblaren
  • bloedingen in de mond
  • bloedingen in de darmen
  • uitputtingsverschijnselen
  • overige
Als gevolg van alle bloedingen kunnen organen slechter gaan werken. Hersenen, nieren en lever kunnen zoveel schade oplopen dat men aan ebola bezwijkt. Daarom overlijdt ongeveer de helft van de met ebola besmette mensen.

Kan ebola in Nederland ook een epidemie worden?

De kans is volgens wetenschappers niet groot dat we in Nederland ook te maken krijgen een epidemie, maar zeg nooit 'nooit.'

Ebola uitbraak

Ebola is niet nieuw. Er zijn sinds 1976 meerdere uitbraken geweest in Centraal-Afrika. Bijvoorbeeld in het jaar 2000 werden in elk geval 425 mensen besmet met ebola, waarvan 224 mensen overleden. In maart 2014 brak ebola uit in Guinee. Het brak daarna ook uit in Liberia, Nigeria en Siera Leone. Het WHO (World Health Organisation) telde 27 juli 2014 meer dan 1300 ebola patiënten, er overleden 729 mensen aan het virus. Sindsdien steeg het aantal besmette gevallen drastisch, ook bezweken steeds meer mensen aan het ebolavirus. Begin oktober 2014 zijn er wereldwijd meer dan 8000 ebola-gevallen geteld, en zeker 4000 doden. Eind oktober 2014 was het dodenaantal gestegen naar bijna 5000. Tussen de 50% en 70% van de mensen die besmet raken met het virus, overlijden er aan. De plaats waar men ziek wordt speelt hierbij ook een rol, aangezien medische verzorging in de zwaarts getroffen landen vaak niet vanzelfsprekend is, laat staan optimaal.

Ebola doden

Veruit de meeste besmette mensen wonen in West-Afrika. Het werkelijke aantal besmettingen en doden, is aannemelijk hoger dan de officiële cijfers. Men is in 2014 banger voor ebola uitbraken in het westen, omdat het virus meekomt met (potentieel besmet) verzorgend personeel, zoals artsen en verplegers. De omstandigheden in Afrika is geheel anders dan in westerse landen. Er is in Afrika bijvoorbeeld vaak geen stromend water en geen elektriciteit. Artsen en verplegend personeel moeten daarom in november 2014 opgeleid worden om voorbereid zijn op de omstandigheden in ebola-klinieken in Afrika. Het aantal besmette gevallen wereldwijd is eind oktober 2014 geschat op meer dan 10.000, waarvan dan iets minder dan de helft aan de ziekte is overleden. De meeste gevallen komen voor in West-Afrika, met name in Guinee, Liberia en Sierra Leone. Het werkelijke aantal zieken en doden ligt waarschijnlijk hoger. Dit komt omdat veel mensen in de gebieden geen geld of geen mogelijkheid hebben om medische zorg te krijgen. Die gevallen komen niet in de statistieken terecht.

Ebola Nederland

In Nederland zijn in september en oktober 2014 enkele vermoedelijke gevallen van ebola gemeld, echter bleken het achteraf steeds geen ebola besmettingen te zijn. Het betrof hulpverleners die in Afrika zieke mensen hadden behandeld en verzorgd. De kans dat in Nederland een epidemie uitbreekt, wordt over het algemeen zeer klein geacht. Er wordt steeds benadrukt dat het virus zich voornamelijk verspreiden kan via direct contact met patiënten, door de zieke (of dode) aan te raken. Alleen familie en vrienden en ziekenhuispersoneel en/of lokale artsen, raken besmette mensen aan. Als het virus dan wordt doorgegeven aan bijvoorbeeld een hulpverlener, is deze ook pas weer besmettelijk als hij/zij zelf ziekteverschijnselen heeft. Artsen en verplegend personeel die in aanraking zijn geweest met ebola, worden in Nederland in quarantaine geplaatst om af te wachten en te onderzoeken of er sprake is van besmetting met het virus. Mochten er mensen ebola krijgen, bijvoorbeeld mensen die in Afrika in aanraking zijn geweest met het patenten die het virus hebben, worden hier beter behandeld dan daar. Onze gezondheidszorg is gewoon veel beter en de kans op overlijden wordt daardoor kleiner. De angst voor ebola doet denken aan de angst voor de varkensgriep of Mexicaanse griep. Maandenlang verschenen er in het nieuws continu hysterische verhalen over de kans op epidemieën, pandemieën, honderdduizenden potentiële doden of meer. De pers maakt nieuws uit weinig nieuws. Vooralsnog is ebola vooral een bedreiging voor mensen in Afrika. Daar vallen de doden, en daar ontbreekt de goede medische verzorging en de kennis. In Amerika kwamen/komen ook enkele ebola gevallen voor. Een jongeman is daaraan overleden. Zijn verloofde en familie bleken niet besmet geraakt. Een verpleegster die hem verzorgd had bleek wel besmet.

Ebola gevallen in Nederland

  • In Nederland is eind oktober 2014 nog geen ebola besmettingen bekend. Het is echter niet ondenkbaar dat hier ook mensen ebola zullen krijgen. Er wordt veel gereisd over de wereld en virussen verspreiden zich nou eenmaal. Eng? Natuurlijk is dat eng. Dodelijke virussen zijn altijd eng. Het is echter niet logisch om je meteen in een ebolapak te hijsen.
  • Op vrijdag 5 december 2014 is bewust een ebola patiënt naar Nederland gehaald, om hem hier in isolatie te behandelen. Het gaat om een Nigeriaanse hulpverlener die in Liberia besmet geraakt is. De hulpverlener is tevens militair van de Verenigde Naties Vredesmacht in Liberia. Zijn werkzaamheden bestonden cynisch genoeg uit het bestrijden van ebola, door te voorkomen dat hulpverleners besmet zouden raken. Hoe hij dan zelf besmet geraakt is, is niet duidelijk.

Wat is een ebolapak?

Een obolapak is een pak wat (zo goed mogelijk) bescherming biedt tegen virussen zoals ebola.

Waar komt ebola vandaan?

Ebola is van dieren op mensen overgebracht. Mensen die zogenaamd bushmeat eten, zijn ermee besmet geraakt en hebben het vervolgens weer aan andere mensen doorgegeven. Bushmeat of vlees uit de wildernis is bijvoorbeeld het vlees van:
  • apen
  • vleermuizen
  • antilopen

Hoe word je met ebola besmet?

Het virus wordt het gemakkelijkst doorgegeven via vochtafscheiding uit het lichaam, zoals:
  • spuug
  • slijm en snot
  • tranen
  • transpiratievocht
  • urine
  • ontlasting
  • bloed
  • zaadcellen van de man
  • vaginaal vocht van de vrouw
  • in contact komen met besmette dieren (ook dode)
  • in contact met besmette mensen (ook dode)
Daarom is het verzorgen van zieken ook risicovol. Ook het verzorgen van doden kan besmetting veroorzaken. De kans op besmetting via de lucht is klein, maar niet geheel ondenkbaar. Virussen gedijen echter het beste in vochtige omgevingen.

Incubatietijd

De incubatietijd van ebola is 21 dagen. Als een persoon besmet is, kan hij/zij echter nog 7 weken lang andere mensen besmetten. In die zin is het wel een hardnekkig virus wat lastig te omzeilen is.

Kan ebola genezen worden?

Als een patiënt de beste zorg krijgt, is de kans van overleven iets groter dan de situatie in West-Afrika, waar mensen vaak niet de optimale zorg kunnen krijgen. Ebola is echter nog niet te genezen. Antistoffen in je lichaam kunnen de ziekte overwinnen, dat is in ongeveer de helft van de ziektegevallen helaas niet het geval. Inwendige bloedingen maken de kans op overlijden groot. De WHO noemt de uitbraak in 2014 echter een internationale gezondheidscrisis. Dit houdt in dat artsen ook experimentele behandelingsmethoden mogen uitproberen.

Zmapp

In Amerika werden twee besmette artsen in augustus 2014 met serum ZMapp behandeld, een geneesmiddel wat nog niet genoeg getest is. Zij overleefden het virus, het is niet geheel duidelijk of zij bij de 10 tot 50% overlevers horen, of dat de genezing door het experimentele geneesmiddel is veroorzaakt. De voorraad van serum ZMapp zou reeds op zijn. Er wordt onderzocht of dit een mogelijk geneesmiddel is.

Oktober 2014

  • In oktober 2014 blijkt een arts in New York ebola te hebben opgelopen in Guinee, waar hij een tijdje gewerkt heeft.
  • Ook in Mali wordt een ebola geval geconstateerd

Vaccin tegen ebola

Er wordt sedert 2014 gewerkt aan een vaccin tegen ebola. Het vaccin bleek effectief bij apen. In Duitsland startte men met testen van het vaccin op mensen, ook in 2014. Men zou willen starten met vaccineren eind 2015.
Gerelateerde artikelen
Hoe voorkom je ebola?Hoe voorkom je ebola?Ebola, het komt steeds dichterbij. Begin 2014 is er een ebola-uitbraak in West-Afrika begonnen. Met de hoeveelheid mense…
Waar komt ebola vandaanEbola is een zeldzaam virus dat bij mensen en apen een ernstige afwijking in het bloed veroorzaakt, hierdoor ontstaan ve…
Ebola: de feitenEbola blijft in de herfst 2014 in het nieuws komen en het sterftecijfer blijft maar toenemen. Bij veel mensen wordt de a…
Ebola virus - ook via de lucht?Een van de meest spraakmakende virussen van 2014 is ebola. In de landen Guinee, Sierra Leone, en Liberia alleen al zijn…
Ebola en preventie in BelgiëEbola en preventie in BelgiëEbola (genoemd naar de Ebola rivier in Congo) is een ernstige virusziekte die ontstaan is Afrika, maar sinds september 2…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bhossfeld / Pixabay
  • http://www.blikopnieuws.nl/2014/umcu-richt-4-ebola-bedden-in-inmiddels-al-meer-dan-4000-doden
  • http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/Tijdschriftartikel/145987/Ebolaepidemie-in-Nederland-niet-mogelijk.htm
  • http://www.thuisarts.nl/ebola/ik-wil-meer-weten-over-ebola
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/tweede-ebola-geval-vs-verpleegkundige-in-texas-besmet-bij-behandeling~a3767033/
  • Journaal tv
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/16/groot-tekort-aan-ebola-artsen-medici-krijgen-training-in-amsterdam/
  • http://www.cdc.gov/vhf/virus-families/filoviridae.html

Reageer op het artikel "Wat is ebola? Komt ebola ook in Nederland voor?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!