Schizofrenie: wonen aan het Kick Wilstraplantsoen in Almere

Schizofrenie: wonen aan het Kick Wilstraplantsoen in Almere Kick Wilstraplantsoen is een zeer speciale straat in Almere. Hier wonen alleen maar schizofrenie patiënten. Ze wonen er samen omdat wonen in een gewone straat te veel prikkels veroorzaakt. De straat blijkt al jarenlang een succes te zijn omdat het niet alleen de buurt ontlast maar ook de schizofrenie patiënten. Er wonen anno 2014 zo'n 40 mensen met schizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie) in het Kick Wilstraplantsoen.

Kick Wilstraplantsoen

zelfstandig wonen en ondersteuning

Het Kick Wilstraplantsoen in de Stripheldenbuurt in Almere-Buiten is opgericht door familieleden van patiënten met de ziekte schizofrenie. In deze plantsoen kunnen schizofrenie patiënten zelfstandig wonen en geeft hen waar nodig ondersteuning. Het Kick Wilstraplantsoen is onderdeel van Triade die de woningen huurt van de Woningcoöperatie Ymere, gevestigd te Almere, en vervolgens onderverhuurt aan de bewoners. De steun is optimaal omdat het zich alleen richt op schizofrenie patiënten. De bewoners zijn lotgenoten en kennen elkaars symptomen. Ze hebben er bescherming en rust die ze hard nodig hebben.

woningen

De woningen zijn geschikt voor éénpersoons- of tweepersoonshuishouden. Er is een keuken, woonkamer, badkamer en een slaapkamer op de begane grond. Aansluitend op de keuken is een schuur. Op de eerste etage is ook nog een slaapkamer/hobbyruimte. Elke woning heeft een voor- en achterdeur. Ook heeft elke woning een kleine tuin die direct grenst aan een grote gezamenlijke binnentuin. Deze is alleen toegankelijk voor de bewoners.

zorg- en ondersteuningsovereenkomst

Om er te mogen wonen moeten de patiënten al lang de ziekte schizofrenie hebben en zelf ook geaccepteerd hebben dat ze ziek zijn. Ze weten precies wat hun mogelijkheden en beperkingen zijn. Ze krijgen zorg van medewerkers van Triade via een afgesloten zorg- en ondersteuningsovereenkomst. Deze bestaat uit persoonsgegevens, levensbeschrijving, persoonsbeeld, ondersteuningsafspraken, signaleringsplan en medicijnoverzicht. Elke bewoner heeft een eigen behandelaar die ze zelf kunnen kiezen. Ook heeft iedere bewoner een belangenbehartiger. Deze heeft zelf geen cliëntrelatie met medewerkers van het Kick Wilstraplantsoen. Het gaat meestal om een familielid of goede vriend. Er is ook nog een cliëntvertrouwenspersoon. Via de bewonersraad kunnen de bewoners ook zelf meedenken over het wonen en de ondersteuningsmogelijkheden.

hulp

Bewoners krijgen o.a. hulp bij het leggen van contacten, structuur aanbrengen in de dag, bij het boodschappen doen, bij de maaltijden, bij het schoonhouden van het huis, bij de financiën en de administratie, bij het vinden van leuke activiteiten, etc.

informatie

T.a.v. informatie aanvraag
Kick Wilstraplantsoen 76
1336 HW Almere
036-5210600
kickwilstraplantsoen@triade-flevoland.nl

Kick Wilstraplantsoen, Almere

Ervaringen van een bewoner

In november 2014 sprak het dagblad Trouw met een aantal bewoners van het Kick Wilstraplantsoen. Zo is de 50-jarige Albert (niet zijn echte naam) één van de bewoners. Als hij zijn hoofd leeg wil maken wandelt of fietst hij naar de Oostvaardersplassen. Nooit gaat hij in de richting van de stad omdat hem dat te veel prikkels oplevert. Hij woont nu een half jaar aan het Kick Wilstraplantsoen en is blij met de dikke muren die zijn woning hebben. Daarvoor woonde hij in een gehorig huis in Utrecht en dat maakte hem helemaal gek. Daar was ook nog een bushalte waar wachtende passagiers een praatje maakten. Hij dacht dat ze het over hem hadden. In Almere hoort hij ook wel eens geschreeuw van zijn buren, maar daar heeft hij begrip voor. Hij heeft overigens weinig contact met de overige bewoners omdat hij het liefst alleen is. Alleen het eten doet hij samen met hen. Hij raakt gespannen van onbekende mensen en krijgt er psychoses van.

Anneke Wignand is zijn zorgassistente. Zij helpt bij het huishouden maar gaat ook wel samen met Albert fietsen. De zorg is niet intensief. Er zijn aanspreekpunten en dan kunnen problemen worden opgelost. "Het bieden van een prikkelarme omgeving zorgt er sowieso voor dat mensen met schizofrenie niet terug hoeven te vallen op veel duurdere, intensieve, zorg", zegt bestuurssecretaris Renate Lanjouw van Triade. De vrees is overigens dat nieuwe schizofrenie patiënten niet meer in speciale straten terecht kunnen nu de zorgtaken van Rijk naar gemeente worden overgeheveld vanaf 2015. Speciale straten zijn er nu in Breda, Leusden, Den Bosch, Oldenzaal, Rossum en Terneuzen.

Albert leeft nu geen kluizenaarsbestaan meer in Almere. In zijn vorige woonplaats Utrecht kreeg hij één keer per week bezoek van de psychiater. Dat was alles.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schizofrenie, een psychische aandoeningSchizofrenie Een psychische aandoening die behoorlijk ernstig is. Mensen horen stemmen, zien andere dingen dan de werkel…
Kan cannabis schizofrenie veroorzaken?Kan cannabis schizofrenie veroorzaken?Schizofrenie is een psychische aandoening die voorkomt bij ongeveer 1 op de 100 mensen. Symptomen kunnen zich bijvoorbee…

Enterovirus D68: symptomen, oorzaak en behandelingEnterovirus D68: symptomen, oorzaak en behandelingEnterovirus D68 symptomen zijn hoesten, ademhalingsproblemen en huiduitslag. Soms gaat een besmetting met Enterovirus D6…
Kinkhoest verschijnselen en symptomenKinkhoest verschijnselen en symptomenKinkhoest is een ernstige luchtweginfectie waar je veel klachten van hebt. De ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie…
Bronnen en referenties
  • Een straat met weinig prikkels - Trouw
  • Kick Wilstraplantsoen

Reageer op het artikel "Schizofrenie: wonen aan het Kick Wilstraplantsoen in Almere"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Schizofrenie
Medische informatie…
Schrijf mee!