InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zonnebrandmiddelen veroorzaken kanker

Zonnebrandmiddelen veroorzaken kanker

Vroeger had men nog geen zonnebrandmiddelen en kwam huidkanker nauwelijks voor. Dat wijst er al op dat zonnebrandmiddelen van de cosmetische industrie huidkanker veroorzaken. Deze stelling wordt door steeds meer wetenschappelijke onderzoeken onderbouwd. Daarom is het goed om natuurlijke middelen te gebruiken. Een zonnehoed is zo´n natuurlijk middel. Ook kun je een T-shirt aan doen als je op het strand bent. daarnaast kun je een natuurlijke olie gebruiken zoals arganolie. Ook kun je zelf een zonnebrandmiddel met beschermingsfactor 20 maken.
Bron: Myrabella (bewerkt), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Myrabella (bewerkt), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Zonnebrandmiddelen veroorzaken kanker

Huidkankercijfers en zonnebrandmiddelverkoopcijfers gaan gelijk op. Een wetenschappelijke publicatie uit 2014 toont aan dat zonnebrandmiddelen melanomen of huidkanker niet kunnen voorkomen. In 1993 zagen onderzoekers van een Amerikaans onderzoek al dat de cijfers voor huidkanker sinds de jaren 70 scherp zijn omhoog gegaan. Vanaf die tijd begonnen overheden van westerse landen met promotiecampagnes voor zonnebrandmiddelen. De onderzoekers stellen logischerwijze de hypothese op: zonnebrandmiddelen veroorzaken huidkanker. Er is nog geen wetenschapper die deze hypothese heeft kunnen ontkrachten. De kans is groot dat zonnebrandmiddelen inderdaad huidkanker veroorzaken. Daarnaast is het in ieder geval overduidelijk dat zonnebrandmiddelen niet helpen om huidkanker tegen te gaan.

Chemicaliën op je huid smeren

Zonnebrandmiddelen hebben een averechtse werking. In zonnebrandcrèmes zitten allerlei chemicaliën die slecht zijn voor de gezondheid. De chemicaliën in deze crèmes komen via de huid het lichaam binnen. Zonnebrandcrèmes kunnen door deze chemicaliën juist de kans op huidkanker vergroten, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Dat komt onder andere doordat er veel vrije radicalen in het lichaam komen door deze zogenaamde huidbeschermingsmiddelen.

Verbranding + chemische stoffen = huidkanker

Omdat er geen zonnebrandmiddel bestaat dat de huid beschermt tegen beschadiging door verbranding, kun je stellen dat zonnebrandmiddelen juist de kans op huidkanker vergroten. De huidcellen worden immers beschadigd en daardoor kunnen de chemische stoffen in zonnebrandmiddelen zich direct met de beschadigde huidcellen bemoeien. Hierdoor wordt het aantal vrije radicalen in ons lichaam zo groot dat het lichaam ze niet meer kan bestrijden. De vrije radicalen veroorzaken DNA-schade en de cellen veranderen in kankercellen.

Broccoli is goed tegen verbranding door de zon. / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Broccoli is goed tegen verbranding door de zon. / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Tegen verbranding is het erg goed om broccolispruiten en broccoli te eten. Deze stoffen bevatten glucorafanine en die beschermen tegen verbranding. In mindere mate zitten deze stoffen ook in gewone kolen.

Mensen met zonnebrandcrème zonnen te lang

Er is nog een andere factor aan het zonnebrandverhaal. Doordat mensen de illusie hebben dat hun zonnebrandmiddel hen beschermt tegen huidkanker, gaat men veel langer in de zon liggen. Het is echter zo dat wetenschappers hebben uitgevonden dat geen enkele zonnebrandcrème bescherming biedt bij huidkanker. Door nog langer in de zon te liggen kan juist de kans op huidkanker worden vergroot. Voeg daaraan toe dat het eigenlijk zo is dat de zonnebrandcrème zelf huidkanker veroorzaakt, zoals veel wetenschappers vermoeden. Het lichaam staat dus veel langer bloot aan kankerveroorzakende middelen.

Vitamine D bestrijdt kanker

Dr. Mercola heeft zich in zonnebrandmiddelen verdiept. Hij spitte the Lancet door waar in staat:
"Paradoxaal genoeg hebben werknemers die buiten werken een verminderd risico van melanoom vergeleken met werknemers die binnen werken. Dat suggereert dat chronische blootstelling aan zonlicht een beschermend effect heeft."
Zonlicht zorgt voor de omzetting van vitamine D. Als je echter de huid insmeert met zonnebrandmiddelen wordt er geen vitamine D meer aangemaakt. Vitamine D beschermt de huid tegen het ontstaan van melanomen. Het is zelfs één van de sterkste vitaminen die kanker bestrijden. Uit een onderzoek uit 2007 blijkt dat vitamine D de kans op kanker in het algemeen reduceert met 60%. Waarom zou je een natuurlijk kankerbestrijdend middel onschadelijk willen maken met zonnebrandmiddelen? Het is zelfs zo dat vitamine d ook kankers tegen gaat zoals alvleesklierkanker, baarmoederkanker, prostaatkanker,

Meer weten? Lees ook het artikel de geneeskracht van de zon.

Hoe bescherm je de huid op natuurlijke wijze?

Nu is het zo dat je huid uitdroogt als je in de zon bent. Vooral in de tropen en op zomerse dagen kan de huid extra natuurlijke bescherming nodig hebben. Het kan daarom geen kwaad om je huid in te smeren met een natuurlijke olie zoals arganolie of olijfolie. Deze oliën hebben allemaal een beschermingsfactor, zij het een lage. De meeste oliën hebben een beschermingsfactor tussen de 2 en de 6. Dat mag je laag vinden klinken maar ze kunnen in ieder geval uitdroging van de huid tegengaan. In de tropen en in de volle zomerzon in het westen kan het geen kwaad om je met een natuurlijke olie in te smeren.

Een zonnehoed is een goede bescherming tegen de zon

Als je in een tropisch land bent, kun je de eerste dag een kwartier onbeschermd in de zon gaan. Dat verhoog je elke dag met een kwartier. Na een week kun je twee uur in de zon zijn zonder te verbranden. Twee uur is echter het absolute maximum; daarna is het beter om een T-shirt aan te trekken,. In tropische landen gebruiken lokale mensen altijd T-shirts in het water om hun huid te beschermen voor verbranding.

Een recept voor een zonnebrandolie

Amandelolie heeft een beschermingsfactor 6 en kokosolie een beschermingsfactor 4. Frambozenzaadolie heeft een beschermingsfactor van maar liefst 25 tot 50 en wortelzaadolie een factor 35. Wanneer je deze oliën met elkaar mengt, maak je een goede zonnebrandolie voor in de tropen. Om het iets steviger te mnaken kun je er shea boter doorheen doen. Meng twee derde deel amandelolie met een derde deel frambozenzaadolie of wortelzaadolie om een zonnebrandolie te maken met ongeveer beschermingsfactor 20.

De recepten voor zonnebrandmiddelen die hier staan zijn niet watervast. Je moet ze dus weer op doen als je hebt gezwommen. Uiteraard bestaan er ook natuurlijke, biologische zonnebrandmiddelen maar deze zijn erg duur; het is goedkoper om het zelf te maken.

Recept zonnebrandcrème

Bijenwas maakt van een zonnebrandolie een crème. Dat maakt het iets meer watervast. Je kunt aan dit product vanille toevoegen voor de lekker geur. Het is ook mogelijk om een paar druppels etherische olie naar keuze toe te voegen in plaats van vanille. Gebruik slechts 1, 2 of 3 druppels etherische olie om een potje zonnebrandcrème te maken van 100 gram. Aan het mengsel voeg je vervolgens voor de helft amandelolie of kokosolie toe en voor de helft wortelzaadolie of frambozenzaadolie. Je doet alle ingrediënten in een pan op een laag vuurtje en zorgt dat het gaat smelten. Breng het beslist niet aan de kook; het is al snel goed mengbaar als het lauwwarm is. Vervolgens roer je het goed door elkaar en laat je het weer stollen en doe je het in een potje. Je zonnebrandmiddel is nu klaar voor gebruik! Het kan geen kwaad om het in de koeling te bewaren. Sommige mensen voegen zinkoxide aan het middel toe omdat dit een beschermingsfactor heeft van 20. Pas goed op met het verwerken van zinkoxide; het is giftig om in te adèmen. je kunt ervoor kiezen om een mondkapje te gebruiken. Voor een goed zonnebrandmiddel is zinkoxide niet per sé noodzakelijk.
Gerelateerde artikelen
Zonnebrandmiddelen: UVA en UVB filter noodzakelijk!Zonnebrandmiddelen: UVA en UVB filter noodzakelijk!Zonnebrandproducten pretenderen allen dat zij onze kostbare huid beschermen tegen de gevaarlijke UV-straling van de zon.…
De Smart Sun polsband waarschuwt bij te veel zon op de huidDe Smart Sun polsband waarschuwt bij te veel zon op de huidZonlicht is goed voor onze gezondheid, maar te veel zon verhoogt de kans op huidkanker en veroudering van de huid. Met d…
Vision zonnebrandcrème voor de gevoelige huidVision zonnebrandcrème voor de gevoelige huidIeder jaar is het aantal mensen die overlijden aan de gevolgen van huidkanker ongeveer 600. Het is de meest voorkomende…
Zonnebrandolie, een belangrijke factorZonnebrandolie, een belangrijke factorAls je zonnebrandolie insmeert wordt je beschermd tegen de schadelijke UV-straling. Dan krijg je geen huidkanker. Afhank…
Welke factor zonnebrandcrème heb ik nodig?Welke factor zonnebrandcrème heb ik nodig?Wanneer u zichzelf niet insmeert kunt u verbranden. Dit kan soms ernstige problemen veroorzaken waar men voor een lange…
Bronnen en referenties
  • Broccoli(spruiten) tegen verbranding: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3280724/
  • Wetenschappelijke publicatie 2014: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/behindtheheadlines/news/2014-06-12-high-factor-sunscreen-doesnt-cut-melanoma-risk/
  • Amerikaans onderzoek 1993: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8287144
  • Langer in de zon door zonnebrandmiddel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1070981/
  • Amerikaans onderzoek 2007: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?orig_cmd=Search&term=Am.+J.+Clin.+Nutr.[Jour]+AND+2007[pdat]+AND+Lappe+J[author]
  • http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/11/20/deadly-melanoma-not-due-vitamin-d-deficiency.aspx
  • Afbeelding bron 1: Myrabella (bewerkt), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Marianocecowski (bewerkt Tom008), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Zonnebrandmiddelen veroorzaken kanker"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 26-10-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!