InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ebola-uitbraak 2014-2015: verloop ebola-uitbraak wereldwijd

Ebola-uitbraak 2014-2015: verloop ebola-uitbraak wereldwijd

Ebola-uitbraak 2014-2015: verloop ebola-uitbraak wereldwijd Ebola is een ernstige besmettelijke ziekte die tot de dood kan leiden en wordt veroorzaakt door het ebola-virus. Sinds februari 2014 is er een ebola-uitbraak in Guinee, Sierra Leone en Liberia. Deze landen liggen in West-Afrika. Sinds eind juli 2014 zijn er ook gevallen buiten West-Afrika bekend. In dit artikel houden we de stand van zaken bij van deze ebola-uitbraak.

Wat is ebola?

Het ebolavirus wordt overgedragen tussen mensen als je in aanraking komt met lichaamssappen, zoals bloed, speeksel, traanvocht of uitscheidingen als braaksel of ontlasting. Dit gebeurt meestal tijdens het verzorgen van de zieke. Ebola dook voor het eerst op in 1976, in wat toen Zaïre heette (thans 'Democratische Republiek Congo'). Waarschijnlijk leeft het ebolavirus in vleermuizen, die via hun ontlasting, bloed, urine en het speeksel (beet) andere dieren kunnen besmetten als apen en bosantilopen. Mensen die in het oerwoud op deze dieren jagen en het vlees eten of in contact komen met bloed of ander lichaamsvocht van besmette dieren, kunnen besmet raken met ebola.

Het ebolavirus verlamt het immuunsysteem. De incubatietijd varieert van 2 tot 21 dagen liggen. De ziekte kent drie stadia:
  1. De ziekte manifesteert zich als een griep met koorts, hoofdpijn, keelpijn en spierpijn.
  2. Gedurende de tweede fase beginnen mensen over te geven, krijgen ze diarree, soms huiduitslag en hun nieren en lever gaan minder functioneren.
  3. Het derde stadium bestaat uit (hevig) bloeden: in braaksel, ontlasting, van neus of tandvlees.

Behandeling is gericht op symptoombestrijding door ervoor te zorgen dat mensen niet verzwakt raken en uitdrogen, zodat hun lichaam in staat wordt gesteld antistoffen aan te maken om tegen het virus te vechten. De kans op overlijden is afhankelijk van de ebola-variant en varieert van 25 tot 90 procent. Er is een vaccin tegen ebola in ontwikkeling.

Hieronder wordt het verloop van de ebola-uitbraak 2014-2015 beschreven. Wereldwijd zijn er per 8 maart 2015 24.282 ebolapatiënten waaronder 9.976 (41%) sterfgevallen gemeld.

Guinee, Liberia en Sierra Leone

In 2014 brak in West-Afrika een ebola-epidemie uit en op 23 maart 2014 bevestigde de Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organization, WHO) een ebola-uitbraak in het Zuid-Oosten van Guinee. Vermoedelijk is de uitbraak begonnen na het slachten en eten van rauw en besmet bushmeat. Vervolgens verspreidde de uitbraak zich volgens rapporten zich verder via begrafenisrituelen. Bij traditionele begrafenisrituelen in West-Afrika vindt nauw lichamelijk contact plaats. Daarbij wordt de overledene gewassen en aangekleed, op een moment dat er veel lichaamsvochten vrijkomen. Bij deze begrafenissen waren ook mensen uit Liberia aanwezig, die vervolgens het virus meenamen naar hun land en het aldaar verder verspreidden. Aangezien er veel grensverkeer is tussen Guinee, Liberia en Sierra Leone, kon het niet lang uitblijven dat in Sierra Leone ebola de kop op zou steken. In mei 2014 meldden de autoriteiten de eerste patiënten. Mensen reizen in deze gebieden veel heen en weer, onder andere om voor zieke familieleden te zorgen en aanwezig te zijn bij begrafenissen. De besmettingen bleven lange tijd hardnekkig en wijdverbreid in Guinee, Liberia en Sierra Leone.

In het westen van Sierra Leone en diep in het oerwoud van Guinee verspreidt de ziekte ebola zich snel. Dat heeft David Nabarro, speciaal gezant voor ebola van de Verenigde Naties, op 9 december 2014 in Genève gezegd. In totaal zijn er door de Ministeries van Volksgezondheid tot eind 8 maart 2015 voor Guinee en Sierra Leone en tot eind 5 maart 2015 voor Liberia 24.247 ebolapatiënten gerapporteerd, van wie 9.961 sterfgevallen

Landen waar de besmetting wijdverbreid is

Legenda
A. Guinee
B. Liberia
C. Sierra Leone

Nigeria

In juli en augustus 2014 zijn ook patiënten gemeld in Lagos, de hoofdstad van Nigeria. De eerste geïnfecteerde personen waren allen betrokken bij de hulpverlening aan een Liberiaan die naar Nigeria reisde. In Nigeria raakten uiteindelijk een twintigtal mensen besmet. Reeds vanaf het eerste bekende geval werd er in het land een noodcentrum opgericht. Sinds 31 augustus 2014 zijn er geen nieuwe gevallen van ebola bijgekomen in Nigeria. De uitbraak van ebola in Nigeria is onder controle. ''Nigeria is ebola-vrij'', zei vertegenwoordiger Rui Gama Vaz van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op 20 oktober 2014 op een persconferentie in de hoofdstad Abuja. In Nigeria kon men snel en adequaat reageren op geïsoleerde ebola-gevallen en daarmee de uitbraak stuiten, doordat het voortbouwde op de ervaringen van een al bestaand ziektebestrijdingscentrum tegen polio, dat twee jaar geleden werd opgericht.

Spanje

Een Spaanse verpleegster is de eerste persoon die in Europa besmet is geraakt met het ebolavirus. De verpleegster was betrokken bij de verpleging van de ebolapatiënt die zij in Madrid behandelde, een Spaanse geestelijke die op 25 september overleed en besmet was geraakt in een kliniek die hij al 17 jaar runde in Sierra Leone. De 44-jarige Teresa Romero Ramos zou in totaal twee keer in zijn kamer geweest zijn, waarbij ze onder andere besmet medisch gereedschap opruimde. De verpleegster heeft mogelijk zichzelf besmet toen ze haar handschoen uitdeed en daarmee haar gezicht aanraakte. Tegenover de media verklaart ze dat ze over het aan- en uittrekken van de beschermende kleding maar weinig uitleg zou hebben gekregen.

Verenigde Staten

Op 30 september 2014 werd bekend dat voor het eerst in de Verenigde Staten ebola is vastgesteld bij iemand. Het ging om een man die teruggekeerd was uit Liberia en zich zes dagen na zijn terugkeer in de VS bij de dokter meldde met klachten. Later overleed de man. Op 12 oktober 2014 werd wereldkundig gemaakt dat in de Verenigde Staten een tweede geval van ebola was geconstateerd, namelijk één van de verplegers van de eerste ebola-patiënt, die in Texas werd verpleegd. Op 15 oktober maakten de gezondheidsautoriteiten in de Amerikaanse staat Texas bekend dat er opnieuw een verpleegkundige is besmet met ebola; wederom een verpleegkundige die de eerste ebola-patiënt verpleegde. In de media kwamen verscheidene getuigenissen naar buiten van verpleegkundigen uit het betreffende ziekenhuis in Dallas die beweren dat er amper protocollen waren en dat de regels die ze moesten volgen voortdurend werden aangepast.

Mali

In Mali is op 24 oktober 2014 een eerste geval van ebola vastgesteld. Het gaat om een meisje van 2 dat kortgeleden in buurland Guinee was. Op 25 oktober overleed ze aan de gevolgen van ebola. De vader van het meisje is overleden aan ebola in Guinee. De Malinese autoriteiten hielden in de weken daaropvolgend 43 mensen in de gaten die contact met het meisje hebben gehad, onder wie 10 gezondheidsmedewerkers. De Wereldgezondheidsorganisatie stuurt een team experts naar het West-Afrikaanse land. Volgens de nieuwste cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie d.d. 4 november 2014 zijn er geen nieuwe gevallen van de ziekte ontdekt. De Malinese autoriteiten hebben 108 mensen opgespoord die contact hadden met het meisje en monitoren hun gezondheid. Onder hen zijn 33 gezondheidswerkers. Geen van hen vertoont tot nu toe symptomen van de ziekte. De gezondheidsautoriteiten in de Malinese hoofdstad Bamako kwamen echter op 12 november met de mededeling dat er vier sterfgevallen door ebola zijn gemeld. Eerder was gezegd dat het bij één geval van ebola in Mali was gebleven, maar sindsdien zijn er dus toch nog drie mensen door overleden. Op 25 november werd bekend dat inmiddels zes ebolapatiënten in Mali zijn overleden. Alle ebolagevallen zijn tot nu toe terug te leiden op een 70-jarige imam die vanuit Guinee, waar hij besmet raakte, werd overgebracht naar Mali. In totaal worden 271 mensen nauwlettend gevolgd om verdere verspreiding van de ziekte te voorkomen.

Op 12 december werd Mali officieel ebolavrij verklaard. De laatste patiënt in het West-Afrikaanse land is genezen. Dit heeft het ministerie van Volksgezondheid in de hoofdstad Bamako bekendgemaakt. In Mali zijn in totaal zes mensen aan ebola gestorven.

Gebieden met (zeer) beperkte overdracht

Legenda
A. Spanje
B. Nigeria
C. Verenigde Staten
D. Mali

Senegal

Eind augustus 2014 werd in Senegal het eerste geval van ebola vastgesteld. Volgens de Senegalese minister van Volksgezondheid is de patiënt een student uit buurland Guinee, die aldaar besmet raakte. In Senegal is het tot dusverre bij één geïsoleerd geval gebleven.

Ge´soleerde gevallen van reizigers met ebola

Legenda
A. Senegal

Aantal slachtoffers (8 maart 2015)

Wereldwijd zijn er per 8 maart 2015 24.282 ebolapatiënten onder wie 9.976 (41%) sterfgevallen gemeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar komt ebola vandaanEbola is een zeldzaam virus dat bij mensen en apen een ernstige afwijking in het bloed veroorzaakt, hierdoor ontstaan ve…
Hoe voorkom je ebola?Hoe voorkom je ebola?Ebola, het komt steeds dichterbij. Begin 2014 is er een ebola-uitbraak in West-Afrika begonnen. Met de hoeveelheid mense…
Gezondheid: De ernst van het Ebola virusGezondheid: De ernst van het Ebola virusHoewel het Ebola-virus een zeldzame ziekte is, heeft het weer de kop op gestoken. Bij een kleine uitbraak gaat het veela…
nieuws uitgelichtEbola: de feitenEbola blijft in de herfst 2014 in het nieuws komen en het sterftecijfer blijft maar toenemen. Bij veel mensen wordt de a…
Voorspelde The Simpsons de ebola-uitbraak?Aanhangers van de complottheorie gaan ervan uit dat ebola een genetisch gemodificeerd virus is dat overbevolking zal teg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • https://www.artsenzondergrenzen.nl/projecten/ebola
  • http://boinnk.nl/blog/80578/ebola-is-erg-maar-wat-daarna-komt-is-nog-erger/
  • http://nieuwsuur.nl/onderwerp/707702-spanje-blunderde-bij-ebolabesmetting.html
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/10/who-meer-dan-4-000-doden-door-ebola/
  • http://www.cdc.gov/vhf/ebola/outbreaks/2014-west-africa/index.html
  • http://www.cdc.gov/vhf/ebola/outbreaks/2014-west-africa/distribution-map.html#areas

Reageer op het artikel "Ebola-uitbraak 2014-2015: verloop ebola-uitbraak wereldwijd"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 25-01-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Ebola-virus
Medische informatie…
Schrijf mee!