InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Depressie: zelfmoord/zelfdoding

Depressie: zelfmoord/zelfdoding

Depressie: zelfmoord/zelfdoding Veel mensen die lijden aan een depressie denken aan zelfmoord. Met zelfdoding zijn ze immers van de depressie af. Maar er bestaat geen weg meer terug. Veel mensen die een mislukte poging tot zelfmoord hebben gedaan zijn achteraf blij dat ze nog leven. Zelfdoding wordt gedaan uit diepe wanhoop. In de meeste gevallen heeft het slachtoffer er van tevoren over gesproken. Wanneer u hoort dat iemand zelfmoord wil plegen neem dit dan serieus en schakel professionele hulp in. Er zijn ook andere signalen. Zo is de kans op zelfmoord groter bij iemand die begint met antidepressiva.

Depressie en zelfmoord

Mensen met een depressie denken vaker aan zelfmoord dan gezonde mensen. Tijdens een depressie is alles zwart en negatief. U lijkt beter af te zijn als u dood bent. Het begint met losse gedachten en daarna wordt het een echt voornemen.

geen weg terug

Pleegt u zelfmoord dan is er geen weg terug. Ook belast u uw naasten ermee. Het blijkt dat veel mensen die een mislukte poging tot zelfmoord hebben gedaan achteraf nog blij zijn dat ze leven. Ze zien in dat het leven nog wel de moeite waard is en dat hun gedachten dat het leven nooit meer beter zou worden niet klopten. Iemand die zelfmoord wil plegen wil feitelijk duidelijk maken dat hij ten einde raad is. Zelfmoord gebeurt ook vaak in een opwelling na veel drank of na een hevige ruzie.

de depressie verandert uw gedachten

Door een depressie denkt u overdreven negatief. Uw gedachten zijn vertroebeld door de depressie. U moet zich afvragen of u echt wel dood wil.

de gevolgen voor uw naasten

Voor uw naasten is zelfmoord een harde klap en levert veel verdriet op. Ook zullen zij zich schuldig gaan voelen en vragen zich af of ze niet meer hadden kunnen doen. Ook is het een verkeerde gedachte te denken dat uw naasten juist van u af willen omdat ze last van u hebben. Maar het omgekeerde is juist waar. Ze willen niet van u af.

Wat kunt u doen om zelfmoord te voorkomen?

Om zelfmoord te voorkomen is het verstandig aan anderen te vertellen dat u aan zelfmoord denkt. Hiermee geeft u anderen de kans om u te helpen. Dit is belangrijk omdat de waarheid is dat u geholpen kan worden. De meeste mensen komen weer over een depressie heen. Omdat zelfmoord vaak in een opwelling gebeurt is het slim om direct 1-1-2 of een arts te bellen.

Informatie voor naasten

Vanaf hier is de informatie gericht tot naasten. Er wordt aangegeven wat zij kunnen doen.

veel pogingen tot zelfdodingen

Elk jaar doen ongeveer 30.000 mensen een poging tot zelfmoord. Hierbij speelt depressie een belangrijke rol. Bij mannen is het aantal zelfmoordpogingen groter dan bij vrouwen. Bij oudere mannen is het grootste percentage zelfdodingen. Ze hebben vaak hun vrouw verloren en zien het leven dan niet meer zitten. Ook is sprake van een toename bij jongeren onder de achttien jaar. Naast depressie speelt ook alcohol een rol bij zelfdoding.

neem signalen serieus

Vaak geven personen die zelfmoord willen plegen dit van tevoren aan. Neem deze signalen serieus. Want deze signalen zijn eigenlijk een roep om hulp. Ze weten niet meer hoe ze moeten leven.

misverstanden

Het is een misverstand te denken dat iemand die over zelfmoord praat dit alleen maar doet om aandacht te trekken. Ook is een misverstand te denken dat zo'n persoon het niet echt meent. Mensen denken ook vaak ten onrechte dat ze de persoon niet kunnen tegenhouden en dat het een weloverwogen keuze betreft. Een ander misverstand is dat je iemand niet zou tegen mogen houden.

Welke signalen zijn er?

Signalen die wijzen op poging tot zelfmoord zijn:
  • een depressieve stemming
  • gedrag en gevoelens
  • eerste weken dat iemand met antidepressiva is begonnen
  • praten over zelfdoding
  • afscheidsgedrag
  • plotseling is iemand kalmer
  • een beter periode

Hoe kunt u uw naaste helpen?

Allereerst kunt u proberen om een gesprek aan te gaan. Hierdoor wordt de kans op zelfdoding kleiner. Daarnaast is het verstandig een hulpverlener in te schakelen. Wanneer er meteen een noodsituatie is moet u bij de persoon blijven en 'm niet alleen laten. Toch zijn er grenzen. Ondanks dat u uw best doet kan de persoon tot zelfmoord besluiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding is nog altijd een taboe. En met name zelfdoding onder jongeren wordt door velen nog altijd in de doofpot gest…
Zelfmoordpoging of zelfmoordZelfmoordpoging of zelfmoordPer jaar sterven er in Nederland ongeveer 1700 mensen aan zelfdoding. Bij vrouwen komt een zelfmoordpoging vaker voor da…
Zelfmoord: de oorzaken en signalenZelfmoord: de oorzaken en signalenJaarlijks plegen er ongeveer 1600 mensen in Nederland zelfmoord en doen 94000 mensen een poging waarvan 9200 personen in…
Bronnen en referenties
  • Zelfmoord (depressie) - Stichting September

Reageer op het artikel "Depressie: zelfmoord/zelfdoding"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Depressie
Medische informatie…
Schrijf mee!