Ziekten van het spijsverteringstelsel

Ziekten van het spijsverteringstelsel Het spijsverteringsstelsel kan op vele manieren ziek zijn. Sommige ziekten zijn symptomen van andere ziekten. Vele ziekten staan in verband met dysbiose of lekkedarmsyndroom. Het is goed om te weten wat dit is; misschien is het wel de grondoorzaak van uw spijsverteringsziekte. Daarnaast lees je hieronder over voeding zoals kruiden en groenten die hulpzaam zijn om ziekten van de spijsvertering op te lossen.
Ingewanden van het spijsverteringsstelsel / Bron: Henry Vandyke Carter (1831-1897), Wikimedia Commons (Publiek domein)Ingewanden van het spijsverteringsstelsel / Bron: Henry Vandyke Carter (1831-1897), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Dysbiose

Er is een groot aantal ziekten dat in verband staat met het spijsverteringsstelsel. Een dysbiose wordt ook wel het beginstadium van lekkedarmsyndroom genoemd. Besef goed dat dysbiose vaak wordt veroorzaakt door het gebruik van antibiotica. Deze stoffen krijgen we veel te vaak als medicijn toegediend; Nederlandse huisartsen zijn er overdreven scheutig mee. Daarnaast is er geen vlees ter wereld dat zo vol met antibiotica zit als Nederlands vlees. De Nederlandse vleesindustrieën gebruiken antibiotica als preventief middel; anders zouden de vleeskoeien, -varkens, -kalkoenen en -kippen massaal sterven. Ze leven namelijk dicht op elkaar, hebben vele huidwonden en zitten onder de poep van hun naaste buren. Dat is de reden dat deze dieren ontzettend snel ziek worden en daarom hebben ze antibiotica nodig om overeind te blijven. Ondanks deze antibiotica is er nog steeds kans op ziekten, zoals de vogelgriep bij kippen en eenden. Deze ziekte komt niet voor bij vogels die in het wild leven. De vleesindustriepraktijken leveren superwinsten op voor betreffende bedrijven die zichzelf onterecht presenteren als boerderijen; het zijn technisch gezien industrieën die dieren in zo kort mogelijke tijd opkweken tot boterhamworst, salami, plakjes worst, leverpastei en gehakt.

Constipatie

Een andere ziekte van het spijsverteringsstelsel is constipatie. Dat kan worden voorkomen en genezen door het eten van vezels. Daarnaast is het eten van bittere stoffen goed bij constipatie. Prikkelbaredarmsyndroom kent constipatie als één van zijn symptomen. Ook deze ziekte wordt veroorzaakt door antibiotica en heeft dysbiose als grondoorzaak. Diarree is een symptoom van prikkelbaredarmsyndroom maar kan ook het gevolg zijn van een overvloed aan giftige medicijnen, chemicaliën of ontsteking. Wanneer het lichaam niet genoeg voedingstoffen opneemt spreken we van slechte absorptie. Dat komt door schade aan de darmvlokken. Stress en ouderdom zijn belangrijke factoren in deze ziekte maar ook een tekort aan enzymen speelt een belangrijke rol hierin.

Obesitas

Obesitas is een ziekte die in vele gevallen wordt veroorzaakt door een te langzaam werkende lever. Je kunt de lever stimuleren door bittere stoffen in te nemen. Ook het gebruik van gember kan helpen. Er zijn nog veel meer ziekten die in verband worden gebracht met obesitas, ook wel zwaarlijvigheid genoemd. Obesitas kan een voorbode zijn van kanker, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, beroertes en suikerziekte of diabetes mellitus type 2.

Chronische darmontsteking

Een chronische darmontsteking is een zeer ernstige ziekte. Het is een auto-immuunstoornis. De ziekte van Crohn is een vorm van deze chronische darmontsteking. Het gaat vaak samen met bacterie-infecties, virusinfecties, slechte absorptie, voedseltekorten, anemie en osteoporose.

Misselijkheid en braken

Misselijkheid en braken zijn vervelend maar relatief minder ernstige ziekten in vergelijking met voorgenoemde spijsverteringsziekten. Het kan een reactie zijn op voeding of medicijnen maar het kan ook een symptoom zijn van een andere aandoening zoals reisziekte of voedselvergiftiging. Daarnaast is het een symptoom van zwangerschap, gastritis, shock, obstructie van de darmen, hersenschudding, hoogteziekte, binnenoorinfectie of hersentumor.

Mondzweren

Mondzweren zoals aften kunnen vervelend en pijnlijk zijn. Een herpesvirus kan oorzaak zijn van een mondzweer. Andere mogelijke oorzaken zijn voedselallergie, dysbiose, amalgaamvullingen, medicijnen, sigaretten, joints, alcohol, colitis of de ziekte van Crohn.

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur is niet goed voor je. Te veel brandend maagzuur kan de slokdarm beschadigen en zelfs slokdarmkanker geven, wat een ernstige, dodelijke ziekte is. Oorzaken kunnen zijn chronische constipatie, stress, obesitas, het teveel drinken van alcohol en het te veel eten van suiker en transvetten.

Diverticulitis

Diverticulitis is een infectie in een uitstulping van de darmwand. Er blijft eten in een uitstulping zitten dat kan wegrotten omdat het niet uit de darmen kan en daardoor is er een verhoogde kans op infectie. Het komt met name voor bij mensen boven de 50 jaar. Een gebrek aan beweging, te veel geraffineerd voedsel eten en langdurige constipatie behoren tot de belangrijkste oorzaken. De symptomen zijn pijnlijke krampen, onregelmatige stoelgang, soms bloed in de ontlasting, winderigheid en koorts.

Peulvruchten zoals bonen moet je juist extra veel eten tegen last van winderigheid. / Bron: PublicDomainPictures, PixabayPeulvruchten zoals bonen moet je juist extra veel eten tegen last van winderigheid. / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Winderigheid

Winderigheid of flatulentie is een vervelende aandoening die eigenlijk een gevolg is van een opgeblazen gevoel. Het komt met name doordat de darmen niet genoeg enzymen produceren om sommige voeding te verteren. Het meest domme wat je dan kunt doen is deze voeding definitief voor altijd vermijden. Als je bijvoorbeeld last krijgt van winderigheid door peulvruchten is de kans zeer groot dat als je twee weken peulvruchten eet, na twee weken de winderigheid over is. Winderigheid wordt veroorzaakt door een tekort aan enzymen. Je lichaam past zich aan de voeding aan en de darmflora plus de enzymenvoorraad zal op termijn verbeteren naarmate je bepaalde voedingssoorten vaker eet.

Gastritis

Gastritis en maagzweren zijn infecties in de maagwand. De oorzaken hiervan zijn stress, medicijnen, slechte spijsvertering en minderwaardig mensenvoer zoals magnetronvoedsel. Op het gebied van medicijnen zorgen met name aspirine en ibuprofen voor een verhoogde kans op gastritis. Als je vaker maagzweren hebt gehad en je lijdt aan acute maagpijn kun je niet snel met kruiden worden genezen; dan is er een kans op een maagperforatie en moet je direct naar een huisarts die je zal doorverwijzen naar een ziekenhuis.

Galstenen

Galstenen zijn op zich niet zo'n probleem. Vrijwel iedereen heeft ze. Maar als je een teveel aan galstenen hebt kan dat leiden tot een verstopping van het galkanaal. Dat veroorzaakt enorm veel pijn. Een ontstoken galblaas leidt tot indigestie en pijn. Als je last hebt van de galblaas, of je wilt dit voorkomen, moet je vaak artisjokken eten. Ook mariadistel, kurkuma, guldenroede en geurig ijzerhard zijn zowel preventief als curatief bij galblaasproblemen.

Lever

Leveraandoeningen worden met name veroorzaakt dor het gebruik van alcohol en medicijnen. De huid communiceert met de lever. Een slecht werkende lever kan leiden tot huidziekten zoals eczeem en psoriasis. Mariadistel is het allerbeste middel om de leverwerking te optimaliseren. Mariadistel kan zelfs de lever gezond maken na het eten van paddenstoelen die als dodelijk bekend staan.

Parasieten

Parasieten in de ingewanden kennen we als ingewandswormen, draadwormen, rondwormen of lintwormen, Deze parasieten veroorzaken op hun beurt allerlei ziekten zoals allergieën, bloedingen, tekort aan voedingstoffen, darmproblemen, pijn en migraine. Het is bekend dat rauw vlees besmet kan zijn met lintwormen maar ook groente of fruit kunnen besmet zijn met parasieten. Er zijn diverse kruiden die goed werken bij parasieten. Het best werkende kruid is absinth alsem. Dat is zo bitter dat de parasieten gelijk minder snel hechten aan het lichaam. Ook pompoenzaad, Spaanse peper, en mierikswortel zijn giftig voor parasieten. Een wormenkuur wordt vaak gecombineerd met een laxeermiddel om de wormen die minder goed hechten snel uit het lichaam te voeren.
Gerelateerde artikelen
Het spijsverteringsstelsel: voeding, ziekte en genezingHet spijsverteringsstelsel: voeding, ziekte en genezingVoeding kan ziekten voorkomen en genezen, tenminste als deze gezond is. Slechte voeding kan leiden tot vele ziekten. Dez…
Lekkedarmsyndroom, voeding bij een poreus darmslijmvliesLekkedarmsyndroom, voeding bij een poreus darmslijmvliesDe darmwand is bekleed met darmslijmvlies met een filterwerking. Dit slijmvlies laat stoffen die ziekmakend zijn voor he…
Biologische volle granen zijn gezond!Biologische volle granen zijn gezond!Vele gezondheidsexperts weten te melden dat granen ongezond zijn. Dat is onzin. Granen zijn gezond, maar alleen de volle…
De geneeskracht van sorghumDe geneeskracht van sorghumSorghum groeit in Azië, Afrika en Amerika. Het is een graan dat op diverse manieren kan worden ingezet. Omdat zijn gezon…

Epilepsie en zwangerschap: de gevolgen voor het kindEpilepsie en zwangerschap: de gevolgen voor het kindIemand die lijdt aan epilepsie heeft een storing in het prikkelinggeleidingssysteem in de hersenen. Er ontstaat een soor…
Manische depressieManisch depressieve stoornis is een stemmingsstoornis. Tegenwoordig is de naam manisch depressief vervangen door bipolai…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ziekten van het spijsverteringstelsel"

Reactie

Rimke, 03-01-2016 14:13 #1
Goedemiddag,

Ik lees net het stukje over 'Dysbiose' waarin gesproken wordt over antibioticagebruik in de Nederlandse veehouderij. Ik wil hierbij als note aangeven dat ten eerste het gebruik van antibiotica drastisch is afgenomen (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/antibioticaresistentie/inhoud/antibioticaresistentie-in-de-veehouderij) en ten tweede dat het gehalte aan antibioticum in een stuk vlees dermate laag is dat je als mens hier geen dysbiose van kan krijgen. Een serieuzer probleem is het ontstaan van resistentie bij bacteriën, omdat ze de lage concentratie antibioticum overleven en er een afweermechanisme tegen opbouwen.

Met vriendelijke groet,

Rimke Reactie infoteur, 09-02-2016
Beste Rimke,
Dus jij kan zien in de supermarkt waar het vlees is geproduceerd? Dat staat volgens mij lang niet altijd op de verpakking of op het bordje bji de slager. In de VS en Brazilië, vrij belangrijke vleesexporteurs in de wereld, gebruikt men volop antibiotica.

En wat de resistentie van bacteriën betreft: die komt juist niet door te lage concentraties antibiotica. Weet je waar resistentie wel door komt? Door het te veel en te vaak gebruiken van antibiotica.

Omdat er al legio bacteriën resistent zijn door overmatig gebruik van met name boeren en ziekenhuizen zijn vele ziekmakende bacteriën nog veel sterker geworden en kunnen ze in plaats van onschuldige ziekten dodelijke ziekten veroorzaken.

Weet je nog de MRSA besmetting in 2011 in Rotterdam in een ziekenhuis? 21 doden (minimaal, want ze konden het door allerlei omstandigheden niet goed tellen) Oorzaak: overmatig antibioticagebruik! Dat is de reden dat de overheid probeert paal en perk te stellen.

Maar lukt dat wel? In theorie kunnen biochemici één molecuul aan een antibiotica veranderen en het patenteren als groeihormoon. Denk jij dat we in een wereld leven waar zoiets noooooit zou gebeuren?

Vriendelijke groet, Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-11-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!